Gå til innhold

Fortsette å arbeide eller slutte for å fokusere mer på studiene?


Anbefalte innlegg

Er litt rådvill om dagen, både motivasjon og prestasjon er sterkt avtagende ift studier, begynner å bli sliten og lei. Så ønsker tips til hva jeg bør gjøre.

 

Litt bakgrunn, tar en bachelor i elektro/automasjon og jobber fulltid som ingeniør innenfor Automasjon, dvs at jeg ikke drar på forelesning men følger via streaming på kveldstid. Etter årets eksamener er planen å ha 100sp, mangler 10 poeng fra sist semester da jeg ikke fikk levert inn en innlevering i ett fag og derfor ikke fikk gå opp til eksamen, det er dog kun halve faget(todelt) slik at dette lett kan tas neste år i tillegg til de normale fagene. 

 

Første året gikk tålig fint, motivasjonen var god og karakterene var greie. Andre året har vært helt motsatt, motivasjonen er synkende, jobber mye og andre private ting har vært relativt turbulente. Så jeg kjenner at jeg må gjøre en endring oppi det hele. Frister mest å ta helt fri fra jobb for å fokusere kun på skolen. Gjør jeg dette i ett år(9 måneder ca) så skal jeg være klar alle fag slik at jeg bare trenger å skrive oppgaven, denne tar jeg på jobb uansett så da kan jeg like godt begynne å jobbe igjen. 

 

Virker jo opplagt å gjøre dette, men så har vi de negative sidene. Arbeidsgiver mister arbeidskraft for en periode, jeg mister erfaring, jeg mister inntekt osv. Økonomien er ikke ett stort problem, selger bilen og leier evt ut et soverom til medstudent, om jeg ikke vil "tape" for mye penger. Er mer bekymret for de førstnevnte, og om jeg får permisjon. Markedet er jo ikke helt bra om dagen, så jeg vill jo ikke akkurat si opp for å studere det faget med mest arbeidsledighet om dagen.. 

 

Håper på noen gode tips og råd, som sagt utrolig rådvill om dagen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekka opp kva permisjonsreglar som din arbeidsgiver følger?

Du har rett på utdanningspermisjon etter arbeidsmiljølova, og i mange tariffavtaler er det også avtalt kva vilkår som skal gjelde for å få heil eller delvis lønna permisjon. Då ofte knytta opp mot nokre års plikttid etter utdanninga.

 

Så det er noke av det fyrste som du bør sjekke opp i. Får du utdanningspermisjon med lønn så blir nok valget svært mykje enklare.

 

Og sjølv om du berre krever utdanningspermisjon etter arbeidsmiljølova og får permisjon utan lønn, så gir det deg muligheit til å fokusere på utdanninga og samtidig ha jobb å gå til etterpå.

Lenke til kommentar

Har du sjekka opp kva permisjonsreglar som din arbeidsgiver følger?

Du har rett på utdanningspermisjon etter arbeidsmiljølova, og i mange tariffavtaler er det også avtalt kva vilkår som skal gjelde for å få heil eller delvis lønna permisjon. Då ofte knytta opp mot nokre års plikttid etter utdanninga.

 

Så det er noke av det fyrste som du bør sjekke opp i. Får du utdanningspermisjon med lønn så blir nok valget svært mykje enklare.

 

Og sjølv om du berre krever utdanningspermisjon etter arbeidsmiljølova og får permisjon utan lønn, så gir det deg muligheit til å fokusere på utdanninga og samtidig ha jobb å gå til etterpå.

 

Var ikke klar at dette lå under AML! Dette er jo absolutt betryggende selv om jeg tror at det skal gå helt fint fra arbeidsgiver sin side, men en vet jo aldri.

 

Har sett i den interne avtalen vår(ikke tariff avtale her) og det er ikke noen slike ordninger, altså for permisjon. Men om det er noe i AML så har jeg iallefall noe å forholde meg til :)

Lenke til kommentar

Det er noen vilkår etter AML § 12-11, først og fremst at du har vært i arbeid i minst 3 år og ansatt hos din arbeidsgiver i minst 2 år. Og at utdanningspermisjonen du har rett på ikkje kan overstige 3 år, samt at utdanninga må være yrkesrelatert .

I tillegg så kan du ikkje kreve permisjon dersom det går utover arbeidsgivers forsvarlige drift, og liknande.

Lenke til kommentar

Det er noen vilkår etter AML § 12-11, først og fremst at du har vært i arbeid i minst 3 år og ansatt hos din arbeidsgiver i minst 2 år. Og at utdanningspermisjonen du har rett på ikkje kan overstige 3 år, samt at utdanninga må være yrkesrelatert .

I tillegg så kan du ikkje kreve permisjon dersom det går utover arbeidsgivers forsvarlige drift, og liknande.

 

Ser ut som jeg skal gå klar alt dette, såvidt. I mai har jeg vært her i 2 år, så da får jeg vente litt med å "søke", og det bør ikke gå ut over forsvarlig drift selv om jeg har noen "egne" områder jeg jobber på. Det kan dekkes av andre, tror jeg. 

Lenke til kommentar

Er det aktuelt med deltidsarbeid? Da forsvinner minst mulig kompetanse for arbeidsgiver, ved at du er tilgjengelig for de arbeidsoppgavene hvor du har en sentral rolle.

 

Jo det er jo en mulighet, men det frister virkelig med en arbeidsfri periode. Jeg for ta en prat med arbeidsgiver etter mai en gang og se på hvilke løsninger vi kan komme frem til, bør nok kunne løses på en måte :) 

Lenke til kommentar

Erfaring > Karakterer i mine øyne. Om det går litt utover skole og senker snittet ditt litt får det heller gå, om jeg var arbeidsgiver ville jeg sett på det som et stort pluss at du har jobbet fulltid under studiene, det viser virkelig disiplin.

 

 

Markedet er jo ikke helt bra om dagen, så jeg vill jo ikke akkurat si opp for å studere det faget med mest arbeidsledighet om dagen.. 

 

Er automasjon virkelig så dårlig for tiden? Ville tro man hadde stor bruk for det andre steder i industrien enn i olje- og gassnæringen. 

Lenke til kommentar

Erfaring > Karakterer i mine øyne. Om det går litt utover skole og senker snittet ditt litt får det heller gå, om jeg var arbeidsgiver ville jeg sett på det som et stort pluss at du har jobbet fulltid under studiene, det viser virkelig disiplin.

 

 

Markedet er jo ikke helt bra om dagen, så jeg vill jo ikke akkurat si opp for å studere det faget med mest arbeidsledighet om dagen.. 

 

Er automasjon virkelig så dårlig for tiden? Ville tro man hadde stor bruk for det andre steder i industrien enn i olje- og gassnæringen. 

 

Joda er enig i det, men det sliter på motivasjonen også. En vill jo gjerne ha det gøy mens det står på også :) Karakterene er helt ok, ligger vell på en C. Vill egentlig holde meg der for å ha muligheten til å dra videre etterpå. 

 

Neida det er ikke det verste, men ingeniørbransjen er jo inne i en tøff periode. Er en del ledige folk på automasjon/elektro også. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...