Gå til innhold

Nå kommer ultrahurtig lading til YX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle gjerne hatt mer info rundt ladestasjonene, er ikke bare bare å få dagens elbiler til å lade med slik effekt. Satser de på høyere spenning? 

 

Men kjempe bra utvikling, til og med de største skeptikerne begynner å få mindre rekkevidde angst etterhvert. Og det er på tide :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

hele veien til Trondheim

Nok en gang er Nord-Norge ekskludert. Jeg vil dermed boikotte YX og vil ikke fylle bensin på deres bensinstasjoner her oppe.

 

 

Hvorfor forventer du samme pris og samme tilgjengelighet i et område der kundegrunnlaget er ekstremt mye dårligere?

 

Denne investeringen er dyr, og må derfor gjøres der det er flest mulig å fordele kostnadene på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

 

hele veien til Trondheim

Nok en gang er Nord-Norge ekskludert. Jeg vil dermed boikotte YX og vil ikke fylle bensin på deres bensinstasjoner her oppe.

 

 

Hvorfor forventer du samme pris og samme tilgjengelighet i et område der kundegrunnlaget er ekstremt mye dårligere?

 

Denne investeringen er dyr, og må derfor gjøres der det er flest mulig å fordele kostnadene på.

 

Jo, men sett fra et samfunnsperspektiv med fokus på mangfold bør man støtte utbygginger som ikke nødvendigvis er lønnsomme på papiret.

 

Skal man tenke penger, penger, penger må man heller flytte alle til Oslo-gryta.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt mer info rundt ladestasjonene, er ikke bare bare å få dagens elbiler til å lade med slik effekt. Satser de på høyere spenning? 

 

Men kjempe bra utvikling, til og med de største skeptikerne begynner å få mindre rekkevidde angst etterhvert. Og det er på tide :p

 

Dagens elbiler vil ikke lade raskere. Elbilen må ha støtte for raskere lading, og det har ikke de som er tilgjengelig i dag. Bortsett fra Tesla da, men de har sitt eget opplegg.

Lenke til kommentar

 

Skulle gjerne hatt mer info rundt ladestasjonene, er ikke bare bare å få dagens elbiler til å lade med slik effekt. Satser de på høyere spenning? 

 

Men kjempe bra utvikling, til og med de største skeptikerne begynner å få mindre rekkevidde angst etterhvert. Og det er på tide :p

Dagens elbiler vil ikke lade raskere. Elbilen må ha støtte for raskere lading, og det har ikke de som er tilgjengelig i dag. Bortsett fra Tesla da, men de har sitt eget opplegg.

 

 

Det er jo litt av poenget mitt, kan Tesla lade her med 120kW+. Det er jo avhengig av hvordan de legger opp ladingen, går de for 1000V er jo løpet kjørt. 

Lenke til kommentar

 

hele veien til Trondheim

 

Nok en gang er Nord-Norge ekskludert. Jeg vil dermed boikotte YX og vil ikke fylle bensin på deres bensinstasjoner her oppe.

No er det på gang ein utbygging av ladestasjonar i Nord-Noreg (desverre ikkje Finnmark). Men på grunn av lite kundegrunnlag er denne utbygginga førebels heilt avhengig av støtte frå ENOVA.

 

Dei nye "lynladarane" er ein rein komersiell utbygging, og vil derfor måtte plasserast der utbyggarane ser det mogeleg i tene inn att investeringskostnaden.

 

Men husk at dei nye elbilane også kan bruke eksisterande 50 kW hurtigladar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt mer info rundt ladestasjonene, er ikke bare bare å få dagens elbiler til å lade med slik effekt. Satser de på høyere spenning? 

 

Men kjempe bra utvikling, til og med de største skeptikerne begynner å få mindre rekkevidde angst etterhvert. Og det er på tide :p

[/quote

Bilen tar jo kun i mot det den er konstruert for. Laderen sitter i bilen.

Det positive med sterkere ladestasjoner er at man faktisk kan få F.eks 50 kW selv om flere lader samtidig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt mer info rundt ladestasjonene, er ikke bare bare å få dagens elbiler til å lade med slik effekt. Satser de på høyere spenning? 

 

Men kjempe bra utvikling, til og med de største skeptikerne begynner å få mindre rekkevidde angst etterhvert. Og det er på tide :p

[/quote

Bilen tar jo kun i mot det den er konstruert for. Laderen sitter i bilen.

Det positive med sterkere ladestasjoner er at man faktisk kan få F.eks 50 kW selv om flere lader samtidig.

 

Nå er det jo flere som klarer å ta i mot mer en 50kW, i tillegg kan som du sier flere utnytte full kapasitet og det blir flere hurtigladere. Alt dette pluss en kan legge opp til biler som kan dra mer nytte av dette i fremtiden bør sløyfe de fleste med rekkevidde angst. 

Lenke til kommentar

 

 

hele veien til Trondheim

 

Nok en gang er Nord-Norge ekskludert. Jeg vil dermed boikotte YX og vil ikke fylle bensin på deres bensinstasjoner her oppe.
No er det på gang ein utbygging av ladestasjonar i Nord-Noreg (desverre ikkje Finnmark). Men på grunn av lite kundegrunnlag er denne utbygginga førebels heilt avhengig av støtte frå ENOVA.
Tesla skal byggje heilt nord i Troms, på grensa til Finnamrk i år, utan ei krone i støtte frå ENOVA. Dei byggjer på kommersielt grunnlag. Tesla har forstått at ein må sjå heile utbygginga i samanheng, ikkje berre på korvidt kvar enkelt ladar går i pluss eller minus.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt mer info rundt ladestasjonene, er ikke bare bare å få dagens elbiler til å lade med slik effekt. Satser de på høyere spenning? 

 

Men kjempe bra utvikling, til og med de største skeptikerne begynner å få mindre rekkevidde angst etterhvert. Og det er på tide :p

 

Maks ladeeffekt kommer an på hva bilen er satt opp med. Det er fra 50kW og oppover. Men alle med hurtiglading kan benytte ultrahurtige ladere ,men får da kun det de klarer å ta i mot.

Lenke til kommentar

 

Skulle gjerne hatt mer info rundt ladestasjonene, er ikke bare bare å få dagens elbiler til å lade med slik effekt. Satser de på høyere spenning? 

 

Men kjempe bra utvikling, til og med de største skeptikerne begynner å få mindre rekkevidde angst etterhvert. Og det er på tide :p

Maks ladeeffekt kommer an på hva bilen er satt opp med. Det er fra 50kW og oppover. Men alle med hurtiglading kan benytte ultrahurtige ladere ,men får da kun det de klarer å ta i mot.

 

 

Nei, om de satser på 1000V og 120A vill ikke feks en Tesla kunne utnytte de 120kW på grunn av spenningen, da ligger en på rundt 50ish kW. 

Lenke til kommentar

 

Hvorfor forventer du samme pris og samme tilgjengelighet i et område der kundegrunnlaget er ekstremt mye dårligere?

 

Denne investeringen er dyr, og må derfor gjøres der det er flest mulig å fordele kostnadene på.

 

E6-strekningen nord for Trondheim er en av Norges mest befolkede. Byene ligger på en snor her; Trondheim, Stjørdal, Levanger, Verdal, Steinkjer. En strekke på kun 11-12 mil. Kan også nevne Namsos hvis man tar en avstikker på FV17, der er det per idag ingen hurtiglader (nærmeste er Grong)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Skulle gjerne hatt mer info rundt ladestasjonene, er ikke bare bare å få dagens elbiler til å lade med slik effekt. Satser de på høyere spenning? 

 

Men kjempe bra utvikling, til og med de største skeptikerne begynner å få mindre rekkevidde angst etterhvert. Og det er på tide :p

 

Dagens elbiler vil ikke lade raskere. Elbilen må ha støtte for raskere lading, og det har ikke de som er tilgjengelig i dag. Bortsett fra Tesla da, men de har sitt eget opplegg.

Kiaen er klar for 100kW. Men det er ikke det som bremser ladighastighet mil/min. Det er faktisk kapasiteten. Lav kapasitet gir lavere ladehastighet. Etter 80% går det rimlig tregt uansett om bilen har 100KW tilgjengelig. Man lader gjerne minmum for å komme fram hjem hvis man ikke er å en skikkelig langreise. Hadde KIAen hatt 50kwt og trenger bare 20kwt for å komme frem så ville 100kW ladet full pupp hele tiden om en startet lading med 5 kwt igjen på batteriet. BMS hadde ikke bremset effekten. Har man kun ett 26kwt batteri ville BMS bremset effekten selv med 100kW tilgjenglig på ett tidligere tidspunkt og man må vente lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at det er i størrelsesorden "lader du alltid med hurtiglading, vil du merke forskjell". En graf som ble presentert med batterikapasitetstap i Tesla her inne et sted pekte så langt jeg tolker det i retning av at tilfeldige forskjeller i batteriet har vel så mye å si som en hurtiglading i ny og ne.

Jeg tipper markedet enda er slik at de som ikke har mulighet til å lade ved bopel heller velger forbrenningsbil, så jeg tviler på at det er en nødvendig bekymring for de fleste som eier elbil her til lands i dag.

Lenke til kommentar

Har det noe å si for levetiden på batteriene når man hurtiglader?

 

Med dagens litiumbatterier, - ja, det er en mekanisk slitasje der i form av volum endringer, men den største faktoren er temperatur. Men om de Solid state litiumbatterier veit jeg ikke. Kan sikker se på Solid sate ultra kondensatorer også.

Lenke til kommentar

"If you build it, they will come.".... En liten vri på utsagnet fra filmen Field of Dreams (1989).

 

Det er ikke like stort kundegrunnlag her oppe, det stemmer, men andelen elbiler har vokst veldig mye, veldig fort. Hvis det bygges flere hurtigladere kommer det til å øke enda mer. Folk kan da lettere bytte ut sin fossilbil med en elbil når dem ser at det eksisterer godt nok infrastruktur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Skulle gjerne hatt mer info rundt ladestasjonene, er ikke bare bare å få dagens elbiler til å lade med slik effekt. Satser de på høyere spenning?

 

 

Nei, så langt er CCS Mode-4 bare spesifisert for lading opp til 600VDC. Disse lynladerne er derfor bare et spørsmål om hvor mye strøm veikantladeren kan levere ved denne spenningen, opp til maksimalt 400A. Altså opp til 240kW.

 

IEC 62196-3 DC Charging

 

Imidlertid tåler VDE/CCS kontakten i senere revisjoner opp til 1kV/400A. Og der pågår standariseringsarbeide for 350kW.

 

Bilen tar jo kun i mot det den er konstruert for. Laderen sitter i bilen.

Det positive med sterkere ladestasjoner er at man faktisk kan få F.eks 50 kW selv om flere lader samtidig.

Nei. Smak på betegnelsen veikantlader.

I tilfellet Mode-4 så står laderen i kabinettet i veikanten.

Det eneste bilen gjør i dette tilfellet, er

(1) Fortelle veikantladeren hvor mye ladeeffekt i kW batteriet tåler

(2) Aktivere kontaktoren som legger batteripolene (+/-) ut på dobbelthaka av Fraaankenplug

     - heretter er batteriet i praksis er overtatt av veikantladeren

(3) Holde veikantladeren oppdatert på bilens eget BMS sin tolkning av battericellenes helsetilstand, og koble fra kontaktoren om noe skjærer seg helt og holdent.

 

Den siste setningen din skjønner jeg ikke. En 350kW veikantlader kan i utgangspunktet bare betjene en enkelt elbil. Men om denne laderen ikke er i bruk, så kan teoretisk denne effekten lastbalanseres mellom flere 50kW ladere, skulle disse befinne seg på samme sted. At laderen er 350kW stor, betyr ikke (nødvendigvis) at den er bygget opp av 7×50kW separate ladere internt.

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...