OleSq Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Heisann Om ikke lenge er jeg ferdig på vgs og ender mest sannsynlig opp som student til neste år. I lang tid har jeg vurdert økonomi, men har fått det inntrykket at fremtiden til ulike yrker innenfor økonomifeltet er noe usikkert, noe som skyldes fremgang innen teknologi og at flere og flere velger denne retningen. Nå har jeg ikke lagt fra meg tanken om økonomi, men noen med som kan komme med noen studieretninger hvor man har sikret jobb, la oss si 40 år frem i tid? Kjenner naturligvis til lærer og ingenøryrket, men kan noen komme med noen andre trygge retninger innenfor utdanning? Lenke til kommentar
Nobes Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Økonomiyrket er absolutt ikke usikkert. Om du tenker regnskapsfører, så har du nok rett, for mye av dette kommer til å automatiseres. Sånn sett har økonomiyrket blitt mye mer sexy, for de kjedelige oppgavene automatiseres, og du kan bruke tid på det som er kult og spennende. Om du tenker litt lengre frem på masternivå, så er det økende behov for spesialister innenfor økonomi og skatt, verden blir mer kompleks og reglene mer uoversiktlige, så det er kjempestort behov på forskjellige eksperter. Bare se hvor mye penger de store selskapene bruker på økonomikonsulenter. Ta en master, spesialiser deg i et emne du synes er kult, så er fremtiden sikret. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uGzewNXO Skrevet 18. mars 2017 Del Skrevet 18. mars 2017 Heisann Om ikke lenge er jeg ferdig på vgs og ender mest sannsynlig opp som student til neste år. I lang tid har jeg vurdert økonomi, men har fått det inntrykket at fremtiden til ulike yrker innenfor økonomifeltet er noe usikkert, noe som skyldes fremgang innen teknologi og at flere og flere velger denne retningen. Nå har jeg ikke lagt fra meg tanken om økonomi, men noen med som kan komme med noen studieretninger hvor man har sikret jobb, la oss si 40 år frem i tid? Kjenner naturligvis til lærer og ingenøryrket, men kan noen komme med noen andre trygge retninger innenfor utdanning? Hei, OleSq! Mitt navn er Stine W. Vintervoll og jeg er konsulent hos Kommunikasjons- og Markedsavdeling hos Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen. Jeg har i tillegg arbeidet som konsulent hos Opptaksseksjonen i flere år. Jeg er også NHH-student på femte året, og avslutter snart en mastergrad i Økonomi og Administrasjon. Basert på disse erfaringene som student og ansatt, ønsker jeg å dele litt informasjon om økonomistudier generelt og om NHH som kanskje kan være nyttig. For det første så har du helt rett i at både økonomifaget og mange andre utdanningsretninger kommer til å endres i stor grad framover grunnet teknologiske nyvinninger. Dette skaper både muligheter og utfordringer. NHH har utdannet økonomer siden 1936, og søker alltid etter å skreddersy utdanningsløpet til framtidens behov. Derfor jobber NHH aktivt for å tilby et studieløp som implementerer teknologi og digitalisering i større grad. På bachelornivå må man blant annet ta ‘Databehandling for økonomer’, i tillegg til at man kan velge det nyoppstartede kurset ‘Business Intelligence’. På masternivå er det enda flere muligheter: Innen teknologi og og digitalisering er det allerede opprettet flere fag, i tillegg til at flere snart vil implementeres. Blant dagens tilbud finner du eksempelvis ‘Financial Engineering’, ‘Applied data analysis for firm strategy and competition’, ‘Applied programming and data analysis for business’, ‘Digitalisering’, Programming with applications in finance’ og ‘Quantitative Investments’ Når det gjelder innovasjon og entreprenørskap så tilbyr NHH blant annet et svært spennende kurs som jeg selv har deltatt på, ‘Global Business Venturing’. Kurset består av en rekke gjesteforelesninger med utenlandske eksperter, blant annet fra Silicon Valley. Målet er å lære hvordan nye selskaper kan ta sikte på å bli globale allerede fra startfasen. Kurset tilbyr en trinnvis opplæring før man avslutningsvis pitcher en business plan til et ekspertpanel. I tillegg tilbyr NHH ‘Innovation School’ i samarbeid med University of California, Berkeley. Dette er et sommerprogram med internships i innovative bedrifter. Jeg håper dette kan skape litt klarhet i hvilken retning økonomistudiet kan utvikle seg i. Dersom du vil vite mer om hvilke jobber NHH-studenter typisk starter i etter endt studieløp, kan du ta en titt på den nyeste arbeidsmarkedsundersøkelsen fra 2016. Som du ser er det mange ulike sektorer å velge blant! https://www.nhh.no/contentassets/cfcb428722c9499ca76c8728c6e11f1a/nhh-job-marked-survey-2016.pdf Med vennlig hilsen, Stine W. Vintervoll Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå