G Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 (endret) @Kjetil Lura: Nå synes jeg det dreier i retning sirkelargumentasjon ganske snart. At Ibux er betennelsedempende, gjør det ikke til et antibiotikum for det. Tror du har skjønt poenget etterhvert jeg. "Antiinflammatorisk middel" betyr oversatt til godt forståelig norsk: "Middel til bruk mot inflammasjon". Ergo er det da vitterlig også betennelsedempende. Det kan jo virke som om du har blitt opphengt i orde Anti i den Wikipedia-artikkellenken din: https://no.wikipedia.org/wiki/Ibuprofen Og sånn sett tillagt ordet inflammasjon en dobbelt-negativ tolkning? Slik at du har gjort Antiinflammatorisk om til "Ikke-ikke inflammatorisk = betennelsesskapende ?? Jamfør at du hinter om: Det som jeg og G diskuter er at ibux ikke er betennelsesdempende? Endret 3. mars 2017 av G Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 @Kjetil Lura: Ja, jeg ser teaseren din. Men litt på sporet igjen. Kan det hende du har en eller annen autoimmun lidelse da, siden du stadig sliter med inflammasjoner? Ja det ligger i min familie. Men jeg har ikke spist piller i 17 år. Jeg tar dem når jeg Må ha dem. Bruker dalacin 300mg, de er dem jeg kan bruke uten å pisse med endetarmen. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 .....................Er over 10 år siden jeg hadde influensa, kan ikke si det samme om dem som tar en sprøyte mot influensa.................... Tja, Som jeg sa har ikke vært forkjølet på ca 10 år. Forkjøles er ikke bakterie, men virus................ Kan man tolke det dit hen at du ikke har hatt noen av delene på ti år? Ibux (bl a) demper og maskerer symptomer på begge de virussykdommene du nevner. Har jeg sakt jeg bruker ibux til gåtterier Bruker ibux lite Nei, har tro på at hvitløk hjelper/beskytter meg mot forkjølese. Lenke til kommentar
G Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 (endret) I Spania får man kjøpt antibiotikaresistent probiotika, navn: Ultra Levura. Mulig det ikke er en god idé da resistens kan overføres mellom bakteriestammer gjennom plasmid-ring utveksling. Men tanken er uansett god, til å hjelpe med det akutte dilemmaet, å unngå å drepe all tarmflora med antibiotika. Enkelt forklart: Det er mangel på en sunn tarmflora, gjennom bakterie-massemord pga. antibiotikabruk, som gjør at du pisser med rævhullet Endret 3. mars 2017 av G Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 .....................Er over 10 år siden jeg hadde influensa, kan ikke si det samme om dem som tar en sprøyte mot influensa.................... Tja, Som jeg sa har ikke vært forkjølet på ca 10 år. Forkjøles er ikke bakterie, men virus................ ............... Har jeg sakt jeg bruker ibux til gåtterier Bruker ibux lite Nei, har tro på at hvitløk hjelper/beskytter meg mot forkjølese. Ibux smaker ikke særlig godt så det har du nok ikke sagt. Siden tråden handler om vaksinasjon (eller ikke) vil jeg heller spørre du mener et antall hvitløksfedd er fullgod erstatning for vaksinasjon? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 (endret) Okay, nok off topic Nei, men hjelper meg mot forkjølelse viruset, tror jeg. Min mor/far tar vaksinen mot influensa, og nei de blir sengeliggende. Endret 3. mars 2017 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
G Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 (endret) Jeg har siden svineinfluensaen like godt tatt influensavaksinen hvert eneste år siden. Den er lett tilgjengelig og skaper flokkbeskyttelse. Så jeg tenker at jeg kanskje bidrar til at noen eldre og svake individer overlever hvert år her i landet. Jeg har aldri blitt sengeliggende av vaksinen, men så har jeg helt sikkert en annen kropp enn dine foreldre. Det eneste jeg opplever er ømhet rund stikkstedet, og at jeg kan kjenne at immunforsvaret får en hissig respons som igjen kjennes litt i hals, uten at det skaper noen videre komplikasjoner. Kanskje jeg blir lett søvnig i tillegg den første dagen etter influensavaksinen, men det skaper jo ingen problemer. Kan fint kjøre bil og alt det normale av aktiviteter. Adjuvans eller hva det kalles, er jo et aktuellt tema i forhold til vaksiner da. Det skal visst være visse vaksiner som er skumlere enn andre. Jeg har ikke opplevd noen alvorlige ting som jeg vet om etter de forskjellige vaksinene jeg har fått ombord i min levetid. Endret 4. mars 2017 av G 2 Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Dersom alle influensa-vaksineres hvert år går sannsynligvis dødsraten ned enn om ingen influensa-vaksineres hvert år. USA har bare en annen filosofi på området, norge er et lite land og det å influensavaksinere den "sårbare målgruppen" er en overkommelig oppgave. I usa finnes knapt et folkeregister en gang, der er det mye enklere å bare flatt anbefale å influensavaksinere over hele fjøla. Det skader ikke å vaksinere for mye mot sesonginfluensa. Men å kalle deres metode idiotisk er idiotisk i seg selv, man må ta landet og dets utfordringer i betraktning. USA er et veldig folkerikt land i forhold til Norge. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Ingen influensa er en spøk. Men hvor mange fikk bivirkninger på vaksinen som de anbefalte vi burde ta Opplysninger jeg fant ved et kjapt søk: 2,2 millioner personer tok pandemrix mot svineinfluensa. 1270 personer har meldt om totalt ca 5500 bivirkninger av vaksinen. Av disse er 393 klassifisert som alvorlige bivirkninger (kan føre til død, livstruende sykdom, sykehusinnleggelse eller varige skader), av disse 393 er det 122 erstatningskrav hvorav 35 er barn med narkolepsi. Det ble meldt om 12 dødsfall og 34 tifeller av spontanabort/fosterdød. Mine personlige betraktninger: Det er viktig å bemerke seg at alle dødsfall blant de som nylig har tatt vaksine som hovedregel vil havne i denne statistikken, det samme med spontanabort og fosterdød.. Også alvorlig sykdom som oppstår like etter en slik vaksinering vil ofte bli meldt inn som bivirkning. Det var med andre ord en lav andel som fikk bivirkninger, og det er grunn til å tro at flere liv ville gått tapt dersom man ikke hadde anbefalt vaksinering av alle og på denne måten fått flokkbeskyttelse som særlig er nyttig for risikogruppene. 2 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Ingen influensa er en spøk. Men hvor mange fikk bivirkninger på vaksinen som de anbefalte vi burde ta Opplysninger jeg fant ved et kjapt søk: 2,2 millioner personer tok pandemrix mot svineinfluensa. 1270 personer har meldt om totalt ca 5500 bivirkninger av vaksinen. Av disse er 393 klassifisert som alvorlige bivirkninger (kan føre til død, livstruende sykdom, sykehusinnleggelse eller varige skader), av disse 393 er det 122 erstatningskrav hvorav 35 er barn med narkolepsi. Det ble meldt om 12 dødsfall og 34 tifeller av spontanabort/fosterdød. Mine personlige betraktninger: Det er viktig å bemerke seg at alle dødsfall blant de som nylig har tatt vaksine som hovedregel vil havne i denne statistikken, det samme med spontanabort og fosterdød.. Også alvorlig sykdom som oppstår like etter en slik vaksinering vil ofte bli meldt inn som bivirkning. Det var med andre ord en lav andel som fikk bivirkninger, og det er grunn til å tro at flere liv ville gått tapt dersom man ikke hadde anbefalt vaksinering av alle og på denne måten fått flokkbeskyttelse som særlig er nyttig for risikogruppene. Det hadde vært veldig interessant å gjort en dobbeltblind randomisert studie på dette. Gitt vaksinen til 3 millioner mennesker, og gitt placebo (f.eks. saltvann) til 3 millioner andre mennesker - altså totalt 6 millioner mennesker. Hvor stor andel av de uten vaksine hadde dødd eller blitt alvorlig syke, kontra gruppen mennesker som fikk vaksine? Det ville vært fullstendig uetisk når vi vet at vaksinene virker, men det ville satt klare tall på hvor viktig den er. Begge grupper måtte forøvrig vært en befolkning i et land som normalt ikke har vaksine, for å se om der er effekt, og gruppene måtte vært i forskjellige sammenliknbare land hvor det er like stort utbrudd av sykdommen man vaksinerer seg mot. Jeg tror også ordet "bivirkning" har fått en annen betydning enn hva det egentlig er. Bivirkning er rett og slett virkningen av medisinen uten det vi har til formål å bruke den for, f.eks. at Ibux over lang tid kan gi magesår, fordi Ibux' biokjemiske reaksjoner fører til magesår, fordi at den (og de) reaksjonene som Ibux gjør i kroppen, rammel parallellt sirkulasjonen og slimhinneceller i magesekken, som det den gjør der hvor det er betennelse. Bivirkningen av adrenalin og kortisol som blir utskilt av vår egen kropp er at vi får dårligere immunforsvar over lang tids utskillelse (eks. langtids stress), men virkningen er at kroppen er på alerten og klar for "fight" fordi man trenger det. Stort sett alle stoffer som har en virkning har også en bivirkning. I medisin har man valgt å akseptere andre virkninger (enn den formålet er) til et visst nivå, fordi fordelene er så store. Det at en ekstremt liten promille-andel får andre virkninger av vaksinen som fører til alvorlig sykdom og død, er (som nevnt i innlegget over) gjerne mennesker som ikke hadde taklet sykdommen i utgangspunktet. Klarer ikke kroppen å takle virusets overflateantigener, selv uten dets kjerne av genom som fører til sykdom, klarer de ihvertfall ikke å takle et ekste virus med både overflateantigener og fullstendig kjerne med genom. 1 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Jeg leste en gang om noen som hadde gjennomgått skjebnene til de som var opplistet som "avdøde" i forbindelse med vurderingen av en eller annen medisinsk utprøving. Der var blant annet folk som hadde blitt påkjørt og drept i bytrafikken, så det er lett å tro at innsamlingen av bivirkningsdata er ganske liberal i hva den omfatter. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Snylter: Har selv sett dem. Poenget mitt er at å ta en sprøyte og du får ikke sykdommer. Vaksiner mot mye sykdommer funker, men i mange tilfeller gi de deg en sprøyte til for å være sikker. Mitt søsken barn er 52 nå jeg 51, ble bitt av en kanin. Han hadde tatt den spøyten(stivkrampe om jeg husker rett), men fikk en til bare for å være sikker. Da mener jeg at de har liten tro på at han var immune mot det han kunne få. Jeg har tatte en sprøyte(vkasinasjon) Den måtte jeg ta, var i 8 klasse. Lenke til kommentar
G Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 (endret) Stivkrampesprøyte er anbefalt hvert 10 år. Dersom vedkommende ble spurt om "når fikk du den vaksinen", og det ble svart med f.eks. for 20 år siden, så kan det jo tenkes at det var på tide med en booster-dose likevel. Men poenget med den ekstra sprøyten er vel for å forsøke å komme infeksjonen i forkjøpet. Stivkrampesprøyte består ikke av noe virus eller bakterie, men snarere et toksin (giftstoff) i fra den stivkrampebringende bakterien. Kroppen bygger så opp immunforsvaret sitt mot denne giften, som bakterien siden likevel vil komme til å produsere, dersom du har fått en slik bakterieinfeksjon. Om du synes det er mye hyggeligere å ligge å kose deg med slike muskelkramper så fortell, fortell: Maleriet er fra Wikipedia av en tetanus-pasient (stivkrampe-pasient) Merk deg at selv muskulaturen under fotbladene er sammentrukket, og vi vet vel alle hvor ubehagelig kun en slik liten muskelkrampe er? Painting by Sir Charles Bell, 1809. Endret 6. mars 2017 av G 3 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 (endret) Det er nok mer for å sikre seg ekstra, man er jo ikke nødvendigvis imun mot stivkrampe for evig tid om man fikk den i 8. klasse. Det er helt vanlig å få påfyll ved økt risiko også, selv har jeg vel tatt 4-5 av de i løpet a 30 år, mest prevantivt.Er vel bedre å gi en ekstra boost enn å risikere livet?https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/tetanusvaksinasjon-stivkrampe-og-te/#sykdommen"Sykdommen begynner typisk med muskelstivhet i kjevene, så i nakke og rygg, og etter hvert smertefulle spasmer. Selv med optimal sykehusbehandling er dødeligheten høy." Altså kan en ekstra sikring mot sykdommen spare de for hundretusner evt. millioner om behandlingen blir lang, og ikke minst livet til søskenbarnet ditt. Endret 6. mars 2017 av aklla Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Hehe, du skjønner enda ikke poenget mitt. Sprøyter hjelper, men du blir ikke immune mot sykdommer. Jeg tar sprøyten om jeg når ett sykehus, om ikke så er jeg død Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Det er nok mer for å sikre seg ekstra, man er jo ikke nødvendigvis imun mot stivkrampe for evig tid om man fikk den i 8. klasse. Det er helt vanlig å få påfyll ved økt risiko også, selv har jeg vel tatt 4-5 av de i løpet a 30 år, mest prevantivt. Er vel bedre å gi en ekstra boost enn å risikere livet? https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/tetanusvaksinasjon-stivkrampe-og-te/#sykdommen "Sykdommen begynner typisk med muskelstivhet i kjevene, så i nakke og rygg, og etter hvert smertefulle spasmer. Selv med optimal sykehusbehandling er dødeligheten høy." Altså kan en ekstra sikring mot sykdommen spare de for hundretusner evt. millioner om behandlingen blir lang, og ikke minst livet til søskenbarnet ditt. Jepp og nå er du inne på noe annet som surrer i knollen min. Kan det være at de ikke vil lage 100% medisiner som du blir vaksinert i mot. Er jo mange ansatte i den industrien. PS: Tenker høyt Lenke til kommentar
G Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 (endret) Det finnes vel enkelte vaksiner som gir svært lang beskyttelse mot utvalgt sykdom, men det er vanskelig å gi en garanti til noen for at den virkelig gir livslang beskyttelse. Dessuten så svekkes immunforsvaret vårt seg gjerne når alderdommen siger på. Og da er det gjerne viktigere enn noen gang å få seg vaksine. F.eks. en vaksine mot Herpes zooster finnes for eldre mennesker. Den kan tenkes å gi litt beskyttelse mot at man skal utvikle helvetesild f.eks. Det går nok an å ta den som en yngre voksen også, men det er vel litt mindre aktuellt, da yngre folk jo også kan få helvetesild, men det er mye mer utbredt hos den eldre befolkningen. Husker ikke om det er over en 50 år eller 60 år den anbefales. Heter Zostavax: https://en.wikipedia.org/wiki/Zoster_vaccine EDIT: The FDA originally recommended it only for individuals 60 years of age or older.. On March 24, 2011, the FDA approved the zoster vaccine for individuals 50 to 59 years of age Man kan risikere å få helvetesild i voksen alder dersom man tidligere har vært smittet av vannkopper, tror det er slik ting henger i sammen. Helvetesild kan også gjøre skade på indre organer. Eksempel på Helvetesild (advarsel et litt ekkelt bilde) Helvetesild rammer ca. 10-30% av befolkningen i løpet av livet. Sykdommen kan forekomme i alle aldersgrupper, men er relativt sjelden hos unge mennesker, og hyppigheten stiger raskt med alderen. De fleste tilfeller er hos personer over 60 år. Endret 6. mars 2017 av G Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 På hvilke grunnlag sier du at man ikke blir immune? Ellers har du jo rett i at 100% av de som tar vaksine ikke blir 100% immune, men de aller fleste blir immune, nok til at de som ikke blir immune ikke kommer i kontakt med sykdommen. Om 98% er immune vil ikke de siste 2% komme i kontakt med sykdommen. Herd immunity heter det, og det er ikke avhengig av at samtlige er immune. Tilfellene som kommer vil være enkelttilfeller og ikke utbrudd. Man kan forresten ta blodprøver for å teste om man er immun eller ikke, for leger og industrien vet jo at det ikke er 100% hver gang. 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 (endret) Naturen lager alle medisinene du trenger.Ja, vi har vel alle hørt om Cellegiftbuskefamilien... Jeg får minne på at kreft ofte er et resultat av moderne livsstil, inkludert innehold i mat, toksiner, kjemikalier, frivilling røyking, dårlig livsstil, solarium, dårlig kosthold osv osv osv. Det er mange livsstilsendringer og endringer av produksjonsmetoder for ting folk spiser og bruker som nok hadde vært den mest effektive "vaksinen" mot kreft. Endret 6. mars 2017 av zeebra 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Da tenker jeg på alle sykdommene vi sliter med. Ta en sprøyte og du er immun mot alvorlige sykdommer. Men det ville hvert konge om vi kunne tatt en sprøyte og aldri fått alvorlige sykdommer. Jeg sliter selv med helsen, har nerve problemer i føttene mine. Og til nå er det ikke noe de kan gjøre. Jeg hadde håpet at noen sprøyter(eller noe annet) kunne hjelpe meg. Men har ikke gitt opp enda etter 4år i sykehus systemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå