OddZen Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Hei. Skal pusse opp kjøkkenet og da går vi for en delt løsning hvor vi bygger inn ovnen og har en induksjonsplatetopp. Platetoppen vil bruke eksisterende teknisk stikk på 20A. I høyskapet vil det stå en micro og en stekeovn. Det optimale hadde vært å få lagt en ny kurs, men det tror jeg vil kunne bli en dyr affære siden det muligens ikke er plass i sikringsskapet på grunn av endel skrusikringer blandet med nye, i tillegg til at kjøkkenet er en etasje opp og i andre enden av huset. Men jeg håper og tror at jeg har funnet en løsning. Langs en vegg i stua og langs samme vegg inn på kjøkkenet går det en 16A. På den er det kun 3 lamper koblet til, det vil ikke komme noe mer på denne kursen annet enn disse lampene. Kan jeg videreføre denne kursen slik at jeg kan bruke denne til innebygningsovnen og microen. Microen har maks effekt på 900 watt. Ovnen er oppgitt til å bruke 690W når man bruker varmluft og 1090Watt hvis man bruker over og undervarme. Det står dog at total tilkoblingseffekt er 3500 men vil jeg bruke 3500W når varmluft og ved bruk av varmeelementer vil bruke 1780W? Tror dere jeg kan gå for denne løsningen? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Slik du beskriver situasjonen ser jeg ikke noe i veien for at det skal funke helt greit. 1 Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 1. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2017 Slik du beskriver situasjonen ser jeg ikke noe i veien for at det skal funke helt greit. Flott. Her er nøyaktige spesifikasjoner over energiforbruket til ovnen hentet fra AEGs hjemmeside så dere kan se på, i tilfelle jeg har misforstått noe. Energieffektivitetsklasse: A+ Tilslutningseffekt, W: 3500 Energiforbrug traditionel ovn, kWh/cyklus: 1.09 Energiforbrug varmluftsovn, kWh/cyklus: 0.69 Belysning, W.: 65 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 (endret) Ja, da har du nok misforstått litt. Men for noen idiotiske tall.. kWh/syklus sier meg ingenting med mindre det oppgis hva en syklus er for noe. Dette er effektforbruket til ovnen, altså energien brukt. Og ikke effekten den bruker der og da. Men jeg vil fortsatt påstå at det skal gå greit så lenge du ikke kjører microbølgeovnen og stekeovnen mye samtidig. Edit: ikke du som er idiotisk altså, men AEG. Endret 1. mars 2017 av Larzen_91 Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 1. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2017 Fasit får jeg på fredag når elektriker kommer for å ta en titt! Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Hvis elektriker er fasit har du allerede fått den. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Det er ovnens effekt du må se på, ikke kWh i en "syklus". Din ovn trekker max 3500 W, og din mikro trekker max 900 W. En vanlig sikring gir minst 1,13 ganger merkestrømmen i en time før den løser ut, altså 4160 W, men kan levere inntil 1,43 ganger merkestrømmen før den løser ut umiddelbart, dvs 5260 W. Dersom ikke noe annet henger på kursen, skal du være ekstremt uheldig dersom sikringen løser ut. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 1. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2017 (endret) Takk skal dere ha, begge to. Jeg fikk en litt mer kritisk tilbakemelding på privat melding, så jeg er spent på hva elektrikeren som skal se på det og vurdere hva som bør gjøres sier.Jeg må få flyttet noen andre stikk og jeg skal rive en vegg på kjøkkenet med noe el i seg så det er ikke bare denne endringen som gjøres, men det er bare denne som muligens kan involvere ny kurs.Her er forresten bilde av sikringsskapet og oversikt over kursene.Hva kan dere si ut ifra bildet? Er det plass til en til kurs? Bør jeg få lagt om til automatsikringer for alle kursene eller er det liksågreit å prøve å spare pengene? Aner ikke hvorfor bildene blir rotert. Beklager for det! Endret 1. mars 2017 av OddZen Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Bør jeg få lagt om til automatsikringer eller er det liksågreit å prøve å spare pengene? Alt blir vel byttet ut med nye sikringskap og målere i år? I alle hus i norge.. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Skulle fint klart å trykke inn 3-4 sikringer til inn der, så det er ikke noe problem. Den viktigste enkeltinvesteringen du kan gjøre på ditt elektriske anlegg er å bytte spesielt fra gamle skrusikringer til nye jordfeilautomater. Dette går både på brannsikkerhet og personsikkerhet, men også brukervennlighet da det bare er å vippe opp igjen om en kurs skulle gå. Slipper å ha patroner liggende i skapet. Men det er ikke et krav enda, bare en meget sterk anbefaling. Vil tro at du kan få en full rehab av skapet for en 10-15.000, muligens mindre også. Kommer an på forholdene og hvem som gir pris. Bør jeg få lagt om til automatsikringer eller er det liksågreit å prøve å spare pengene? Alt blir vel byttet ut med nye sikringskap og målere i år? I alle hus i norge.. Bare målerne som skal byttes, usikker på om det er alle og rimelig sikker på at i så fall skal ikke alle tas i år (mulig jeg tar feil, har ikke involvert meg noe i målersaken). Men uansett, er ikke noe tilbakevirkende krav å bytte til nye automater. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 1. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2017 Skulle fint klart å trykke inn 3-4 sikringer til inn der, så det er ikke noe problem. Den viktigste enkeltinvesteringen du kan gjøre på ditt elektriske anlegg er å bytte spesielt fra gamle skrusikringer til nye jordfeilautomater. Dette går både på brannsikkerhet og personsikkerhet, men også brukervennlighet da det bare er å vippe opp igjen om en kurs skulle gå. Slipper å ha patroner liggende i skapet. Men det er ikke et krav enda, bare en meget sterk anbefaling. Vil tro at du kan få en full rehab av skapet for en 10-15.000, muligens mindre også. Kommer an på forholdene og hvem som gir pris. Bør jeg få lagt om til automatsikringer eller er det liksågreit å prøve å spare pengene? Alt blir vel byttet ut med nye sikringskap og målere i år? I alle hus i norge.. Bare målerne som skal byttes, usikker på om det er alle og rimelig sikker på at i så fall skal ikke alle tas i år (mulig jeg tar feil, har ikke involvert meg noe i målersaken). Men uansett, er ikke noe tilbakevirkende krav å bytte til nye automater. Takk skal du ha. Pris for full rehab nevnte en annen elektriker jeg pratet med tidligere med i forbindelse med oppussing av bad var på 12500-15000, skal høre med fyren på fredag som er fra et annet firma. Hvis løsningen blir å måtte legge ny kurs pluss det andre som skal gjøres på kjøkkenet, er det frekt av meg å da spørre om et godt tilbud på rehab av skapet eller avslag i pris på hele oppdraget? Og når det kommer til elektriker arbeid, bør man gå på timer eller ta fastpris? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 https://www.energinorge.no/fagomrader/strommarked/nyheter/2017/nymaler---ny-infoside-om-strommalere/ My bad, blir vel ut 2018, ser jeg nå Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Hvis løsningen blir å måtte legge ny kurs pluss det andre som skal gjøres på kjøkkenet, er det frekt av meg å da spørre om et godt tilbud på rehab av skapet eller avslag i pris på hele oppdraget? Og når det kommer til elektriker arbeid, bør man gå på timer eller ta fastpris? Jeg syns ikke det er frekt nei. På den størrelsen av jobb bør du spørre flere elektrikerfirmaer før du bestemmer deg. Fastpris/timepris handler bare om hva du er komfortabel med. Med fastpris betaler du for at elektriker påtar seg risiko for mulig merarbeid (f.eks vanskelig å trekke kabel der det var tenkt). Med timepris betaler du kun for merarbeidet dersom det trengs. Dersom man lar det gå på timer må man jo også stole på at de vil jobbe like effektivt som de ville gjort med fastpris. https://www.energinorge.no/fagomrader/strommarked/nyheter/2017/nymaler---ny-infoside-om-strommalere/ My bad, blir vel ut 2018, ser jeg nå Ja, og det har ingenting med sikringene å gjøre. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Anbefaler ny innmat i skapet med rehab ramme og kombiautomater med jordfeilbrytere. Så blir det bra og ser meget proft ut! Husk at noen elektrofirmaer lokker med rimelig timepris, men har meget høye materiellpriser som de tjener rått på.. Så husk å sjekke både materiell og timepris. Tar ikke mange timene å bytte innmaten. 1-3 timer bør holde.. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Timeantallet er irrelevant. Om man bruker 1 time på den jobben så ville jeg vært skeptisk, og ikke tatt det for god fisk at kursoversikten stemmer lenger, ei heller at anlegget er forsvarlig testet og dokumentert. Beskriv jobben du vil ha utført og så er det opp til det enkelte firma å beregne tidsbruk, men det reflekteres jo av sluttsummen. Hvis det er noen som ligger vesentlig under gjennomsnittet så ville jeg vært skeptisk da også. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå