Gå til innhold

Skatt: Bitcoin vs annen kryptovaluta


Anbefalte innlegg

 

Til de som måtte lure, så er kommentar i mvahåndboken 2017 dette:

 

Skattedirektoratet har i uttalelse publisert på www.skatteetaten.no 11. november 2013 uttalt at Bitcoins ikke anses som gyldige betalings‑ midler, jf. lovens § 3-6 bokstav d, og derfor ikke anses som en unntatt finansiell tjeneste. I C-264/14 Hedqvist fant EU domstolen at den som tilbyr å motta tradisjonelle valutaer i bytte mot den virtuelle valutaen bitcoin, og hvor betalingen fra den annen utgjør selgers margin mel‑ lom kjøp og salg, leverer en tjeneste mot vederlag. Tjenesten omfattes av unntaket i avgiftsdirektivets artikkel 135(1) litra e). Finansdepar‑ tementet uttalte 6. februar 2017 at tilsvarende skal legges til grunn i norsk rett.

 

Kilde s. 258

 

Altså, man skal betale formueskatt (Skattedirektoratet ser på virtuell valuta som en gjenstand, et formuesobjekt) på salg av kryptovaluta/virtuell valuta men ikke mva. Jeg tipper regelverket blir oppdatert til neste år, med det resultat av krypto blir sett på som en gyldig betaling og dermed unntas mva uansett hva EU kommer frem til. En evt. gevinst i Bitcoins skal føres opp i "Annen skattepliktig formue" i skattemeldingen.

 

Her var det mye rot. Kilden du viser til diskutere utelukkende merverdiavgift. Salg av Bitcoin er ikke mva pliktig.

 

Beholdningen av Bitcoin pr 31.12. skal føres opp i skattemeldingen som formue.

 

Gevinst/tap ved salg av Bitcoin i løpet av året føres opp i skattemeldingen som gevinst/tap.

Nettopp det jeg sa, ikke nødvendig å repetere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nettopp det jeg sa, ikke nødvendig å repetere.

 

 

 

 

Da må du nesten lese det du skrev på nytt, for det var definitivt ikke det samme som jeg skrev.

 

kan hjelpe deg litt på vei; du skrev blant annet "En evt. gevinst i Bitcoins skal føres opp i "Annen skattepliktig formue" i skattemeldingen." som vel er omtrent så feil som du kan få det.

Lenke til kommentar

 

 

Nettopp det jeg sa, ikke nødvendig å repetere.

 

 

 

Da må du nesten lese det du skrev på nytt, for det var definitivt ikke det samme som jeg skrev.

 

kan hjelpe deg litt på vei; du skrev blant annet "En evt. gevinst i Bitcoins skal føres opp i "Annen skattepliktig formue" i skattemeldingen." som vel er omtrent så feil som du kan få det.

Da må du kontakte Skattedirektoratet for de er uenig med deg.

Lenke til kommentar

 

 

Nettopp det jeg sa, ikke nødvendig å repetere.

 

 

Da må du nesten lese det du skrev på nytt, for det var definitivt ikke det samme som jeg skrev.

 

kan hjelpe deg litt på vei; du skrev blant annet "En evt. gevinst i Bitcoins skal føres opp i "Annen skattepliktig formue" i skattemeldingen." som vel er omtrent så feil som du kan få det.

Da må du kontakte Skattedirektoratet for de er uenig med deg.
Nei. Det er beholdningen av bitcoin som skal formuebeskattes. Du skrev at det er gevinsten. Gevinsten skal beskattes som kapitalinntekt når den er realisert.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Nettopp det jeg sa, ikke nødvendig å repetere.

 

Da må du nesten lese det du skrev på nytt, for det var definitivt ikke det samme som jeg skrev.

 

kan hjelpe deg litt på vei; du skrev blant annet "En evt. gevinst i Bitcoins skal føres opp i "Annen skattepliktig formue" i skattemeldingen." som vel er omtrent så feil som du kan få det.

Da må du kontakte Skattedirektoratet for de er uenig med deg.
Nei. Det er beholdningen av bitcoin som skal formuebeskattes. Du skrev at det er gevinsten. Gevinsten skal beskattes som kapitalinntekt når den er realisert.
Det kan være, men her var det først og fremst dette jeg svarte på:

 

"kan hjelpe deg litt på vei; du skrev blant annet "En evt. gevinst i Bitcoins skal føres opp i "Annen skattepliktig formue" i skattemeldingen." som vel er omtrent så feil som du kan få det."

 

Her er Skatteetaten klar:

 

"Dersom du eier, har "minet" eller kjøpt bitcoins i løpet av inntektsåret og disse er i din besittelse ved utgangen av inntektsåret, skal verdien av disse oppgis som formue i din skattemelding under post 4.5.4 "Annen skattepliktig formue"."

 

Og:

 

"Dersom du har solgt bitcoin som du eier, eller har "minet" og solgt bitcoin i inntektsåret skal det beregnes gevinst eller tap ved realisasjon av denne. Gevinst føres i din skattemelding under post 3.1.12 "Annen inntekt" og tap under post 3.3.7 "Andre fradrag"."

 

Edit: kan se ut som at jeg blandet skatt på beholdning og skatt på gevinst ved realisering. I stand corrected.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det står spesifikt bitcoin i teksten. Det betyr at salg og formue av litecoin, dash, monero og ethereum ikke skal føres opp og skattes av?

 

Les her: Skatteetaten. Og legg spesielt merke til følgende avsnitt:

 

Den mest kjente og fremtredende av virtuelle valutaer for tiden er bitcoin. Innlegget tar for seg generelle skattemessige konsekvenser ved bruk av formuesobjektet bitcoin, men vil også gjelde for andre tilsvarende virtuelle valutaer, for eksempel litecoin, stellar, dogecoin etc.
Lenke til kommentar

Hei!

 

Si jeg har 5000 kroner i bitcoin. så tar jeg ut 1000 for å kunne trade mellom cryptoer. Hver gang jeg trader vil det bli sett på som et salg av de 4000 bitcoins som jeg har satt til sparing? eller er det kun for de 1000? med hensyn til salg og skatt.

 

slik at om jeg kjøp og selger cryptoer 5 ganger totalt for de 1000 kronene, blir det sett på som om jeg har tradet for hele 5000 beløpet 1gang?

Endret av Trondarg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva om man har kjøpt og solgt krypto hundrevis av ganger og ikke har en oversikt på alle transaksjonene. Kun beløpet man startet med og beløpet det har endt opp i?

 

Eller man har oversikt, men gidder ikke å manuelt regne skatt fra hver bidige handel, men heller vil gjøre det lett for seg selv med regnestykket (realisert verdi - investert beløp) Om skatten man ender opp med å betale til Norge AS er lik så vil vel det da uansett ikke føre til noe tilleggsskatt?

 

Kan henvise til følgende setning som er å finne på skatteetaten.

"Du får bare tilleggsskatt hvis de manglende opplysningene har gitt deg noen skattemessig fordel."

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/frister-attester-og-regnskap/tilleggsskatt/

 

Det jeg forstår med den setningen er at man egentlig kan gjøre det litt lett for seg selv, uten at man får noen skattemessig fordel av det. Og om man ikke får en skattemessig fordel vil det ikke ha en konsekvens at man ikke har vedlagt 50 sider med transaksjoner og individuelle beregninger.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor skal noen motsi det? Har vært artikkler om folk som har måtte betalt det samme.

Litt gammel http://e24.no/digital/handler-du-bitcoins-maa-du-ut-med-skatt-og-moms/22639792

 

Har erfart at folk krangler og ikke tror på at jeg betalte 53%. :)

Jeg er ganske sikker på at staten ikke kan ilegge MVA på naturlige personer, ved andre tilfeller enn import.

Selvsagt kan fysiske personer bli mva pliktige, men ikke ved salg av Bitcoin: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/bitcoin-er-unntatt-fra-merverdiavgift/id2538128/

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor skal noen motsi det? Har vært artikkler om folk som har måtte betalt det samme.

Litt gammel http://e24.no/digital/handler-du-bitcoins-maa-du-ut-med-skatt-og-moms/22639792

Har erfart at folk krangler og ikke tror på at jeg betalte 53%. :)

Jeg er ganske sikker på at staten ikke kan ilegge MVA på naturlige personer, ved andre tilfeller enn import.
Det er feil. Fysiske personer kan også være mva-pliktige.
Lenke til kommentar

Hva om man har kjøpt og solgt krypto hundrevis av ganger og ikke har en oversikt på alle transaksjonene. Kun beløpet man startet med og beløpet det har endt opp i?

 

Eller man har oversikt, men gidder ikke å manuelt regne skatt fra hver bidige handel, men heller vil gjøre det lett for seg selv med regnestykket (realisert verdi - investert beløp) Om skatten man ender opp med å betale til Norge AS er lik så vil vel det da uansett ikke føre til noe tilleggsskatt?

 

Kan henvise til følgende setning som er å finne på skatteetaten.

"Du får bare tilleggsskatt hvis de manglende opplysningene har gitt deg noen skattemessig fordel."[/size]

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/frister-attester-og-regnskap/tilleggsskatt/

 

Det jeg forstår med den setningen er at man egentlig kan gjøre det litt lett for seg selv, uten at man får noen skattemessig fordel av det. Og om man ikke får en skattemessig fordel vil det ikke ha en konsekvens at man ikke har vedlagt 50 sider med transaksjoner og individuelle beregninger.

Vel. Du risikerer at Skatteetaten skjønnsligner deg fordi de ikke kan stole på selvangivelsen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...