Gå til innhold

De omstridte Super Puma-helikoptrene må undersøkes igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utmatting kommer som kjent av varierende belastninger. Vårt firma har beregnet virkningen av støvbelegg på en større industrivifte hvor problemet var utmatting av en komponent i mekanismen som styrer vinkelen på viftebladene. Det viste seg at et søvbelegg på ca 1 [mm] på bladene var nok til å senke levetiden av mekanismen fra år til ca 3 måneder. Beregningen ble gjort ved hjelp av software som regner strømnings-induserte vibrasjoner, det skulle være interessant å vite hvordan man beregner dette i forbindelse med en helikopterrotor. Er det noen av TUs lesere som vet hvordan?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utmatting kommer som kjent av varierende belastninger. Vårt firma har beregnet virkningen av støvbelegg på en større industrivifte hvor problemet var utmatting av en komponent i mekanismen som styrer vinkelen på viftebladene. Det viste seg at et søvbelegg på ca 1 [mm] på bladene var nok til å senke levetiden av mekanismen fra år til ca 3 måneder. Beregningen ble gjort ved hjelp av software som regner strømnings-induserte vibrasjoner, det skulle være interessant å vite hvordan man beregner dette i forbindelse med en helikopterrotor. Er det noen av TUs lesere som vet hvordan?

 

Rotorene blir balansert og tracket gjevnlig så det er minimalt med vibrasjon i dem. De vaskes også og er statisk balansert fra produsent. Justering på 225 gjøres via bly i sleeve spindel. Tracking via justering på pitch-linker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor må enkelte avsnitt være tortur å lese? Ellers fin artikkel.

 

"Blant annet fikk produsenten beskjed om å gjennomgå retningslinjene for hvordan de behandler kritiske komponenter i transmisjonene som blir vurdert som utskiftbare, slik at man kommer til bunns i hvorfor de er defekte. Nå jobber altså den norske havarikommisjonen videre med vurdering av den kontinuerlige oppfølgingen av girboksens driftssikkerhet."

 

Konsentrert:

Et punkt lagt frem av britene var en grundigere undersøkelse av kritiske deler i girkassen, for å fastslå kilde til defekter. Den norske havarikommisjonen gjennomgår nå inspeksjonsrutinene til girkassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor må enkelte avsnitt være tortur å lese? Ellers fin artikkel.

 

"Blant annet fikk produsenten beskjed om å gjennomgå retningslinjene for hvordan de behandler kritiske komponenter i transmisjonene som blir vurdert som utskiftbare, slik at man kommer til bunns i hvorfor de er defekte. Nå jobber altså den norske havarikommisjonen videre med vurdering av den kontinuerlige oppfølgingen av girboksens driftssikkerhet."

 

Konsentrert:

Et punkt lagt frem av britene var en grundigere undersøkelse av kritiske deler i girkassen, for å fastslå kilde til defekter. Den norske havarikommisjonen gjennomgår nå inspeksjonsrutinene til girkassen.

Tja, nå har jo ikke din omskrivning akkurat den samme meningen som originalen. - Hadde ikke neo problem med å forstå den jeg, selv om den var litt tung og oppstyltet.... - Bla annet så utelater du jo at det er snakk om slitedeler..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tja, nå har jo ikke din omskrivning akkurat den samme meningen som originalen. - Hadde ikke neo problem med å forstå den jeg, selv om den var litt tung og oppstyltet.... - Bla annet så utelater du jo at det er snakk om slitedeler..

 

 

Æff, satt å tenkte slitedeler hele avsnittet, men glemte såklart å ha med ordet - flause  :blush: .

 

Enig i det du presiserer, artikkelen har ikke en rød tråd. Info kommer inn, men det føles som å lese tankestrømmen til en avdelingsleder som snakker ufiltrert. Mange ord raser ut og essensen i det som kommuniseres blir skjult.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Utmatting kommer som kjent av varierende belastninger. Vårt firma har beregnet virkningen av støvbelegg på en større industrivifte hvor problemet var utmatting av en komponent i mekanismen som styrer vinkelen på viftebladene. Det viste seg at et søvbelegg på ca 1 [mm] på bladene var nok til å senke levetiden av mekanismen fra år til ca 3 måneder. Beregningen ble gjort ved hjelp av software som regner strømnings-induserte vibrasjoner, det skulle være interessant å vite hvordan man beregner dette i forbindelse med en helikopterrotor. Er det noen av TUs lesere som vet hvordan?

Rotorene blir balansert og tracket gjevnlig så det er minimalt med vibrasjon i dem. De vaskes også og er statisk balansert fra produsent. Justering på 225 gjøres via bly i sleeve spindel. Tracking via justering på pitch-linker.

 

Å balansere statisk og dynamisk er ikke nok.  Man må undersøke aerodynamisk stabilitet. Denne er avgengig av stivheten av rotorbladene, stivheten av komponentene som er strukturellt forbundet med rotoren, ... . Se også MacNeal's "Dynamics of rotating elastic bodies''.

Endret av GD815I9K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...