Gå til innhold

Barn nr.2 under studie for å ha rett på permisjonspenger og unngå få stort sprang?


Anbefalte innlegg

Trenger råd.

Er underveis i min bachelor, er halvveis.

 

Vi har ett barn på 4 og vurderer sterkt å prøve å få en til nå.

For å unngå få stor sprang og for å være sikker på å få støtte. Man får jo støtte som student.

 

Om jeg venter til jeg er ferdig kan jeg komme i situasjonen å måtte ta vakter og vikariater som ikke tilfredsstiller krav om permisjon ved graviditet.

 

Vi er 29 og 33 år og ikke veldig lyst til å vente til jeg kanskje er 33 med nr 2.

 

Men... reiser 1 time hver vei til studiestedet, er 2 ukers praksis jeg må gjennom under graviditeten. Men igjen... ikke eksamen under graviditeten, kun oppgaver og ikke så mye obligatorisk.

 

Føler jeg slapper mer av ved å ha to barn og kanskje må ta ringe vakter og vikariater enn å måtte jobbe slik kanskje ett år før man kan bli gravid igjen.

 

En annen ting jeg tenker på, vi har ikke mye familie. Mye problematikk. Så føler sønnen vår trenger søsken, så han iallefall er sikret familie om noe skjer oss og generelt.

 

Trenger råd!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket hva du kan få i støtte som student? Jeg har ingen barn selv, men undersøkte det samme da samboeren studerte for å finne ut hvordan vi ville komme ut av det økonomisk. Jeg fant raskt ut at det var uaktuelt, da kostnaden var for stor.

 

- Hvis du bor sammen med barnets far og han er i full jobb så får du ingen støtte som student. Bare en skattefri engangsstønad på ca. 50.000,-

- Du har heller ikke rett på foreldrepenger eller permisjon som student. Dette går da utelukkende til barnets far som må ta ut hele foreldrekvoten på 50 uker permisjon fra jobb, ikke en ideell situasjon.

 

Men det er selvfølgelig også andre faktorer som også spiller inn, er mannen din også student? Har du i dag pensjonsgivende inntekt i form av jobb ved siden av studiene som gir rett til foreldrepenger? Jeg ville tatt en prat med NAV, og deretter regne litt på økonomien rundt det hele...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du sjekket hva du kan få i støtte som student? Jeg har ingen barn selv, men undersøkte det samme da samboeren studerte for å finne ut hvordan vi ville komme ut av det økonomisk. Jeg fant raskt ut at det var uaktuelt, da kostnaden var for stor.

 

- Hvis du bor sammen med barnets far og han er i full jobb så får du ingen støtte som student. Bare en skattefri engangsstønad på ca. 50.000,-

- Du har heller ikke rett på foreldrepenger eller permisjon som student. Dette går da utelukkende til barnets far som må ta ut hele foreldrekvoten på 50 uker permisjon fra jobb, ikke en ideell situasjon.

 

Men det er selvfølgelig også andre faktorer som også spiller inn, er mannen din også student? Har du i dag pensjonsgivende inntekt i form av jobb ved siden av studiene som gir rett til foreldrepenger? Jeg ville tatt en prat med NAV, og deretter regne litt på økonomien rundt det hele...

 

Nevnte ingenting om økononi? Les innlegget mitt under. Og les på lånekassen.

Lenke til kommentar

Ok, beklager hvis jeg var litt kjapp på avtrekkeren. Jeg beskrev min egen situasjon. Foruten at vi ville fått redusert denne støtten ytterligere pga. min egen inntekt. Som sagt så poengterer jeg at det er mange faktorer å ta hensyn til, jeg kjenner ikke din situasjon.

Men vi regnet ut at hun ville fått under 10000 i måneden som student i permisjon, i motsetning til 100% lønn dersom vi ventet til etter utdanning. Dette utgjorde en betydelig forskjell og var en avgjørende faktor til å vente.

 

Men hvis økonomi ikke er relevant, er det da noen grunn til å vente?

Lenke til kommentar

Ok, beklager hvis jeg var litt kjapp på avtrekkeren. Jeg beskrev min egen situasjon. Foruten at vi ville fått redusert denne støtten ytterligere pga. min egen inntekt. Som sagt så poengterer jeg at det er mange faktorer å ta hensyn til, jeg kjenner ikke din situasjon.

Men vi regnet ut at hun ville fått under 10000 i måneden som student i permisjon, i motsetning til 100% lønn dersom vi ventet til etter utdanning. Dette utgjorde en betydelig forskjell og var en avgjørende faktor til å vente.

 

Men hvis økonomi ikke er relevant, er det da noen grunn til å vente?

Redd det skal gå noe galt etc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...