Gå til innhold

Lanserer Nissans elbil med hydrogen-rekkeviddeforlenger


Anbefalte innlegg

Ja, lykke til med hydrogen.

Jeg vil ikke ha. Foretrekker større batteri.

Vil heller lade hjemme med hjemmelaget drivstoff, og slippe å havne i klørne på nye gribber som skal tømme lommeboka mi...

 

Jøss, så selv om Hydrogen blir et billigere drivstoff enn fossil-brennstoff i dag, og ikke forurenser, så synes du det er tull. - Bare fordi noen tjener penger på det?

Du vil at noen skal gjøre noe, som er positivt for samfunnet i forhold til forurensning som har vært et problem i mange ti-år, og rimeligere enn dagen alternativ ( for de som  mener at ladetid og brukslengde er vesentlig i deres kjøremønster/hverdag), - men du vil ikke betale for det !

 

En interessant holdning ! (?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Det er så deilig å slippe å måtte tanke, å kunne plugge i bilen hjemme, og lade over natta og kjøre rett til jobben, uten å måtte fylle på veien. Så kommer evt. muligheten til lading via solceller. Med hydrogendrift er man mer slave.

 

Så du får et tilbud som vil være rimeligere enn dagens forbrenningsbaserte transport, som ikke forurenser ditt nærmiljø, og som gjør at du slipper å bruke tiden din på å vente på "fylling" når du trenger å kjøre langt eller ikke-planlagt , så blir du slave?

Er du slave når du får mulighet for å kjøpe brød i butikken fremfor å bake selv også?

Lenke til kommentar

Jøss, så selv om Hydrogen blir et billigere drivstoff enn fossil-brennstoff i dag, og ikke forurenser, så synes du det er tull.

Det er jo ikkje sant at hydrogen ikkje forureinar. Sjølv om du skulle produsere hydrogen med elektrolyse, vil ein hydrogenbil bruke 3-4 gonger meir energi enn ein elbil, og dermed forseinke overgangen til 100% fornybar energi med fleire tiår, om det i det heile vert mogeleg.

Lenke til kommentar

Så du får et tilbud som vil være rimeligere enn dagens forbrenningsbaserte transport, som ikke forurenser ditt nærmiljø, og som gjør at du slipper å bruke tiden din på å vente på "fylling" når du trenger å kjøre langt eller ikke-planlagt , så blir du slave?

Hydrogen- og eksosbileigarar brukar i praksis mykje meir tid på fylling av drivstoff enn elbileigarar. Hydrogenbileigarane må vente kvar gong dei skal fylle, og det må dei ofte. Sjølv ved langkøyring brukar hydrogenbilane meir tid. Tyske Manager Magazin arrangerte kappkøyring mellom to Tesla Model S og ein Toyota Mirai gjennom Tyskland. Ruta vart lagt opp etter hydrogenstasjonane. Mirai kom sist. Ikkje uventa for oss som har vore på mange langturar med elbil.

Lenke til kommentar

 

Ja, lykke til med hydrogen.

Jeg vil ikke ha. Foretrekker større batteri.

Vil heller lade hjemme med hjemmelaget drivstoff, og slippe å havne i klørne på nye gribber som skal tømme lommeboka mi...

Jøss, så selv om Hydrogen blir et billigere drivstoff enn fossil-brennstoff i dag, og ikke forurenser, så synes du det er tull. - Bare fordi noen tjener penger på det?

Du vil at noen skal gjøre noe, som er positivt for samfunnet i forhold til forurensning som har vært et problem i mange ti-år, og rimeligere enn dagen alternativ ( for de som mener at ladetid og brukslengde er vesentlig i deres kjøremønster/hverdag), - men du vil ikke betale for det !

 

En interessant holdning ! (?)

Hvorfor i alle dager skal jeg betale unødvendig mye for hydrogen når jeg ikke må?

Bruker 1-2 kroner pr mil på elbil med batteri, alt etter strømpris og vær/temperatur.

Hva er da poenget med å betale ca 10 kroner per mil? Og POSITIVT for samfunnet? Å sløse med ren energi?

Ca 3x mer forbruk med hydrogen i forhold til å lade batteri direkte...

Det er ikke bare uforståelig og ufornuftig, det er reinspikka dumskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Dette er trist, forde det gir vann på mølla til de som skal bruke felleskapets penger på å bygge ut svindyre hydrogenstasjoner ingen egentlig trenger.

Sannheten er at folk ikke vet hva de trenger, når jounalistene i teknisk ukeblad snakker om hydrogen som en enkel løsning omtrent uten bivirkninger tenker de at det må være både nødvendig og smart.

Nei, batteriprisene er i fritt fall, hydrogen er en ekstremt fordyrende og unødvendig mellomløsning. Og dette med at hydrogen skal komme fra fornybart er bare pisspreik i for å lokke til seg penger fra staten og støtte i folket. Sannheten er at så fort støvet har lagt seg, vil de utvinne så mye hydrogen de bare makter rett fra ojen.

 

Rett og slett TULLPRAT. NEL jobber nå med et prosjekt der pumpeprisen på hydrogen skal bli BILLIGERE med fornybar strøm, enn når hydrogenet hentes fra fossile kilder.
Det vil avhenge både av prisen på fornybare kjelder og prisen på gass eller kol. Begge deler varierer veldig etter kvar i verda du er. Det som uansett alltid er billigare, er å bruke straumen direkte eller via eit batteri.

 

For de som er interessert, så les der opp om det som kommer her:

http://mb.cision.com/Public/115/2209363/80784a70adb4dd63.pdf

 

Legg merke til biletet av batteriferja Ampere på side 28. :-D

 

Slutt å vær så ensidig når det gjelder fortreffeligheten til batterier. De har sin styrke i sine segmenter, akkurat som hydrogen har i sine. Dessuten så henger dere på TU`s forum dere kun opp i personbilmarkedet. Når infrastruktur for hydrogen nå etableres over hele verden, så er det ikke kun for personbiler. De samme stasjonene kan fylle busser, lastebiler, og annen større nyttetransport der batterier rett og slett ikke har den kapasiteten som trengs.

Hydrogenbussar har vore prøvd ut i fleire tiår over alt i Europa. EU har svidd av milliardar i prøveprosjekt, som tek slutt same dag som støtta tek slutt. Dei er rett og slett for dyre i drift. Til saman er det under 1000 hydrogenbussar i verda. Samstundes er det over 200.000 batteribussar i verda. Berre i Kina kom det til meir enn 100.000 nye i 2016. Prøveprosjekt med batteribussar sluttar ikkje med nedlegging, men med store ordrar. Batteri er rett og slett betre.

 

Det same med lastebilar. Eg ser at eit selskap som kallar seg Nikola Motors seier dei vil prøve. Samstundes har Mercedes lagd fleire modellar som er ute hjå kundar no for testing, og som skal i masseproduksjon frå 2019 og 2020. Volvo satsar òg på batteridrift. Batteridrift er perfekt for lastebilar på langtransport, sidan sjåføren har kviletider som held i massevis til hurtiglading. Lading kan gjerast i kviteltida. Berre til- og fråkopling er arbeid.

 

Eg forstår ikkje heilt kva segment denne hydrogensatsinga skal komme innan. Straum vil alltid vere billigare og meir driftssikkert enn hydrogen, og har ikkje det same problemet med infrastruktur som må byggjast.

 

Brenselcelle/hydrogen teknologien gjør nå så store fremskritt, at den blir adoptert over flere og flere bruksområder.

Kan du nemne nokre av desse bruksområda? Eg ser mange døme på at hydrogen forsvinn ut av bruksområde som verka lovande før, som personbilar og bussar og til og med tog, og at batteri kjem inn i staden. Ikkje motsett veg.

Et par busser (elektriske) med ca 100 mils rekkevidde...

http://www.ibtimes.com/proterras-new-catalyst-electric-bus-does-600-miles-single-charge-2414502

https://myelectriccar.com.au/aussie-electric-bus-1004km-range/

Er det mange bussruter som kjører lenger til daglig?

Lenke til kommentar

Rett og slett TULLPRAT. NEL jobber nå med et prosjekt der pumpeprisen på hydrogen skal bli BILLIGERE med fornybar strøm, enn når hydrogenet hentes fra fossile kilder.

Er den pumpeprisen oppgitt før eller etter eventuelle subsidier, prosjektstøttemidler og bortfall av avgifter?

Lenke til kommentar

 

Ja, lykke til med hydrogen.

Jeg vil ikke ha. Foretrekker større batteri.

Vil heller lade hjemme med hjemmelaget drivstoff, og slippe å havne i klørne på nye gribber som skal tømme lommeboka mi...

 

Jøss, så selv om Hydrogen blir et billigere drivstoff enn fossil-brennstoff i dag, og ikke forurenser, så synes du det er tull. - Bare fordi noen tjener penger på det?

Du vil at noen skal gjøre noe, som er positivt for samfunnet i forhold til forurensning som har vært et problem i mange ti-år, og rimeligere enn dagen alternativ ( for de som  mener at ladetid og brukslengde er vesentlig i deres kjøremønster/hverdag), - men du vil ikke betale for det !

 

En interessant holdning ! (?)

Noen tjener penger p åoljen, noen tjener penger på hydrogen..og noen på el. Selv så velger jeg rimeligste alternativ; el, med bl.a solceller på taket. det er både billigere, mer energieffektivt, og enklere enn hydrogen.

 

Hydrogen hadde et stort potensiale, før batterier har blitt så godt utviklet som de nå er. Unntakene er langdistanse-tungtransporten. Selv søppelbiler går nå med godt resultat på el (prosjektet i Sarpsborg) busser som går lokalt kommer også på el.

Å produsere hydrogen koster mye energi, som går til spille.

Da heller bedre å utnytte et av råstoffene som det er ; Metan fra søppelgass ,slik det nå blir gjort på busser.

Lenke til kommentar

Hydrogen kan ha sine nisjer imarkedet. Men det saken gjelder, er Nissans lille varebil, med rekkeviddeforlenger.

Personbilsektoren er så stor, at hydrogen som biprodukt (stort sett fra oljebasert industri, som NH3-produksjon) og foredlet fra metangass ikke blir nok.

 

Det er mindre nisjer, som kan bli avtaker for slikt. Men da er direkte bruk av metangass, fra f.eks søppelfyllingen å foretrekke ,framfor omveier energimessig, for å trekke ut H2. Den fra oljebasert industri vil jo på sikt falle bort.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

"En kombinasjon, hvor det brukes en brenselcelle som leverer en liten effekt på 10 kilowatt med 6 kg hydrogen hevdes å være det mest lønnsomme."

 

Ja, dette er det jeg har mest tro på!

Med et moderat batteri på rundt 30 kWh og 10 kW brenselcelle, med 6 kg hydrogen skulle rekkevidden bli 700 km.

En løsning som gjør transportsektoren ren og samtidig tilfredsstiller kravet mange stiller til en bil, hvor 700 km er i nærheten av dagens biler.

Om 10 år er nok dette normalt. En bil som lades hjemme for småturer og hvor hydrogen brukes på lengre turer.

 

Hakket bedre enn ren hydrogenladet elbil. Å lade i hverdagen og bruke hydrogen Pål langtur, kan være en akseptabel løsning, forutsatt at langturer på minst 20 mil er oppnåelig på hjemmeladet bil, og hydrogen kommer fra rene energikilder, og det er nok energi tilgjengelig.
Lenke til kommentar

 

Med et moderat batteri på rundt 30 kWh og 10 kW brenselcelle, med 6 kg hydrogen skulle rekkevidden bli 700 km.

En løsning som gjør transportsektoren ren og samtidig tilfredsstiller kravet mange stiller til en bil, hvor 700 km er i nærheten av dagens biler.

Om 10 år er nok dette normalt. En bil som lades hjemme for småturer og hvor hydrogen brukes på lengre turer.

Hakket bedre enn ren hydrogenladet elbil. Å lade i hverdagen og bruke hydrogen Pål langtur, kan være en akseptabel løsning, forutsatt at langturer på minst 20 mil er oppnåelig på hjemmeladet bil, og hydrogen kommer fra rene energikilder, og det er nok energi tilgjengelig.

 

Når denne kanskje kommer er den utdatert: https://www.tesla.com/no_NO/roadster?redirect=no : rekkevidde 1000 km på kun batteri

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...