Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

12v til antenne fra bilradio, er det mulig

Anbefalte innlegg

Jeg har Kenwood ddx4016dab stereo og aktiv DAB/FM takantenne (CT27UV71) som krever 12v.

Ingen av delene er montert enda.

Bilstereo: Gir blå ledning med hvit stripe kontinuerlig 12v, eller kun 12v puls/signal? Det er ledningen som er merket "power control/aerial control wire".

Radioen har mulighet for å gi strøm via antennekontakt for aktiv antenne, men det er vel ikke et alternativ når antennen har egen ledning for 12v??

Har forøvrig adapter fra bilens kontakt til bilstereo, for å gjøre det enkelt samt beholde rattkontroller.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte en brukt bilradio (kenwood) med FM og DAB og kjøpte en splitter på ebay til en hundrelapp. Splitteren gjør at du kan bruke den originale antenna i bilen. Plug and play som det heter. Fungerer supert!

Har kjøpt ny antenne. Slike splittere fungerer i få biler, da de fleste biler har aktiv FM antenne og eller filter som gjør at det ikke virker.

Dvs en splitter på alerede aktiv eller filter på FN antenna kan også fungere, men bare i områder med sterk dekning.

Du hadde flaks dersom du bare kjøpte en splitter uten å kjekke ut på forhånd om det gikk til din bil.

Tilbake til mitt spørsmål i starten...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Blå med hvit stripe gir 12v kontinuerlig, men den tåler ikke noe særlig strømtrekk, maks 0,5A tror jeg, så hvis du skaal bruke den, så må du via rele ;)

Du kan koble deg til rød ledning på spilleren (tenningspluss), så får du spenning til antenna.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Blå med hvit stripe gir 12v kontinuerlig, men den tåler ikke noe særlig strømtrekk, maks 0,5A tror jeg, så hvis du skaal bruke den, så må du via rele ;)

Du kan koble deg til rød ledning på spilleren (tenningspluss), så får du spenning til antenna.

Takk for innspill.

Det står ikke noe om hva antennen trekker hverken på hjemmeside eller annet sted), men ser ikke for meg at det kan være noe særlig. Syntes det er greit at antennen får strøm kun når radioen er på.

Antennen: http://www.incarconnections.co.uk/car-aerials-car-antenna/adjustable-angle-in-car-dab-am-fm-aerial-bee-sting-roof-mounted-antenna-ct27uv71.html

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Takk for innspill.

Det står ikke noe om hva antennen trekker hverken på hjemmeside eller annet sted), men ser ikke for meg at det kan være noe særlig. Syntes det er greit at antennen får strøm kun når radioen er på.

Antennen: http://www.incarconnections.co.uk/car-aerials-car-antenna/adjustable-angle-in-car-dab-am-fm-aerial-bee-sting-roof-mounted-antenna-ct27uv71.html

Hvis du kobler den til rød ledning i isokontakten, så vil den kun ha strøm når tenningen er på ;)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor de monterer aktive antenner på moderne biler. Fm/dab eller uansett så kan ikke signalet forsterkes. Det eneste en aktiv forsterker kan gjøre er å trykke sinalet gjennom kabelen (hvis det er lang kabel). Et svakt signal kan ikke forsterkes. Merkelige folk som lager disse anelggene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...