Gå til innhold

Hvilken PSU bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som det er ingen innvendinger, da går jeg ut fra det er et godt valg samme hvilken av disse jeg velger...

Hva er egentlig forskjellen på disse to? Begge skal være Gold-versjon, er det flere type Gold versjoner? Er den på komplett like bra som den på Multicom?

Lenke til kommentar

Du kan ikke bare se på om det er "gold" eller ikke. Bronze, gold, platinum osv sier bare noe om hvor effektive enheten er, altså hvor stor andel av effekten som trekkes fra veggen som faktisk går til de interne komponentene dine. Effektiviteten blir først og fremst viktig hvis du har mange maskiner og bruker dem 24/7 .. Da vil man rett og slett spare penger på strømregninga ved å ha høyere effektivitet. Men nå er det nå en gang slik at de gode enhetene gjerne har høy effektivitet også - så man får i pose og sekk ved å gå platinum kontra bronze f.eks.

Det som er vel så viktig som effektiviteten er hvem som har bygd enheten (evga f.eks bygger vel ikke en dritt, de setter klisterlappen sin på det andre har bygd for dem). Evga G2 f.eks er bygd av Superflower som er en av de beste i verden på dette. De bruker kvalitetskomponenter internt i enheten, slik at 3,3v, 5v og 12v stabilitet og ripple er top notch.

Ellers vil det være forskjeller ift standard, semi-modulær og modulære kabler. Antall tilkoblinger og lengder på kabler. Effekt selvsagt.. Pris.

Det man bør gjøre ved kjøp av PSU er å lese på JonnyGuru.com. Der tester de mye strømforsyninger.

Helt spesifikt for de to du nevner over her er komplett sin Evga G2 bedre en G1.

Nå vet ikke jeg hva kravene dine er (du sier bare du skal ha en PSU, ikke hva du skal bruke den til) - men er dette til en "vanlig" gaming PC f.eks med en i5 og ett skjermkort ville jeg gått for Evga G3 eller Corsair RMx. Gode valg som ikke er for dyre. 650W er nok for en slik maskin.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Her er pcen min: 

ASUS GeForce GTX 460 1GB GDDR5
PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, HDMI

Fractal Design Define R3 Black Pearl
ATX, mATX, mITX m/støydemp.

ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-
AMD 890GX+SB850, ATX, DDR3 , 6xS

AMD Phenom II X4 965 Black Edition

Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB
SATA 6 Gb/s, opp til 355MB/75MB sec l

Corsair strømforsyning, TX650W
120mm vifte, faste kabler

Kingston HyperX 4 GB-kit DDR3 1600
Sett med 2 stk. 2GB, CL9-9-9-27, 240 pi

Adapterbraketter, intern, 3.5" til 2.5"

Og så har jeg et par 3.5 harddisker i pcen også, og en dvd-rom.

Er 650w psu som er der nå, holder det å kjøpe 650w selv om jeg evnt kanskje kjøper en eller to harddisker til senere, eller om jeg også evnt. skulle kjøpe et nytt skjermkort?
Endret av FB.554173158
Lenke til kommentar

Ja det går fint. Nyere hardware trekker ofte mindre effekt enn gammel. Ditt skjermkort trekker 160w og din CPU 125w. Det er ikke vanskelig å finne bedre hardware som trekker mindre

Hvor mye trekker denne pcen ca til sammen? Trekker vel litt dvd-romen også, ssd-disken og de 2 3.5 sata diskene...Det skal gå fint med et par ekstra harddisker evnt også?

Endret av FB.554173158
Lenke til kommentar

14 dager på all handel på nett. Minimum .. Men kommer ann på hvordan du pakker opp.

Er 7 år ca siden jeg kjøpte pcen, det batteriet som er på hovedkortet, må det skiftes noen gang eller?

Ja, det hender slike går tomme. Du merker det f.eks på at klokken resettes til en startdato og -tid når maskinen har vært slått av.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

14 dager på all handel på nett. Minimum .. Men kommer ann på hvordan du pakker opp.

Er 7 år ca siden jeg kjøpte pcen, det batteriet som er på hovedkortet, må det skiftes noen gang eller?

Ja, det hender slike går tomme. Du merker det f.eks på at klokken resettes til en startdato og -tid når maskinen har vært slått av.

Så det som skjer hvis det batteriet går er bare at klokken resettes, ikke noe kritisk? Hvor lenge ca pleier det batteriet vare?

Endret av FB.554173158
Lenke til kommentar

Så det som skjer hvis det batteriet går er bare at klokken resettes, ikke noe kritisk? Hvor lenge ca pleier det batteriet vare?

Vanskelig å si noen konkret varighet, men etter 4-5 år ville jeg vurdert å skifte det uansett.

Nei, det skjer ikke noe annet enn at du må stille klokken hver gang du slår maskinen på. Mulig BIOS vil resettes også, men sannsynligvis ikke.

Lenke til kommentar

Du kan ikke bare se på om det er "gold" eller ikke. Bronze, gold, platinum osv sier bare noe om hvor effektive enheten er

Vel, for å få bra effektivitet så må man bruke bra komponenter. Det er sjelden, jeg har ikke sett det hvertfall, at PSU'er som er ratet høyere enn gold er søppel. Så 80+ sier noe om kvalitet også.

Men ser man på prisforskjellen på PSU'er i forhold til reviews så er de beste marginalt dyrere. Verdt å betale et par hundrelapper ekstra for en PSU som er anbefalt opp, ned og til siden. Det er liten vits å ikke kjøpe etter anbefalinger :)

Lenke til kommentar

Du kan ikke bare se på om det er "gold" eller ikke. Bronze, gold, platinum osv sier bare noe om hvor effektive enheten er

Vel, for å få bra effektivitet så må man bruke bra komponenter. Det er sjelden, jeg har ikke sett det hvertfall, at PSU'er som er ratet høyere enn gold er søppel. Så 80+ sier noe om kvalitet også.

Men ser man på prisforskjellen på PSU'er i forhold til reviews så er de beste marginalt dyrere. Verdt å betale et par hundrelapper ekstra for en PSU som er anbefalt opp, ned og til siden. Det er liten vits å ikke kjøpe etter anbefalinger :)

Enig. Jeg husker med gru QTec-PSUene som var billige men grillet ganske mye hardware for en del år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...