Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Finnes det "hvilehjem" for de som sliter psykisk?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer på om det finnes noen form for "hvilehjem"/rehab-lignende institusjoner - som IKKE er mentalsykehuser - for de som sliter psykisk, og bare trenger å komme seg bort fra egen hverdag i noen måneder? Er dette noe jeg kan ta opp med fastlegen; om å søke meg inn på et slikt sted - hvis det i det hele tatt eksisterer?

Jeg liter veldig psykisk, har ikke noen jobb, og har ikke fortalt noen at jeg mistet jobben min. Jeg sover hele dagen, og later som om jeg er sykemeldt. Jeg har søkt mange jobber, men får ingenting til tross for at jeg har en bra utdannelse. Jeg bruker sparepengene mine nå for å klare meg økonomisk, men har snart ikke mer penger igjen. Det er altfor flaut å innrømme for andre at jeg er arbeidsledig. Jeg klarer det bare ikke. Jeg har slitt med selvmordstanker veldig lenge nå på grunn av alt dette. Jeg har lyst til å begynne å studere igjen, men det blir ikke før til høsten, uansett. Jeg har lyst til å flytte fra min familie nå i påvente av studiestart, men har ingen andre steder å gå enn en institusjon hvor jeg kan bli innlagt og få hjelp...

Så finnes det slikt heldags tilbud med innlosjering, eller er eneste mulighet mentalsykehus, evt dagstilbud hvor man så returnerer hjem på kvelden? Jeg orker ikke tanken på å bo sammen med familien som vil føle at jeg har sviktet dem ved mine psykiske problemer. Det er nettopp slik de kommer til å reagere, det vet jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du beskriver at du vil til er det du kaller mentalsykehus. Det er ikke som i 1930 lengre så du har ingenting å være redd for.

Ta kontakt med fastlegen og be om en henvisning til DPS. De vil vurdere hva du trenger og komme med et passende tilbud.

Lenke til kommentar

Vær ærlig og oppriktig med fastlegen din, så henviser han deg til DPS. Der kan man gå enten til samtaler med psykolog, eller få plass på døgnavdeling der de hjelper deg med samtaler, psykologitimer, aktivisering, døgnrytme, sosialisering og mer. Det er et kjempefint opplegg hvor du får hjelp av flinke mennesker. Forhåpentligvis funker det og hjelper deg ut av det du sliter med!

Håper det ordner seg for deg.:D

Lenke til kommentar

Takk for svar, alle sammen.

Høres ut som om døgnkontinuerlig dps er tingen for meg...

Vet noen om terskelen for å komme inn på slik live-in-tilbud? Har man noen mulighet til å påvirke det selv, eller er det kun opp til fastlegen/dps?

Lenke til kommentar

For meg, som har hatt hospitering og ikke mer, på DPS, høres du ihvertfall ut som de som var der mens jeg var der. Start uansett med legen din og ta det derfra. Og ikke ta et nei for et nei ned en gang, om du selv vet hva du trenger.

Igjen, jeg håper du finner ut av ting og klarer å forandre ditt verdensbilde. Husk at mange er arbeidsledige og mange har vansker på forskjellige vis. Du er ikke alene, det finnes hjelp og det blir bedre.

Lenke til kommentar

Tror du skal ha EKSTREMT gode grunner for å få flytte inn på en anstalt der du får gratis mat og ikke trenger betale regninger altså. Det er maaaaaaaaaaaaaaaaange som er arbeidsledige der ute, alle kan ikke bli fødd av DPS.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Tror du skal ha EKSTREMT gode grunner for å få flytte inn på en anstalt der du får gratis mat og ikke trenger betale regninger altså. Det er maaaaaaaaaaaaaaaaange som er arbeidsledige der ute, alle kan ikke bli fødd av DPS.

Man får ikke plass på DPS hvis ikke grunnene er gode nok. Din bekymring er nok i stor grad ubegrunnet.

Lenke til kommentar

Heisann. :)

Som han andre her oppover sa - ikke ta nei for et nei om du vet hva du trenger. Om du er sikker på at dette kan hjelpe deg, så kjemp for det. Det er mange fine ordninger, og legen kan nok ramse opp et par og gjerne hjelpe deg inn på dem. 

Du kommer deg ut av det etterhvert, det er jeg sikker på. Hold hodet høyt oppe og kjemp deg igjennom dette, dag for dag, steg for steg. Jeg er her om du noen gang vil snakke om alt og ingenting. Bare send meg en PM.

Lykke til!  :w00t:  :w00t:

Endret av Bad Dog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...