torest Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Et konseptskip med utskiftbare moduler, som kan tilpasses selvstyring.Rolls-Royce vil bygge containerskip etter Lego-prinsippet Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Det er vel uunngåelig at langtransporten blir autonom etter hvert, det er jo tross alt litt enklere trafikkbilde langt til havs enn på Times Square. Man kan jo også ha et kontrollrom på land som kan gløtte innom livevideo fra et stort antall skip innimellom, ting skjer jo ikke så fryktelig fort på slike avstander. Kanskje man burde foreslått en modul for redning av skipbrudne, på en eller annen måte? Det ville jo være fryktelig stusselig om man lå i jolla og så et skip tute forbi. En annen ting, og litt på siden; Hvorfor har man ikke en tett presenning over lastevolumet? Det blir vel en liten smule ekstra motstand i gapene mellom containere, antagelig mer enn en relativt tynn og glatt presenning ville kostet i ekstra vekt... 1 Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Tidsplanen virker forholdsvis realistisk. De store havgående skipene er lettest å fjernstyre, men vanskeligst å få gjort autonome maskinmessig grunnet størrelse og kompleksitet på hovedmotor. (Det blir dårlig effektivitet av å ha 16 kontainermotorer som skal levere 40 000kW+ til fremdrift på de største containerbamsene) Klarer man å bli kvitt plunderet med trosser og tau kan man trolig seile disse fra havn til havn uten mannskap, og ha folk ombord bare i havn. Skibrudne må hjelpes med redningskapsler som inneholder mat og vann til de kan reddes av et redningskip. Problemet er heldgivis ganske lite... Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Ser for meg en katapult som slenger sfæriske redningskapsler i generell retning skipbrudne. Hadde vært morro å sett Lenke til kommentar
Martin O. Nygård Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 En leser jo stadig om at fartøy treffer drivende konteinere som har blitt mistet fra andre skip. Det ville jo være synd om lugarenheten falt overbod i uvær. De er jo illustrert plassert ytterst så man kan se ut. Slike planer så langt ser alltid ut som om man håper på det beste. Kun når man begynner å planlegge for det verste og utenkelige vil det bli en politisk spiselig løsning. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Det er vel ikke så utfordrende å tilrettelegge for at driftsmodulene festes bedre enn lastemodulene. Man kan jo lett se for seg en løsning der de er festet til skipet på fem av seks sider samt en kant rundt den siste. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 (endret) Hva med dette ? R&R, Ekornes og Kongsberg. Fjenstyrt og fullfunksjon. Dette er modulbygg det, og et nødvendig eit for å eletrifisere småbåter. Og ja kan ta en ISO 20 eller 24 foter conteiner, som utgangspunkt for en utskiftbar yrkesplattform. the MOV - the MultiOceanVehicle Som en kamerat av meg har laget, en proff LEGO bygger. https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/17021662_1658722724430516_2190546353842209444_n.jpg?oh=9ad32a1caf696a3501de2e4907682f14&oe=59296CCF Endret 3. mars 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
OPLQC90R Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 Hvorfor ikke legge en presenning over containerne som er dekt med tynnfilm solceller? 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 (endret) Hvorfor ikke legge en presenning over containerne som er dekt med tynnfilm solceller? Har reknet litt på det. Sett på jernbanenes avstand mellom vogner osv. Løysinga må bli betre enn forslaga pr i dagStasjonere system koster, presening, slik og slik mens man kjører og. Ideen er god, og treng vel eigentlig kunn noen linjer og transistorer/turistorer for å koble ned. Eg kan ikkje dette. Endret 3. mars 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Dagner Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 (endret) Interessant. Hva om noe går galt langt ute på havet? Hjelper ikke at det sitter en gjeng på et kontor å ser hva som er gale om ingen faktisk er på skipet og kan fikse det. Hva om det begynner å brenne? Hva om skipet lekker olje? Sprinkleranlegg med zalo i skutesiden? Hva gjør de i områder hvor det er mye pirater? Endret 3. mars 2017 av DårligNavn Lenke til kommentar
Bjørn Tornes Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 Eidesvik prøvde seg med en presning over lastedekket på Viking Avant, men mener denne ble plasser på land til slutt pga. mye tull med åpne/lukke mekansimen. Men er en veldig interessant ide med tanke på hvor billig løsningen er, trenger ikke spare mye drivstoff for at det skal lønne seg. Blir dette en ny greie tipper jeg problemene blir fikset raskt også. Ser det er mye redundans, 2 propeller/ror, utskiftbare motorer etc. Lurer på om skipet kan operere i normal (service) fart hvis ene propulsjonslinjen skulle bli skadet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå