Skatteflyktning Skrevet 19. september 2017 Del Skrevet 19. september 2017 Tvilsomt, men ingen har tall på dette naturlig nok Lenke til kommentar
Smurstafa Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 Må man skatte av Bitcoin hvis man fikk 50 stykker i konfirmasjonsgave i 2012? Anonymous poster hash: 738c6...558 Ja, så fort du selger må du skatte av gevinsten. Det skal vel også meldes som verdiobjekt årlig via skattemeldingen, noe som kan utløse formueskatt. Er dette noe de fleste gjør? Anonymous poster hash: 738c6...558 Det kan nok bare skatteetaten svare på.. Men siden de ikke har oversikt over hvor mange som holder krypto i Norge, så kan de nok ikke svare på om det er noe "de fleste" gjør. Jeg vil tro de fleste melder om salg og gevinst av større skala (etter som bankene holder godt øye på unormalt store personlige overføringer) men de færresete melder om hva de sitter på som de ikke har realisert. Lenke til kommentar
utlord Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 Hei, la oss si at jeg har "minet" altcoins/bitcoin og byttet de til NOK , hva blir gevinsten her da? Hvordan blir skatten beregnet? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 Du må regne med å betale skatt av salgsbeløpet fratrukket salgsomkostninger. Lenke til kommentar
utlord Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 (endret) Du må regne med å betale skatt av salgsbeløpet fratrukket salgsomkostninger. Snakker du fra egen erfaring? eller er det noe du tror er slik? Står klart her fra skatteetaten at det skal beregnes skatt fra gevinst ved realisasjon og ikke hele beløpet. "Dersom du har solgt bitcoin som du eier, eller har "minet" og solgt bitcoin i inntektsåret skal det beregnes gevinst eller tap ved realisasjon av denne. Gevinst føres i din skattemelding under post 3.1.12 "Annen inntekt" og tap under post 3.3.7 "Andre fradrag" Endret 30. september 2017 av utlord Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 Snakker du fra egen erfaring? eller er det noe du tror er slik? Ingen av delene. Hva mener du er din gevinst ved realisasjon av minet bitcoin? Lenke til kommentar
utlord Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 (endret) Snakker du fra egen erfaring? eller er det noe du tror er slik? Ingen av delene. Hva mener du er din gevinst ved realisasjon av minet bitcoin? Hva jeg mener kan være mange ting, jeg spør om hva reglene/lovene sier, eller om noen vet ? For eksempel jeg minet altcoin og kjøpte bitcoin med den til 300kr så solgte jeg bitcoin for 400 kr, da er gevinsten 100 kr. Endret 30. september 2017 av utlord Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 Hvis du har minet og solgt så mye at det regnes som næringsvirksomhet, så kan du prøve deg med fradrag for utgifter til miningen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 Hei, la oss si at jeg har "minet" altcoins/bitcoin og byttet de til NOK , hva blir gevinsten her da? Hvordan blir skatten beregnet? Ved mining av coins skal inngangsverdien settes til direkte tilvirkningskostnader, dvs. "arbeidslønn, materialer, råstoffer, hjelpestoffer, strøm, drivstoff mv. som er medgått til tilvirkningen, samt offentlige avgifter vedrørende disse og transport" tillagt en andel av indirekte tilvirkningskostnader, se Skatte-ABC "Inngangsverdi" pkt. 2.3. I praksis vil dette være en forholdsmessig andel av strømutgifter. Gevinst er utgangsverdi fratrukket salgsomkostninger, minus inngangsverdi. Hvis det kostet deg 10 å mine altcoins som du selger for 100 er gevinsten 90. For eksempel jeg minet altcoin og kjøpte bitcoin med den til 300kr så solgte jeg bitcoin for 400 kr, da er gevinsten 100 kr. Hvis du minet altcoin og kjøpte bitcoin til 300 kr, for deretter å selge bitcoin for 400 kr, så er din samlede gevinst dette året på 400 kr. Altcoin-bitcoin-transaksjonen er ogeå gevinst. 1 Lenke til kommentar
EBV0M6SM Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Hei folkens! Jeg har lest gjennom denne tråden, og det er tydeligvis ikke bare bare å forstå hvordan alt skal håndteres. Jeg har ikke handlet i Bitcoins selv, ikke enda i hvert fall. Men jeg lurte på dette: Dersom man kjøpte Bitcoins i 2013, og har latt de ligge til den dag i dag, for så å velge å selge, hvordan skal dette håndteres? Jeg har ikke mye kunnskap rundt Bitcoin, so bear with me. Hvis man velger å selge, og sitter igjen med en gevinst på 500.000kr, men ikke tidligere har ført opp Bitcoinsene som formue, vil man da kunne havne i trøbbel? Forstår det slik at all kjøp, salg og trading blir loggført når man bruker Bitcoin, og dersom skatteetaten etterspør dokumentasjon på handlingen rundt Bitcoin, så vil jo de kunne se at du har ruget på disse siden 2013, men unngått formueskatt? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Hei folkens! Jeg har lest gjennom denne tråden, og det er tydeligvis ikke bare bare å forstå hvordan alt skal håndteres. Jeg har ikke handlet i Bitcoins selv, ikke enda i hvert fall. Men jeg lurte på dette: Dersom man kjøpte Bitcoins i 2013, og har latt de ligge til den dag i dag, for så å velge å selge, hvordan skal dette håndteres? Jeg har ikke mye kunnskap rundt Bitcoin, so bear with me. Hvis man velger å selge, og sitter igjen med en gevinst på 500.000kr, men ikke tidligere har ført opp Bitcoinsene som formue, vil man da kunne havne i trøbbel? Forstår det slik at all kjøp, salg og trading blir loggført når man bruker Bitcoin, og dersom skatteetaten etterspør dokumentasjon på handlingen rundt Bitcoin, så vil jo de kunne se at du har ruget på disse siden 2013, men unngått formueskatt? Det er ikke formueskatt på 500 000. Hvis du ikke har formue fra før av da. Hvis du skal ha betalt formueskatt tidligere så sier du bare fra om dette, og så betaler du det du skylder. Du kan havne i trøbbel hvis staten finner ut av det før du opplyser om det. Anonymous poster hash: 738c6...558 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 Til de som måtte lure, så er kommentar i mvahåndboken 2017 dette: Skattedirektoratet har i uttalelse publisert på www.skatteetaten.no 11. november 2013 uttalt at Bitcoins ikke anses som gyldige betalings‑ midler, jf. lovens § 3-6 bokstav d, og derfor ikke anses som en unntatt finansiell tjeneste. I C-264/14 Hedqvist fant EU domstolen at den som tilbyr å motta tradisjonelle valutaer i bytte mot den virtuelle valutaen bitcoin, og hvor betalingen fra den annen utgjør selgers margin mel‑ lom kjøp og salg, leverer en tjeneste mot vederlag. Tjenesten omfattes av unntaket i avgiftsdirektivets artikkel 135(1) litra e). Finansdepar‑ tementet uttalte 6. februar 2017 at tilsvarende skal legges til grunn i norsk rett. Kilde s. 258 Altså, man skal betale formueskatt (Skattedirektoratet ser på virtuell valuta som en gjenstand, et formuesobjekt) på salg av kryptovaluta/virtuell valuta men ikke mva. Jeg tipper regelverket blir oppdatert til neste år, med det resultat av krypto blir sett på som en gyldig betaling og dermed unntas mva uansett hva EU kommer frem til. En evt. gevinst i Bitcoins skal føres opp i "Annen skattepliktig formue" i skattemeldingen. 1 Lenke til kommentar
Tarzen Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 (endret) Hei! Tenker å prøve å kjøp/selge cryptos, så om jeg har forstått riktig er det å trekke inngansverdien fra utgangsveriden, summen av dette vil det bli 24% skatt. Om jeg bruker bitcoin gold fra splitten er inngangsverien lik 0? Lurer også på om jeg kan trekke fra transaksjonskostnader? Endret 9. desember 2017 av Tarzen Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 Til de som måtte lure, så er kommentar i mvahåndboken 2017 dette: Skattedirektoratet har i uttalelse publisert på www.skatteetaten.no 11. november 2013 uttalt at Bitcoins ikke anses som gyldige betalings‑ midler, jf. lovens § 3-6 bokstav d, og derfor ikke anses som en unntatt finansiell tjeneste. I C-264/14 Hedqvist fant EU domstolen at den som tilbyr å motta tradisjonelle valutaer i bytte mot den virtuelle valutaen bitcoin, og hvor betalingen fra den annen utgjør selgers margin mel‑ lom kjøp og salg, leverer en tjeneste mot vederlag. Tjenesten omfattes av unntaket i avgiftsdirektivets artikkel 135(1) litra e). Finansdepar‑ tementet uttalte 6. februar 2017 at tilsvarende skal legges til grunn i norsk rett. Kilde s. 258 Altså, man skal betale formueskatt (Skattedirektoratet ser på virtuell valuta som en gjenstand, et formuesobjekt) på salg av kryptovaluta/virtuell valuta men ikke mva. Jeg tipper regelverket blir oppdatert til neste år, med det resultat av krypto blir sett på som en gyldig betaling og dermed unntas mva uansett hva EU kommer frem til. En evt. gevinst i Bitcoins skal føres opp i "Annen skattepliktig formue" i skattemeldingen. Her var det mye rot. Kilden du viser til diskutere utelukkende merverdiavgift. Salg av Bitcoin er ikke mva pliktig. Beholdningen av Bitcoin pr 31.12. skal føres opp i skattemeldingen som formue. Gevinst/tap ved salg av Bitcoin i løpet av året føres opp i skattemeldingen som gevinst/tap. Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 Hei! Tenker å prøve å kjøp/selge cryptos, så om jeg har forstått riktig er det å trekke inngansverdien fra utgangsveriden, summen av dette vil det bli 24% skatt. Om jeg bruker bitcoin gold fra splitten er inngangsverien lik 0? Lurer også på om jeg kan trekke fra transaksjonskostnader? Ja til alt over. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 Beholdningen av Bitcoin pr 31.12. skal føres opp i skattemeldingen som formue. Hvordan avgjøres verdien av en bitcoin? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 Beholdningen av Bitcoin pr 31.12. skal føres opp i skattemeldingen som formue. Ellers ... ? 1 Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 Beholdningen av Bitcoin pr 31.12. skal føres opp i skattemeldingen som formue. Hvordan avgjøres verdien av en bitcoin? Skal føres opp til omsetningsverdi. Det er vel ikke spesielt vanskelig å finne/dokumentere? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 Jeg vet ikke hvordan man fastsetter verdien av en bitcoin, og det er derfor jeg spør. Hvor mye mener skatteetaten at en bitcoin er verdt? Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 Jeg vet ikke hvordan man fastsetter verdien av en bitcoin, og det er derfor jeg spør. Hvor mye mener skatteetaten at en bitcoin er verdt? Dersom en tar prisen herfra: https://investor.dn.no/?_ga=2.212445972.1805313545.1510835038-1446665392.1504463588#!/Valuta/Y74/Bitcoin ..og ganger med kursen herfra: https://investor.dn.no/?_ga=2.212445972.1805313545.1510835038-1446665392.1504463588#!/Valuta/Y9/Amerikanskedollar ..ville jeg blitt meget overrasket om du fikk noen innvendinger fra futen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå