Hallgeir Jensen Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Det teksten sier er at dersom du kommer til situasjonen hvor den som var først inne må feltskifte har den som da står i veien for feltskiftet allerede brutt vikeplikten. Så § 8 kommer da for sent. Pop, mener du det gjelder i kjempestor rundkjøring også? Bare sånn for å sette det litt på spissen, så stor at det er 100m mellom hver avkjørsel? Bilene har kjørt parallelt i 100m og hvis bil i innerste var først inne i rundkjøringen så må altså bil i ytterste vike når bil i innerste skal skifte felt? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Det teksten sier er at dersom du kommer til situasjonen hvor den som var først inne må feltskifte har den som da står i veien for feltskiftet allerede brutt vikeplikten. Så § 8 kommer da for sent. Pop, mener du det gjelder i kjempestor rundkjøring også? Bare sånn for å sette det litt på spissen, så stor at det er 100m mellom hver avkjørsel? Bilene har kjørt parallelt i 100m og hvis bil i innerste var først inne i rundkjøringen så må altså bil i ytterste vike når bil i innerste skal skifte felt? Jeg gidder ikke mene veldig mye om dette, og spesielt ikke dersom du vil sette ting på spissen med spesielle forutsetninger. Slike diskusjoner er sjelden matnyttige. Jeg gjenga hva Vegvesenet sa om saken og de spesifiserer ikke et tidsrom eller et antall kjørte meter hvor regelen ikke lenger gjelder. Registrerer også en nesten lik sak (fra Dagbladet) hvor faktisk NAF og Vegvesenet er uenige om hvem som får skylden (og sannsynligvis ender opp med skylddeling), så det kan virke som lottotrekning med saksbehandlere om man skulle havne i en slik situasjon og ønsker bruk av forsikringen. Lenke til kommentar
Hallgeir Jensen Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Tenker du på denne saken eller?: http://www.dagbladet.no/tema/naf-bil-a-har-skylden-vegdirektoratet-feil-bil-b-har-skylden/61140705 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Den situasjonen kan dog ikke anvendes på tilfellet som diskuteres her. Der var det to felt hele veien, også ut av rundkjøringen. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Tenker du på denne saken eller?: http://www.dagbladet.no/tema/naf-bil-a-har-skylden-vegdirektoratet-feil-bil-b-har-skylden/61140705 Ja der har du den andre saken jeg henviste til. Var ikke helt lik, men viste litt av problemet med feltskifte. Den første saken finner jeg dessverre ikke igjen. Uansett betenkelig at selv de som burde være best på reglene ikke er enige. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Problemet er at det knapt finnes lover for rundkjøringer Reglene de kaster rundt seg er ikke lover som en må følge Lenke til kommentar
Hallgeir Jensen Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 (endret) Ja der har du den andre saken jeg henviste til. Var ikke helt lik, men viste litt av problemet med feltskifte. Den første saken finner jeg dessverre ikke igjen. Uansett betenkelig at selv de som burde være best på reglene ikke er enige. Jeg husker denne saken godt. Ble slått opp i mange aviser og kommentarfeltene kokte. Slik jeg (og de fleste andre) mener så er skyldspørsmålet soleklart. Bil B har skylden fordi han skifter felt rett inn i bil A. Om vi ser på skyggebilene (ved innkjøringen) så ser det også ut som bil A er litt tidligere inne i rundkjøringen også, om du mener det er av betydning. Endret 7. mars 2017 av Hallgeir Jensen 1 Lenke til kommentar
Hallgeir Jensen Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Problemet er at det knapt finnes lover for rundkjøringer Reglene de kaster rundt seg er ikke lover som en må følge Vel, nå er jo en rundkjøring en helt vanlig vei som går rundt i ring. Blir jo samme regler som gjelder der som på andre veier. Vikeplikt inn, vikeplikt ved feltskifte, blinklys osv. Blir jo egentlig litt feil å si at det ikke finnes regler for rundkjøring. 1 Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 11. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2017 (endret) Reagerte litt på de i den artikkelen som sammenliknet en venstresving i et kryss med å skulle til venstre i en rundkjøring. Strengt tatt går det vel ikke an å svinge til venstre i en rundkjøring? Man tar 3. avkjøring til høyre. Så da bør vel ikke denne regelen være gjeldene i det hele tatt? §6: Den som skal svinge til venstre i et kryss, skal i god tid legge seg i venstre felt før man svinger til venstre. Endret 11. mars 2017 av r2d290 Lenke til kommentar
Hallgeir Jensen Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 (endret) Reagerte litt på de i den artikkelen som sammenliknet en venstresving i et kryss med å skulle til venstre i en rundkjøring. Strengt tatt går det vel ikke an å svinge til venstre i en rundkjøring? Man tar 3. avkjøring til høyre. Så da bør vel ikke denne regelen være gjeldene i det hele tatt? §6: Den som skal svinge til venstre i et kryss, skal i god tid legge seg i venstre felt før man svinger til venstre. Veldig enig med deg. Man svinger til høyre akkurat i det man kjører inn i rundkjøringen og man svinger til høyre når man kjører ut uansett hvilken arm man svinger ut. Man har riktignok rattutslag til venstre når man følger veibanens krumning, men jeg mener det blir feil å kalle det for å svinge til venstre. Jeg mener også det blir feil å bruke paragraf 6 i rundkjøringer. Leste igjennom artikkelen en gang til litt nøyere, dæven han fra ATL prater piss og er selvmotsigende. Men det som er verst er at det sikkert er mange som feilaktig har fått tildelt skyld av Gjensidige. Endret 14. mars 2017 av Hallgeir Jensen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå