Gå til innhold

Lanserer Nissans elbil med hydrogen-rekkeviddeforlenger


Anbefalte innlegg

Har en e-NV200, flott bil og er veldig fornøyd. Men å kjøpe en kombi batteri/hydrogen...?

Ikke planer.

Gi meg heller et mer effektivt batteri.

Renault Zoe økte fra 22 til 41 Kwh med samme utforming og størrelse på batteriet, er ikke Nissan i stand til bedre enn dette...?

Tragisk...

 

Har en formening om at Nissan og Renault sammarbeider svert tett.

 

Har Du ikke planer; så få deg noen da.

 

På nordlige breddegrader er det svært kjekt med spillvarme fra brenselcelle. Honda har solgt ca 400 000 "brenselceller" bare i Japan, som går på Bensin, LPG eller LNG. Leverer 1kW ren sinus strøm og 3kW høgtemperatur spillvarme. Service intervall 6 000 timer, og orker nok 30 000 timer.

 

Både Symbio, Honda, Nikola, Siemens og R&R vil nok komme opp med mykje artige og svert så modulære saker fremmover. Vi er jo ikke på banen en gang, bygger hus i sverige og har ikke greid å lage plan for E18 enno.

 

Fin sak til konvertering til en mini-campingbil (ukependler-bil) dette, men den må jo først i produksjon. Gir jo helt andre muligheter enn en 30 år gammel bobil med batteribank som ikke orket mer en et par veker vinterstid, før agregatet måtte startes. Og da bare for å gi litt kveldslys og kjøre varmesystem.

Er kansje den eneste i norge som har brukt vaskemaskin i 120 km/t

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"En kombinasjon, hvor det brukes en brenselcelle som leverer en liten effekt på 10 kilowatt med 6 kg hydrogen hevdes å være det mest lønnsomme."

 

Ja, dette er det jeg har mest tro på!

Med et moderat batteri på rundt 30 kWh og 10 kW brenselcelle, med 6 kg hydrogen skulle rekkevidden bli 700 km.

En løsning som gjør transportsektoren ren og samtidig tilfredsstiller kravet mange stiller til en bil, hvor 700 km er i nærheten av dagens biler.

Om 10 år er nok dette normalt. En bil som lades hjemme for småturer og hvor hydrogen brukes på lengre turer.

 

Dagens fossiler har 70 mils rekkevidde. Det hadde min, godt og vel også .Men jeg kjørte aldri 70 mil i strekk. Reell rekkevidde på halvparten mellom fylling/lading ,hadde vært nok.

At de i det hele tatt skal bruke utdanket teknologi, når de bare kunne satt inn et litt større batteri, er mildt sagt forunderlig .Istedenfor å legge til litt batteri ,der det andre også ligger fra før, så kommer en fuelcell, og tank, som tar ekstra plass i tillegg

Lenke til kommentar

 

"En kombinasjon, hvor det brukes en brenselcelle som leverer en liten effekt på 10 kilowatt med 6 kg hydrogen hevdes å være det mest lønnsomme."

 

Ja, dette er det jeg har mest tro på!

Med et moderat batteri på rundt 30 kWh og 10 kW brenselcelle, med 6 kg hydrogen skulle rekkevidden bli 700 km.

En løsning som gjør transportsektoren ren og samtidig tilfredsstiller kravet mange stiller til en bil, hvor 700 km er i nærheten av dagens biler.

Om 10 år er nok dette normalt. En bil som lades hjemme for småturer og hvor hydrogen brukes på lengre turer.

 

Det hadde vært fint om 10 kW hadde vært tilstrekkelig. 10 kW er det som typisk trengs for å drive en elbil (ca 1,5 kWh per mil og 70 km på en time gir 10,5 kW i snitteffekt). Dersom batteriet er tomt og en har en stigning foran seg på 1000 meter, så er løpet kjørt. En BMW i3 har rekkeviddeforlenger på 27 kW. Og ikke uten grunn!

 

En løsning på den skisserte situasjon ville være å kjøre inn til veikanten for å vente en time på at 10 kWh ble produsert av brenselscellen. Kanskje akseptabelt for noen?

Brenselcellen kan jo produsere energien og lade batteriet mens man kjører, før det er tomt, slik at nivået på det synker saktere, og forlenge rekkevidden, samtidig som det da er nok kraft tilgjengelig :-)

Meeen, hydrogen som energikilde, er ikke god latin, energiøkonomisk sett .Bedre med større batteri :-)

Lenke til kommentar

 

Har en e-NV200, flott bil og er veldig fornøyd. Men å kjøpe en kombi batteri/hydrogen...?

Ikke planer.

Gi meg heller et mer effektivt batteri.

Renault Zoe økte fra 22 til 41 Kwh med samme utforming og størrelse på batteriet, er ikke Nissan i stand til bedre enn dette...?

Tragisk...

 

Har en formening om at Nissan og Renault sammarbeider svert tett.

 

Har Du ikke planer; så få deg noen da.

 

På nordlige breddegrader er det svært kjekt med spillvarme fra brenselcelle. Honda har solgt ca 400 000 "brenselceller" bare i Japan, som går på Bensin, LPG eller LNG. Leverer 1kW ren sinus strøm og 3kW høgtemperatur spillvarme. Service intervall 6 000 timer, og orker nok 30 000 timer.

 

Både Symbio, Honda, Nikola, Siemens og R&R vil nok komme opp med mykje artige og svert så modulære saker fremmover. Vi er jo ikke på banen en gang, bygger hus i sverige og har ikke greid å lage plan for E18 enno.

 

Fin sak til konvertering til en mini-campingbil (ukependler-bil) dette, men den må jo først i produksjon. Gir jo helt andre muligheter enn en 30 år gammel bobil med batteribank som ikke orket mer en et par veker vinterstid, før agregatet måtte startes. Og da bare for å gi litt kveldslys og kjøre varmesystem.

Er kansje den eneste i norge som har brukt vaskemaskin i 120 km/t

Når det gjelder varme, så er min elbil mye varmere enn noen av mine fossiler, unntatt en Dodge og en Granada jeg hadde for maaange år siden!! :-D

 

Når det gjelder rekkevidde mht varme, så drar min elbil, uoppvarmet, ca 5-6 kW de første ti minuttene, og deretter ca 1-1.5 kW. På den tiden kjøreturen varer (opptil to timer),

så har varmeapparatet ikke tatt mer enn 6kW/(60min/10min)= 1kW+ (1,5kW x 2timer) = 4kWt, som = max 2,5 mils kjøring, av ca 18 mils rekkevidde til varme, på skikkelig kaldt vinterføre.

Dersom bilen forvarmes, både kupé og batteri, så blir det fort redusert svinn, med 1/3 minst :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"En kombinasjon, hvor det brukes en brenselcelle som leverer en liten effekt på 10 kilowatt med 6 kg hydrogen hevdes å være det mest lønnsomme."

 

Ja, dette er det jeg har mest tro på!

Med et moderat batteri på rundt 30 kWh og 10 kW brenselcelle, med 6 kg hydrogen skulle rekkevidden bli 700 km.

En løsning som gjør transportsektoren ren og samtidig tilfredsstiller kravet mange stiller til en bil, hvor 700 km er i nærheten av dagens biler.

Om 10 år er nok dette normalt. En bil som lades hjemme for småturer og hvor hydrogen brukes på lengre turer.

 

Dagens fossiler har 70 mils rekkevidde. Det hadde min, godt og vel også .Men jeg kjørte aldri 70 mil i strekk. Reell rekkevidde på halvparten mellom fylling/lading ,hadde vært nok.

At de i det hele tatt skal bruke utdanket teknologi, når de bare kunne satt inn et litt større batteri, er mildt sagt forunderlig .Istedenfor å legge til litt batteri ,der det andre også ligger fra før, så kommer en fuelcell, og tank, som tar ekstra plass i tillegg

En gasstank med Hydrogen veg 20 gangeren av innholdet, fylles på 3 minutt.

En brencelcelle på 10 kW tar ikke store plassen, og er et varmeaparat slik eg forstår. For noe må jo fare en kvastrand med 60-70% effektivitet.

Å hurtiglade har sin pris.

I naturern finn man også symbioser, en bil er for så vidt det også; mange systemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

"En kombinasjon, hvor det brukes en brenselcelle som leverer en liten effekt på 10 kilowatt med 6 kg hydrogen hevdes å være det mest lønnsomme."

 

Ja, dette er det jeg har mest tro på!

Med et moderat batteri på rundt 30 kWh og 10 kW brenselcelle, med 6 kg hydrogen skulle rekkevidden bli 700 km.

En løsning som gjør transportsektoren ren og samtidig tilfredsstiller kravet mange stiller til en bil, hvor 700 km er i nærheten av dagens biler.

Om 10 år er nok dette normalt. En bil som lades hjemme for småturer og hvor hydrogen brukes på lengre turer.

 

Dagens fossiler har 70 mils rekkevidde. Det hadde min, godt og vel også .Men jeg kjørte aldri 70 mil i strekk. Reell rekkevidde på halvparten mellom fylling/lading ,hadde vært nok.

At de i det hele tatt skal bruke utdanket teknologi, når de bare kunne satt inn et litt større batteri, er mildt sagt forunderlig .Istedenfor å legge til litt batteri ,der det andre også ligger fra før, så kommer en fuelcell, og tank, som tar ekstra plass i tillegg

En gasstank med Hydrogen veg 20 gangeren av innholdet, fylles på 3 minutt.

En brencelcelle på 10 kW tar ikke store plassen, og er et varmeaparat slik eg forstår. For noe må jo fare en kvastrand med 60-70% effektivitet.

Å hurtiglade har sin pris.

I naturern finn man også symbioser, en bil er for så vidt det også; mange systemer.

Ja, en brenselcelle avgir varme, og det gjør den sommer som vinter, og dermed blir varmen et tap når den ikke behøves.

Så spørs det, da, hvor mange håndverkere, som ofte kjøper disse kassevognene, kjører 50-60 mil i ett strekk, og vil ha et mer kostbart og vedlikeholdsmessig dyrere system i bilen, enn om batteriet hadde vært noe større. Det, og at de heller kunne konsentrert seg om å få tilhengerfeste på saken, så hadde bilen blitt mye mer anvendeligig, selv uten hydrogentank og celle.

Og vil såpass mange kjøpe dette, slik at det vurderes å sette i drift et komplett nett med hydrogenstasjoner?

Lenke til kommentar

"Brenselcelleløsningen kan integreres i bilen uten at seteplassene reduseres. Bilen kan dermed fortsatt ha inntil sju seter."

 

Ok, så hvor skal brenselcelle, pumper, kompressorer filtre og tanker plasseres?

Selvsagt i bagasjerommet. Og hvem vil kjøpe en 7-seter uten bagasjeplass?

Lenke til kommentar

 

 

 

"En kombinasjon, hvor det brukes en brenselcelle som leverer en liten effekt på 10 kilowatt med 6 kg hydrogen hevdes å være det mest lønnsomme."

 

Ja, dette er det jeg har mest tro på!

Med et moderat batteri på rundt 30 kWh og 10 kW brenselcelle, med 6 kg hydrogen skulle rekkevidden bli 700 km.

En løsning som gjør transportsektoren ren og samtidig tilfredsstiller kravet mange stiller til en bil, hvor 700 km er i nærheten av dagens biler.

Om 10 år er nok dette normalt. En bil som lades hjemme for småturer og hvor hydrogen brukes på lengre turer.

 

Dagens fossiler har 70 mils rekkevidde. Det hadde min, godt og vel også .Men jeg kjørte aldri 70 mil i strekk. Reell rekkevidde på halvparten mellom fylling/lading ,hadde vært nok.

At de i det hele tatt skal bruke utdanket teknologi, når de bare kunne satt inn et litt større batteri, er mildt sagt forunderlig .Istedenfor å legge til litt batteri ,der det andre også ligger fra før, så kommer en fuelcell, og tank, som tar ekstra plass i tillegg

En gasstank med Hydrogen veg 20 gangeren av innholdet, fylles på 3 minutt.

En brencelcelle på 10 kW tar ikke store plassen, og er et varmeaparat slik eg forstår. For noe må jo fare en kvastrand med 60-70% effektivitet.

Å hurtiglade har sin pris.

I naturern finn man også symbioser, en bil er for så vidt det også; mange systemer.

Ja, en brenselcelle avgir varme, og det gjør den sommer som vinter, og dermed blir varmen et tap når den ikke behøves.

Så spørs det, da, hvor mange håndverkere, som ofte kjøper disse kassevognene, kjører 50-60 mil i ett strekk, og vil ha et mer kostbart og vedlikeholdsmessig dyrere system i bilen, enn om batteriet hadde vært noe større. Det, og at de heller kunne konsentrert seg om å få tilhengerfeste på saken, så hadde bilen blitt mye mer anvendeligig, selv uten hydrogentank og celle.

Og vil såpass mange kjøpe dette, slik at det vurderes å sette i drift et komplett nett med hydrogenstasjoner?

Einig i det meste. Men det er da ikke eg som konstruerer hva De har bruk for...!

Toyota Hi-Ace hadde foresten en hybrid med stikkontakt i heimemarkedet for over 20 år siden, det hadde vert arbeidsbil det.

 

En link, full funksjon, modulitet og auto:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/17021662_1658722724430516_2190546353842209444_n.jpg?oh=9ad32a1caf696a3501de2e4907682f14&oe=59296CCF

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

 

 

 

"En kombinasjon, hvor det brukes en brenselcelle som leverer en liten effekt på 10 kilowatt med 6 kg hydrogen hevdes å være det mest lønnsomme."

 

Ja, dette er det jeg har mest tro på!

Med et moderat batteri på rundt 30 kWh og 10 kW brenselcelle, med 6 kg hydrogen skulle rekkevidden bli 700 km.

En løsning som gjør transportsektoren ren og samtidig tilfredsstiller kravet mange stiller til en bil, hvor 700 km er i nærheten av dagens biler.

Om 10 år er nok dette normalt. En bil som lades hjemme for småturer og hvor hydrogen brukes på lengre turer.

 

Dagens fossiler har 70 mils rekkevidde. Det hadde min, godt og vel også .Men jeg kjørte aldri 70 mil i strekk. Reell rekkevidde på halvparten mellom fylling/lading ,hadde vært nok.

At de i det hele tatt skal bruke utdanket teknologi, når de bare kunne satt inn et litt større batteri, er mildt sagt forunderlig .Istedenfor å legge til litt batteri ,der det andre også ligger fra før, så kommer en fuelcell, og tank, som tar ekstra plass i tillegg

En gasstank med Hydrogen veg 20 gangeren av innholdet, fylles på 3 minutt.

En brencelcelle på 10 kW tar ikke store plassen, og er et varmeaparat slik eg forstår. For noe må jo fare en kvastrand med 60-70% effektivitet.

Å hurtiglade har sin pris.

I naturern finn man også symbioser, en bil er for så vidt det også; mange systemer.

Ja, en brenselcelle avgir varme, og det gjør den sommer som vinter, og dermed blir varmen et tap når den ikke behøves.

Så spørs det, da, hvor mange håndverkere, som ofte kjøper disse kassevognene, kjører 50-60 mil i ett strekk, og vil ha et mer kostbart og vedlikeholdsmessig dyrere system i bilen, enn om batteriet hadde vært noe større. Det, og at de heller kunne konsentrert seg om å få tilhengerfeste på saken, så hadde bilen blitt mye mer anvendeligig, selv uten hydrogentank og celle.

Og vil såpass mange kjøpe dette, slik at det vurderes å sette i drift et komplett nett med hydrogenstasjoner?

Einig i det meste. Men det er da ikke eg som konstruerer hva De har bruk for...!

Toyota Hi-Ace hadde foresten en hybrid med stikkontakt i heimemarkedet for over 20 år siden, det hadde vert arbeidsbil det.

 

En link, full funksjon, modulitet og auto:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/17021662_1658722724430516_2190546353842209444_n.jpg?oh=9ad32a1caf696a3501de2e4907682f14&oe=59296CCF

For 20 år siden og mer, så var vel hybrid den eneste løsningen på fornuftig rekkevidde.

Hadde batterier fremdeles vært like lite effektive mht kWh/kg og fysisk størrelse, så hadde hydrogen og celle hatt noe for seg .

Men jeg mener, at fra dagens beste batterier og framover, så vil bruk av hydrogen kun være aktuelt, i et segment over såkalt lett bil.

Store lastebiler og trekkvogner er et segment der hydrogen fortsatt er et fornuftig alternativ. Men når det er sagt, så begynner nå noe å skje. El søppelbil er utprøvd med godt resultat, i Sarpsborg, og distribusjonsbiler lokalt skal framover også prøves ut, som vi har sett på nyhetene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

"En kombinasjon, hvor det brukes en brenselcelle som leverer en liten effekt på 10 kilowatt med 6 kg hydrogen hevdes å være det mest lønnsomme."

 

Ja, dette er det jeg har mest tro på!

Med et moderat batteri på rundt 30 kWh og 10 kW brenselcelle, med 6 kg hydrogen skulle rekkevidden bli 700 km.

En løsning som gjør transportsektoren ren og samtidig tilfredsstiller kravet mange stiller til en bil, hvor 700 km er i nærheten av dagens biler.

Om 10 år er nok dette normalt. En bil som lades hjemme for småturer og hvor hydrogen brukes på lengre turer.

 

Dagens fossiler har 70 mils rekkevidde. Det hadde min, godt og vel også .Men jeg kjørte aldri 70 mil i strekk. Reell rekkevidde på halvparten mellom fylling/lading ,hadde vært nok.

At de i det hele tatt skal bruke utdanket teknologi, når de bare kunne satt inn et litt større batteri, er mildt sagt forunderlig .Istedenfor å legge til litt batteri ,der det andre også ligger fra før, så kommer en fuelcell, og tank, som tar ekstra plass i tillegg

En gasstank med Hydrogen veg 20 gangeren av innholdet, fylles på 3 minutt.

En brencelcelle på 10 kW tar ikke store plassen, og er et varmeaparat slik eg forstår. For noe må jo fare en kvastrand med 60-70% effektivitet.

Å hurtiglade har sin pris.

I naturern finn man også symbioser, en bil er for så vidt det også; mange systemer.

Ja, en brenselcelle avgir varme, og det gjør den sommer som vinter, og dermed blir varmen et tap når den ikke behøves.

Så spørs det, da, hvor mange håndverkere, som ofte kjøper disse kassevognene, kjører 50-60 mil i ett strekk, og vil ha et mer kostbart og vedlikeholdsmessig dyrere system i bilen, enn om batteriet hadde vært noe større. Det, og at de heller kunne konsentrert seg om å få tilhengerfeste på saken, så hadde bilen blitt mye mer anvendeligig, selv uten hydrogentank og celle.

Og vil såpass mange kjøpe dette, slik at det vurderes å sette i drift et komplett nett med hydrogenstasjoner?

Einig i det meste. Men det er da ikke eg som konstruerer hva De har bruk for...!

Toyota Hi-Ace hadde foresten en hybrid med stikkontakt i heimemarkedet for over 20 år siden, det hadde vert arbeidsbil det.

 

En link, full funksjon, modulitet og auto:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/17021662_1658722724430516_2190546353842209444_n.jpg?oh=9ad32a1caf696a3501de2e4907682f14&oe=59296CCF

For 20 år siden og mer, så var vel hybrid den eneste løsningen på fornuftig rekkevidde.

Hadde batterier fremdeles vært like lite effektive mht kWh/kg og fysisk størrelse, så hadde hydrogen og celle hatt noe for seg .

Men jeg mener, at fra dagens beste batterier og framover, så vil bruk av hydrogen kun være aktuelt, i et segment over såkalt lett bil.

Store lastebiler og trekkvogner er et segment der hydrogen fortsatt er et fornuftig alternativ. Men når det er sagt, så begynner nå noe å skje. El søppelbil er utprøvd med godt resultat, i Sarpsborg, og distribusjonsbiler lokalt skal framover også prøves ut, som vi har sett på nyhetene.

Protesterer ikke. Stikkontakten var for strøm ut, det var ikke et støpsel. Men er litt opptatt av spillvarme, og at et rimelig nødagregat ikke koster for mye å bruke i nøden.

 

En link eg fant. Flåtebil/TAXI som kan kjøre hele dagen. Uten bomm avgifter mange plasser, 30 kr her og 5 der. En kort nisje, og leasing for å introdusere...:

https://fuelcellsworks.com/news/symbio-announces-hydrogen-fuel-cell-integration-to-nissan-electric-vehiclenew-plug-in-hybrid-hydrog/

 

Fan.., eg helde på å bli galen. Fuelcell er jo bare dritt i forhold til P/Owercell

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

Hva skjer om alle slutter å ville kjøpe olje?

da skal koste strøm 14 kr / kWt

Da starter eg å lage knøttgenerator.

For 50 år siden landet man visselig på månen.

Og 30 år før den tid var gassgeneratoren helt OK.

Men som en kamerat sa: Pisse og skite, er muligens en daglig aktivitet...

Okke som ikkje piss meg i øyret eller skriv for meget tøv

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva skjer om alle slutter å ville kjøpe olje?

da skal koste strøm 14 kr / kWt

Da starter eg å lage knøttgenerator.

For 50 år siden landet man visselig på månen.

Og 30 år før den tid var gassgeneratoren helt OK.

Men som en kamerat sa: Pisse og skite, er muligens en daglig aktivitet...

Okke som ikkje piss meg i øyret eller skriv for meget tøv

Det vil alltid være variasjoner i priser, muligheter og tilgjengelighet. Essensen er å få tid til å innrette seg, tilpasse hverdagen til de til enhver tid rådende omstendigheter :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hva skjer om alle slutter å ville kjøpe olje?

da skal koste strøm 14 kr / kWt

Da starter eg å lage knøttgenerator.

For 50 år siden landet man visselig på månen.

Og 30 år før den tid var gassgeneratoren helt OK.

Men som en kamerat sa: Pisse og skite, er muligens en daglig aktivitet...

Okke som ikkje piss meg i øyret eller skriv for meget tøv

Det vil alltid være variasjoner i priser, muligheter og tilgjengelighet. Essensen er å få tid til å innrette seg, tilpasse hverdagen til de til enhver tid rådende omstendigheter :-)

NEI...
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hva skjer om alle slutter å ville kjøpe olje?

da skal koste strøm 14 kr / kWt

Da starter eg å lage knøttgenerator.

For 50 år siden landet man visselig på månen.

Og 30 år før den tid var gassgeneratoren helt OK.

Men som en kamerat sa: Pisse og skite, er muligens en daglig aktivitet...

Okke som ikkje piss meg i øyret eller skriv for meget tøv

Det vil alltid være variasjoner i priser, muligheter og tilgjengelighet. Essensen er å få tid til å innrette seg, tilpasse hverdagen til de til enhver tid rådende omstendigheter :-)

NEI...

Nå vet jeg ikke hva du svarer nei til?? Men du har tydeligvis tatt valget, å flyte med strømmen, som ei dau sild, framfor å innrette deg??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hva skjer om alle slutter å ville kjøpe olje?

da skal koste strøm 14 kr / kWt

Da starter eg å lage knøttgenerator.

For 50 år siden landet man visselig på månen.

Og 30 år før den tid var gassgeneratoren helt OK.

Men som en kamerat sa: Pisse og skite, er muligens en daglig aktivitet...

Okke som ikkje piss meg i øyret eller skriv for meget tøv

Det vil alltid være variasjoner i priser, muligheter og tilgjengelighet. Essensen er å få tid til å innrette seg, tilpasse hverdagen til de til enhver tid rådende omstendigheter :-)

NEI...

Nå vet jeg ikke hva du svarer nei til?? Men du har tydeligvis tatt valget, å flyte med strømmen, som ei dau sild, framfor å innrette deg??

NEI...

Lenke til kommentar

På nordlige breddegrader er det svært kjekt med spillvarme fra brenselcelle. Honda har solgt ca 400 000 "brenselceller" bare i Japan, som går på Bensin, LPG eller LNG. Leverer 1kW ren sinus strøm og 3kW høgtemperatur spillvarme.

Så, 25% effektivitet allerede før tap i overføring og motor? Tror jeg fyrer opp Ottomotoren noen år til...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

På nordlige breddegrader er det svært kjekt med spillvarme fra brenselcelle. Honda har solgt ca 400 000 "brenselceller" bare i Japan, som går på Bensin, LPG eller LNG. Leverer 1kW ren sinus strøm og 3kW høgtemperatur spillvarme.

Så, 25% effektivitet allerede før tap i overføring og motor? Tror jeg fyrer opp Ottomotoren noen år til...

Burde heller konsentrert seg om å få mulighet for tilhengerfeste på en varebil ,som likevel oftest går lokalt, og ikke behøver så stor rekkevidde!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det med debantanter  som går iskyttergraven så fort det er snakk om Hydrogen-elektrisk, men får orgasme ved å lese artikler om batteri-elektrisk?

Batterielektrisk er mer effektivt enn Hydrogen-elektrisk. Samtidig kan man erkjenne at man kan samle/fylle mer varierende energi fra sol, vann og vind til Hyrogen fremfor batteri w.w.

Vi får ingen elektrisk transport 100% uten begge deler.  Kjørelengde og fylletid har betydning  så lenge man ikke er frelst mot en gud.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Samtidig kan man erkjenne at man kan samle/fylle mer varierende energi fra sol, vann og vind til Hyrogen fremfor batteri w.w.

Du, dette må du forklare litt mer i detalj. Så langt jeg kjenner til vil alle hydrogenproduserende prosesser fra vann- og vindkraft gå veien via elektrisitet. For sol har jeg sett at det finnes en mulighet for mer direkte hydrogenproduksjon, men mer vet jeg ikke om det. Hvordan mener du så at det skal være lettere å fylle energi på et batteri enn på en gasstank, all den tid du kan lagre elektrisk strøm i batterier i stor skala på kraftnettet med langt bedre effektivitet enn en hydrogenprossess, og antagelig også langt billigere hva råmaterialer og konstruksjonskostnader angår.

 

Jeg har selv troen på såkalte flytbatterier i denne sammenhengen, slik jeg forstår det så er økt kapasitet så enkelt som økt lagringsvolum for elektrolyttvæsken. Det har blitt installert slikt en god del steder nettopp for å lagre toppene ("overskuddskraften") og mate ut denne når produksjonen går ned eller behovet opp.

 

Jeg har rett og slett til gode å se noen løsning som skal gjøre storskala hydrogenlagring mer attraktivt enn storskala batterilagring, og det vil være en forutsetning for at det jeg har sitert her oppe skal være riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...