Gå til innhold

En kommafeil og to ord ga et halvår merarbeid da den gamle svingbrua skulle restaureres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, interessant dette med praktisk erfaring vs teoretisk kunnskap.

Begge deler er viktig, men som lærer i elektrofaget gjennom 31 år har jeg sett at bøker har erstattet praksis for å spare penger.

Politikerne vil helst ikke se på denne siden av problemet "frafall blant gutter i skolen".

Mer praksis i yrkesfagene betyr mindre klasser og mer kostbart utstyr, og mer problemer rundt HMS.

Det er mer risikofylt å sette en elev ved en dreiebenk enn fremfor en bok, men mange av dagens problemelever ville nok fått det bedre i en skole med mer praksis.

Har også et eksempel fra en med LHS, som har med krymping av stålplater å gjøre.

Dette problemet ser jeg på nybyggene ved Kleven og Ulstein, hvor seksjonene kommer fra mange steder.

Noen sveiser hardt og spantene viser godt, mens andre seksjoner ser bra ut.

Italia har flinke fagfolk på dette området, men hva sier teorien i norske bøker?

Faren min jobbet som verksmester på et skipsverft og de skulle rette ut dekket og en arbeider spurte hvordan han skulle varme for å få det til.

Av lang erfaring visste faren min hva som virket best og tegnet noen streker på et papir for å illustrere hvordan det skulle gjøres.

En fra Veritas tok med seg skissen uten at faren min visste om det og han ble overrasket da han noen år senere så sin egen skisse i en lærebok om krymping.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Også i forsvaret er det mye god kunnskap som er forsvunnet når de gamle ingeniørene pensjonerte seg.

"aanundo" er også inne på noe essensielt når han påpeker det som skjer på skolene. Dette skjer ikke bare på yrkesskoler, men også i grunnskolene. Jeg har selv arbeidet på den ungdomsskolen jeg selv gikk på (tidlig 80-tall), og ble skuffet over å se at en hel fløy på skolen som før besto av diverse håndarbeid som motor/mekanikk, metall/sveis, teknisk tegning, keramikk, smie, stoff og søm, m.m. er blitt redusert til kun sløyd, tegning og keramikk, intet mer. I sløyden lager de nå simple ting som brødfjøler og fuglekasser, rett og slett fordi ungene mangler så mye kunnskap at det vil gå for lang tid å la de få lage mer omfattende konstruksjoner...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Rakkestad ligger ikke tre mil øst for Ørje.

 

Tre mil øst for Ørje, ja. He-he. Da havner man langt inni de värmländska skogarna! Artikkelforfatteren kunne jo ta en titt på kartet. Da ville hun funnet at Rakkestad ligger et par mil sørvest for Ørje.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

"praktisk erfaring vs teoretisk kunnskap" begge deler er utrolig viktig, og kobling mellom dem.

 

"men som lærer i elektrofaget gjennom 31 år har jeg sett at bøker har erstattet praksis for å spare penger."

 

Er ikke bare i det partiske de sparer, Men også på bøkene. Fins nesten ikke gode illustrasjoner eller bilder i bøkene, for det koster penger. Og ikke rart elever/studenter blir tvang foret med diktanalyse, for idet hele tatt kunne forstå bøkene og koble de opp til virkeligheten/partiske.

 

Men det at elever/studenter ikke kan lære på sinne premisser er like kritisk.

Man har forskjellige læringsstil : Visuell, Auditiv og Kinestetisk læring

og bare bøker er ikke bra nok Og heller er ikke bare praktisk, så lære planen på yrkesfag trenger oppdatering(og mer hyppig, for å føle med utvikling) og åssen lærer planen er lært på. Samt oppdatering av lærere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...