AnonymDiskusjon Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 http://www.lommelegen.no/legesvar/enda-slankere-betyr-ikke-enda-friskere-helseskadelige-idealer http://tidsskriftet.no/2014/12/kommentar-og-debatt/er-det-overvekt-eller-vektfokus-som-er-helseskadelig Jeg vet det finnes noen treningsfanatikere her og der, og det gjelder nok også selvsagt på dette forumet. Dette innlegget er ikke tiltenkt for å lage en hvilepute for meg selv med hensyn på trening og slikt, men for informasjonsspredningens skyld. Så da lurer jeg på hvor enig og uenige folket her på forumet som er opptatt av et og annet om helse, kosthold, trening, fester mm. er med Barexstein og legelitteraturen på dette temaet? Anonymous poster hash: 8ee4b...4b4 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 For det første: disse to linkene er fra 2014, noe som er verdt å ta med seg. I tillegg fremstår artikkelen fra tidsskriftet.no som en propagandasnutt for HEAS (Health At Every Size) bevegelsen som brer seg i USA. For det andre: artikkelen fra tidsskriftet.no har fått noen motsvar med relevant kritikk, noe som også er verdt å ta med seg, bl.a. denne: http://tidsskriftet.no/2015/02/brev-til-redaktoren/re-er-det-overvekt-eller-vektfokus-som-er-helseskadelig-0 Mange av kildene artikkelen baserer seg på er sterkt kritisert i fagmiljøet, og metaanalysen som den ser ut til å i stor grad lene seg på er så full av metodefeil at konklusjonene ikke er pålitelige. Så, "legelitteraturen på området" er nok ikke så enige med Barexstein og artikkelfortatterne som du ser ut til å ville hevde. 3 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 Det er forskjell på tykk og tykk. Noen kilo ekstra i forhold til sixpackhorene er ikke farlig så lenge man lever et forholdsvis sunnt liv ellers. Man trenger ikke å være spesiellt veltrent for å være sunn, men man må selvfølgelig ikke være så mye på sofaen at man har liggesår... Det finnes verre ting enn å være tykk, men det betyr ikke at det er bra å være tykk. En ting som det har vært litt fokus på i det siste er kontorjobber eller rettere sagt stoljobber. Det er rimelig farlig å sitte på en stol over halvparten av dagen. Stress er en faktor til helseproblemer så det er selvfølgelig riktig at det er et altfor stort fokus på kropp, hvertfall "idealkroppen". Det er en ganske stor spredning i forhold til vekt der man er frisk som en fisk. Det er mange som er godt trent som er usunne og det er mange som er relativt tykke som er sunne. Denne diskusjonen handler altfor mye om sidene som er lengst fra hverandre, det er sjelden alt imellom tas med. /ikkelegeellerhelseproff Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 (endret) Jeg kom over denne paraplyrapporten her: http://www.bmj.com/content/356/bmj.j477 Den er fra januar i år og baserer seg på 204 rapporter og metaanalyser fra kilder som PubMed, Embase og Cochrane og konkluderer med at det finnes sterk årsakssammenheng mellom fedme og 11 konkrete typer kreft. Det finnes langt flere som har høy korrelasjon, men kausaliteten er ikke sikker nok til å konkludere uten videre forskning. Fedme er et alvorlig folkehelseproblem, og vi burde bruke mye mer energi på å bekjempe fedme enn innbilte trusler som anoreksi og "treningshysteri". Jeg sier ikke at anoreksi ikke finnes eller ikke burde tas på alvor, men på samfunnsnivå er fedme et langt større problem. Og folk som akker seg over "treningshysteri" er stort sett pløsete sofapoteter som mener at oppfordringer om å kanskje gå seg en tur i ny og ne er et personlig angrep. Endret 6. mars 2017 av henrikwl Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Definer fedme, jeg regner med at det er litt mer enn å ha litt mage. Er småfeite i "stor fare" selv om de trener og holder seg i form? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Fedme er så vidt meg bekjent definert til å bety BMI > 30, men siden BMI stort sett kun er nyttig på gruppenivå vil det jo på individnivå kunne være flere faktorer som spiller inn på hvorvidt man har fedme eller ikke. Småfeite pappakropper er nok ikke i noen umiddelbar fare. På ett tidspunkt blir det jo en avveining mellom eventuelle faremomenter ved de få ekstra kiloene en har, og et økt stressnivå og praktiske utfordringer i hverdagen. Røyking, snusing og drikking er alle livsstilselementer som er beviselig skadelige, men skadepotensialet er for mange ikke stort nok til at de vil avstå totalt. På samme måte er det forskjell på 5kg for mye og 40kg for mye. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2017 Godt voksen, høyde 177 cm. Målt meg på en Tanita body composition vekt. Den sier at idealvekten min bør være 68,9 kg. Noe jeg synes høres helt riv ruskende galt ut. Litt for lavt etter min smak. Gjennomsnittsvekt på menn har jeg vel alltid gått rundt å trodd at var ca. 75 kg. Nå er jeg nok kanskje litt over det jeg burde med en 4 - 5 kg. Skal innrømme det. Samme apparat forteller meg at jeg har 61 kg muskelmasse, og jeg trener svært lite vil jeg si. Igjen så er jeg ikke ute etter noen hvilepute med denne dialogen, men snarere å se på om idealvekten er noe for lav? Anonymous poster hash: 8ee4b...4b4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå