r2d290 Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 (endret) Heisann Hadde en situasjon idag der jeg ble litt i tvil om utfallet hvis det hadde blitt en kollisjon. En firearmet rundkjøring med innkjøringer A, B, C og D (økende i rundkjøringens kjøreretning).Rundkjøringen har ikke oppmerket feltlinje inni rundkjøringen, men inn til hver av armene er det to felt, markert med piler, hvor man skal legge seg. Ut av hver av armene er det kun ett felt. Jeg mener derfor at dette er en to-felts rundkjøring (?) Det er rush-trafikk, så trafikken går svært sakte. Motparten sin bil kommer fra A og skal til C. Jeg kom fra B og skal til C. Altså skal motparten rett frem, mens jeg skal første til høyre.Oppmerkingen inn mot rundkjøringen i A forteller at man skal ligge i venstre fil hvis man skal rett frem - altså innerst i rundkjøringen. Jeg som kommer fra B skal naturligvis ligge i høyre fil (ytterst i rundkjøringen. Ettersom det er rush-trafikk, mener jeg at jeg ikke bryter vikeplikten min ved å sakte smyge meg ut i "mitt kjørefelt" i rundkjøringen, selvom det innerste kjørefeltet er fylt opp med biler. Jeg ligger altså ved sidenav motparten sin bil, men jeg har fronten min godt og vel en meter foran fronten hans. Han viser likevel ingen tegn til at han har tenkt til å vike for meg. Han nærmest demonstrativt kjører meg ut av veien, så jeg må stoppe og slippe han forbi. Men altså - vi ligger jo side om side i rundkjøringen. Jeg passerte vikepliktskiltet for mer enn 10 sekund siden, så nå gjelder vel vanlige trafikkregler om feltskifte og viking fra høyre? Han må vel nå vike for meg når han skal krysse ytterste kjørebane for å komme seg ut? Eller gjelder vikeplikten min fortsatt, slik at han kan brøyte seg ut? Forstår selvsagt at jeg ville hatt skylden hvis det bare var et felt i rundkjøringen. Og hvis det hadde vært to felt ut av rundkjøringen så hadde vi jo bare fortsatt i hver vår fil. Men hvordan blir det når det er to felt inn i rundkjøring, men bare ett felt ut? Endret 3. mars 2017 av r2d290 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt. http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/N%C3%A6rmere+om+kj%C3%B8ring+i+rundkj%C3%B8ringer Mulig han mente du hadde presset deg inn fordi du har vikeplikt når du skal inn i rundkjøringen. Skylddeling? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt. http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/Nærmere+om+kjøring+i+rundkjøringer Mulig han mente du hadde presset deg inn fordi du har vikeplikt når du skal inn i rundkjøringen. Skylddeling? Vikeplikten oppstår jo når du evt er til hinder for den du skal vike for. Hvis du kommer deg inn i rundkjøringen uten at han må bremse e.l. så kan han jo ikke påberope seg vikeplikt fordi han var først inne i rundkjøringen helt på andre siden for 2 min siden p.g.a kø.... Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 Ofte når trafikken står tilnærmet stille så overstyres normal vikeplikt av annenhver bil prinsippet. Kan det være at bilen i innerste felt følte det var hans tur til å kjøre ut av rundkjøringen? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 3. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2017 (endret) Takk for link, Hårek. Synes jo dette sitatet underbygger min påstand: Selve utkjøringen av en rundkjøring skjer i realiteten, uansett hvor en foretar utkjøringen, ved at en foretar en høyresving ut av rundkjøringen.Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.Det er ikke snakk om å anvende flettereglene i selve rundkjøringen. I rundkjøringer med flere felt er det kun feltskiftebestemmelsene som skal anvendes. Det at det eventuelt er én veg ut av rundkjøring med bare ett felt medfører derfor ingen fletting i rundkjøringen. Hvis du kommer deg inn i rundkjøringen uten at han må bremse e.l. så kan han jo ikke påberope seg vikeplikt fordi han var først inne i rundkjøringen helt på andre siden for 2 min siden p.g.a kø.... Nei, det jeg også tenkte. Jeg er jo i en helt annen kjørebane enn han inni rundkjøringen idét jeg kommer inn, så ser ikke helt at jeg kan ha vært til hinder. Ofte når trafikken står tilnærmet stille så overstyres normal vikeplikt av annenhver bil prinsippet. Kan det være at bilen i innerste felt følte det var hans tur til å kjøre ut av rundkjøringen? Ja, var det jeg også tenkte, at når majoriteten av trafikken går fra A til C, så vil de fra B aldri komme seg inn med mindre man er litt fleksible. Ref. den artikkelen Hårek linket til skal man visst egentlig ikke ta ibruk fletteprinsippet, men så lenge det gjøres ved lave hastigheter, ser jeg ikke helt problemet med det. Endret 3. mars 2017 av r2d290 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 Takk for link, Hårek. Synes jo dette sitatet underbygger min påstand: Selve utkjøringen av en rundkjøring skjer i realiteten, uansett hvor en foretar utkjøringen, ved at en foretar en høyresving ut av rundkjøringen.Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt. Det er ikke snakk om å anvende flettereglene i selve rundkjøringen. I rundkjøringer med flere felt er det kun feltskiftebestemmelsene som skal anvendes. Det at det eventuelt er én veg ut av rundkjøring med bare ett felt medfører derfor ingen fletting i rundkjøringen. Hvis du kommer deg inn i rundkjøringen uten at han må bremse e.l. så kan han jo ikke påberope seg vikeplikt fordi han var først inne i rundkjøringen helt på andre siden for 2 min siden p.g.a kø.... Nei, det jeg også tenkte. Jeg er jo i en helt annen kjørebane enn han inni rundkjøringen idét jeg kommer inn, så ser ikke helt at jeg kan ha vært til hinder. Ofte når trafikken står tilnærmet stille så overstyres normal vikeplikt av annenhver bil prinsippet. Kan det være at bilen i innerste felt følte det var hans tur til å kjøre ut av rundkjøringen? Ja, var det jeg også tenkte, at når majoriteten av trafikken går fra A til C, så vil de fra B aldri komme seg inn med mindre man er litt fleksible. Ref. den artikkelen Hårek linket til skal man visst egentlig ikke ta ibruk fletteprinsippet, men så lenge det gjøres ved lave hastigheter, ser jeg ikke helt problemet med det. Hva mener du med at du er i en helt annen kjørebane en han inne i rundkjøringen? Jeg har aldri sett noen rundkjøringer med flere kjørebaner? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 Hvis det er plass til to biler i bredden så er det to kjørebaner. 1 Lenke til kommentar
Hallgeir Jensen Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 Hvis det er plass til to biler i bredden så er det to kjørebaner. Jeg antar du mener kjørefelt. 1 Lenke til kommentar
Hallgeir Jensen Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 r2d290, bare slapp av, du ville ikke fått skyld i denne. Når du har kjørt inn og etablert deg i et felt uten å hindre noen "nullstilles" vikeplikten og vanlig vikeplikt ved feltskifte gjelder. Angående piler i veibanen så er pilene kun et påbud om kjørefeltene er skilt med sperrelinje, det er de heldigvis sjeldent foran en rundkjøring. Jeg skriver "heldigvis" fordi at om man skulle tolket det helt bokstavelig ville det i en rundkjøring som har en pil som peker til venstre, ikke hatt lov til å ta en U-sving (helt rundt), og heller ikke kunne man ombestemt seg inne i rundkjøring og f.eks kjørt rett frem i steden. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Hvis det er plass til to biler i bredden så er det to kjørebaner. Nei Lenke til kommentar
Hallgeir Jensen Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 (endret) Hvis det er plass til to biler i bredden så er det to kjørebaner. Nei Er nok bare en skrivefeil fra Bond007. Bytt ut kjørebaner med kjørefelt, så stemmer det han sier. Fra trafikkreglene paragraf 1 (Definisjoner) pkt. d: d) Kjørefelt: Hvert enkelt av de langsgående felt som en kjørebane er delt i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke. Endret 5. mars 2017 av Hallgeir Jensen 1 Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 5. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2017 Ja, har nok surret litt med begrepene "bane" og "felt". Takk for påpeking. Ble også litt overrasket over det som ble sagt ang. at pilene i rundkjøring ikke er påbudspiler så lenge det ikke er strek foran. Finnes det noe kilder på at den streken foran pilen har noe å si på om det er påbud kjøreretning eller ikke? Ellers takk for oppklaring. Da vet jeg litt mer om hvordan jeg skal forholde meg i rundkjøringer Lenke til kommentar
Hallgeir Jensen Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 (endret) Ja, har nok surret litt med begrepene "bane" og "felt". Takk for påpeking. Ble også litt overrasket over det som ble sagt ang. at pilene i rundkjøring ikke er påbudspiler så lenge det ikke er strek foran. Finnes det noe kilder på at den streken foran pilen har noe å si på om det er påbud kjøreretning eller ikke? Ellers takk for oppklaring. Da vet jeg litt mer om hvordan jeg skal forholde meg i rundkjøringer Det er sperrelinjen i mellom kjørefeltene foran rundkjøringen jeg sikter til. Ta en titt på denne siden og scroll ned til "1034 Piler": https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219/KAPITTEL_12#KAPITTEL_12 Edit: Trodde jeg linket til kapittel 12, men så ikke ut som det funket. Men scroll et godt stykke nedover så finner du det. Endret 5. mars 2017 av Hallgeir Jensen Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 5. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2017 TakkAlltid like moro å lære noe nytt Lenke til kommentar
Pop Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Mener jeg så denne situasjonen beskrevet i en av nettavisene for litt siden, med kommentarer fra en hos vegvesenet. Det ble da forklart at den som er sist inne i rundkjøringen (av de to som havner i en konflikt) vil uansett ha vikeplikten til de er ute av rundkjøringen igjen, selv om den andre bilen (som var først inne) foretar feltskifte. Fra Vegvesenet: Begrepet vikeplikt innebærer at den fortrinnsberettigede så vidt mulig skal kunne fortsette kjøringen i sin normale trafikkrytme. Den som har vikeplikt må tilpasse seg denne rytme og ikke tvinge den andre til å foreta manøver han ellers ikke måtte ha foretatt. Dette vil selvsagt være utfordrende i rushtid når det er mange biler i sakte fart og en skal holde rede på når alle krysser rundkjøringens linje... Lenke til kommentar
Hallgeir Jensen Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Mener jeg så denne situasjonen beskrevet i en av nettavisene for litt siden, med kommentarer fra en hos vegvesenet. Det ble da forklart at den som er sist inne i rundkjøringen (av de to som havner i en konflikt) vil uansett ha vikeplikten til de er ute av rundkjøringen igjen, selv om den andre bilen (som var først inne) foretar feltskifte. Fra Vegvesenet: Begrepet vikeplikt innebærer at den fortrinnsberettigede så vidt mulig skal kunne fortsette kjøringen i sin normale trafikkrytme. Den som har vikeplikt må tilpasse seg denne rytme og ikke tvinge den andre til å foreta manøver han ellers ikke måtte ha foretatt. Dette vil selvsagt være utfordrende i rushtid når det er mange biler i sakte fart og en skal holde rede på når alle krysser rundkjøringens linje... Det er feil. Selv om du er først inne i rundkjøringen har du ikke noe forkjørsrett i det dere skal svinge ut. Ligger du i venstre felt og må krysse høyre (ytre) for å komme ut har du selvsagt vikeplikt. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Mener jeg så denne situasjonen beskrevet i en av nettavisene for litt siden, med kommentarer fra en hos vegvesenet. Det ble da forklart at den som er sist inne i rundkjøringen (av de to som havner i en konflikt) vil uansett ha vikeplikten til de er ute av rundkjøringen igjen, selv om den andre bilen (som var først inne) foretar feltskifte. Fra Vegvesenet: Begrepet vikeplikt innebærer at den fortrinnsberettigede så vidt mulig skal kunne fortsette kjøringen i sin normale trafikkrytme. Den som har vikeplikt må tilpasse seg denne rytme og ikke tvinge den andre til å foreta manøver han ellers ikke måtte ha foretatt. Dette vil selvsagt være utfordrende i rushtid når det er mange biler i sakte fart og en skal holde rede på når alle krysser rundkjøringens linje... Det er feil. Selv om du er først inne i rundkjøringen har du ikke noe forkjørsrett i det dere skal svinge ut. Ligger du i venstre felt og må krysse høyre (ytre) for å komme ut har du selvsagt vikeplikt. Legger merke til det tunge juridiske grunnlaget du legger ved her. Og at vi får en utfordring med å overbevise Vegvesenet om at de tar feil. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 (endret) Fra Vegvesenet: Begrepet vikeplikt innebærer at den fortrinnsberettigede så vidt mulig skal kunne fortsette kjøringen i sin normale trafikkrytme. Den som har vikeplikt må tilpasse seg denne rytme og ikke tvinge den andre til å foreta manøver han ellers ikke måtte ha foretatt.[/size] Dette vil selvsagt være utfordrende i rushtid når det er mange biler i sakte fart og en skal holde rede på når alle krysser rundkjøringens linje... Det er feil. Selv om du er først inne i rundkjøringen har du ikke noe forkjørsrett i det dere skal svinge ut. Ligger du i venstre felt og må krysse høyre (ytre) for å komme ut har du selvsagt vikeplikt.Legger merke til det tunge juridiske grunnlaget du legger ved her. Og at vi får en utfordring med å overbevise Vegvesenet om at de tar feil. Nå ville jeg ikke tolket denne uttalelsen likt som deg. - hjeg tolker det slik at hvis den som var først inne i rundkjøringen blir hindret av noe før han "kommer til deg" så gjelder ikke denne forkjørsretten fordi han da allerede er inne i en "normal trafikkrytme" som tilsier at han står i stillestående kø. - Utsagnet tar dermed ikke høyde for dette men forutsetter at det er flyt i trafikken. Endret 6. mars 2017 av kjetilkl Lenke til kommentar
Hallgeir Jensen Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Legger merke til det tunge juridiske grunnlaget du legger ved her. Og at vi får en utfordring med å overbevise Vegvesenet om at de tar feil. Pop, paragraf 8 lyder slik: "§ 8.Kjørefeltskifte 1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses." Les også denne: http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/N%C3%A6rmere+om+kj%C3%B8ring+i+rundkj%C3%B8ringer Lenke til kommentar
Pop Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 (endret) Legger merke til det tunge juridiske grunnlaget du legger ved her. Og at vi får en utfordring med å overbevise Vegvesenet om at de tar feil. Pop, paragraf 8 lyder slik: "§ 8.Kjørefeltskifte 1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses." Les også denne: http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/N%C3%A6rmere+om+kj%C3%B8ring+i+rundkj%C3%B8ringer Det teksten sier er at dersom du kommer til situasjonen hvor den som var først inne må feltskifte har den som da står i veien for feltskiftet allerede brutt vikeplikten. Så § 8 kommer da for sent. Finner selvsagt ikke igjen artikkelen som jeg husker hadde en figur også. Uansett er jeg ekstra forsiktig ved feltskifte siden det altfor ofte er omtrent umulig å vite hvem som var først inne og ikke minst hvor forbanna kjipt det er å bulke bilen. En detailers sanne mareritt. Endret 6. mars 2017 av Pop Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå