Gå til innhold

94-åringen kalles litiumionbatteriets far. Nå melder han om nytt gjennombrudd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-P0LhtEd81A

Jeg har i hvert fall tro på batterier hjemme. Det vil ta toppene og gjøre belastningen på strømnettet mindre. Kanskje nettleien kan gå ned?? (Kostnadene ved å ringe ble redusert med over 90% - nettleien - etter at det ble konkurranse og det ble kalkulert kostnadsbaserte priser. Er det noen som sjekker beregningene på nettleie?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I artikkelen står det at batteriet hvile kunne lades på minuttet isteden for timer men er det ikke sånn at Odin f stiden på en elbil hjemme er mest avhengig av strøken som er tilgjengelig i stikontakten. Så hvile ikke det da bare ha noe og si på hurtigladere. Men er det noe særlig å lagge kraftigere hurtigladere siden de blir dyrere og vil kunne kreve store utbyggelser av strømnettet

Lenke til kommentar

I artikkelen står det at batteriet hvile kunne lades på minuttet isteden for timer men er det ikke sånn at Odin f stiden på en elbil hjemme er mest avhengig av strøken som er tilgjengelig i stikontakten. Så hvile ikke det da bare ha noe og si på hurtigladere. Men er det noe særlig å lagge kraftigere hurtigladere siden de blir dyrere og vil kunne kreve store utbyggelser av strømnettet

I mange tilfeller vil man kunne oppgradere hurtigladerne uten å oppgradere strømnettet. Har man f.eks 10 stk 50 kW hurtigladere, så vil man kunne tilføre et likt antall km til et likt antall elbiler med 5 stk 100 kW ladere, eller 2 stk 250 kW ladere. De bilene som blir ladet vil være ferdig på kortere tid, slik at ladestasjonen vil frigis til neste bil raskere.
Lenke til kommentar

Om de faktisk har fått til 600+ Wh/kg, og disse cellene kan kommersialiseres, så er det ganske så bra. Da vil en 100 kWh Model med 500 km realistisk rekkevidde i hvert fall kunne bli til en 200 kWh Model S med 1000 km realistisk rekkevidde. Kunne kjemien lade dobbelt så raskt så ville batteripakken kunne motta noe sånt som 500 kW, og på 15 minutter ville man lade over 500 km med rekkevidde.

 

Dette ville trolig ikke medføre en økning i pris, da på dette tidpunktet er det råvarene som utgjør mesteparten av kostnadene, og vekten ville ikke gå opp.

 

Men vi får se. En ting jeg noterer meg er at artikkelen sier ikke hvor god energitetthet de faktisk har fått til. "Tre ganger mer enn li-ion" er veldig avhenging av hva man sammenligner med, og "li-ion" er så mangt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha skikkelig høy effekt på hurtigladerne må du enten skaffe deg tilsvarende kraftig nettilkobling, eller bruke bufferbatterier.

 

Tesla skisserer nettopp bruk av bufferbatterier på sin neste versjon av superladerne(v3) mens den nyåpnede ladegarasjen på vulkan i oslo har klargjort(?) for bruk av bufferbatterier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om de faktisk har fått til 600+ Wh/kg, og disse cellene kan kommersialiseres, så er det ganske så bra.

 

Problemet mer kommersialisering er i mange tilfeller ikke at det er mulig (med relativt lavt budsjett), men at det tar en del tid for å tjene inn kronasjene. Det er lite attraktivt å starte noe nytt når man alerede tjener meget gode penger på eksisterende produkt.

 

Det er derfor jeg ikke liker at staten skyr det å eie noe slik som pesten. F.eks. Norge kunne ha eid veldig mye og styrt markedet på samme måten som det fungerer i dag. Skal vi komme oss videre i et fornuftig tempo så kan ikke land og regjeringer sitte på gjærdet "fordi vi ikke skal eie noe og forstyrre fri konkurranse", som etter hva jeg har sett er et argument som ofte brukes. Det som er ekstra idiotisk i forhold til dette er slik som i USA, staten bruker veldig mye skattepenger (våre penger) på "bailout" uten å få noe særlig igjen for det.

Lenke til kommentar

Jeg har i hvert fall tro på batterier hjemme. Det vil ta toppene og gjøre belastningen på strømnettet mindre. Kanskje nettleien kan gå ned?? (Kostnadene ved å ringe ble redusert med over 90% - nettleien - etter at det ble konkurranse og det ble kalkulert kostnadsbaserte priser. Er det noen som sjekker beregningene på nettleie?

 

Så lenge man velger å ikke gå totalt off-grid tror jeg det er bedre å sende strømmen ut på nettet enn å sitte å "ruge" på den selv. Man får mindre tap og lavere investeringer ved å sende ut på nettet. Skal noen sitte å "ruge" på strøm for å tjene penger på forskjeller på høy og lav strømpris kan det gjøres mer effektivt i industriell skala - ikke hjemme i garasjene våre...

Lenke til kommentar

Jeg har i hvert fall tro på batterier hjemme. Det vil ta toppene og gjøre belastningen på strømnettet mindre. Kanskje nettleien kan gå ned?? (Kostnadene ved å ringe ble redusert med over 90% - nettleien - etter at det ble konkurranse og det ble kalkulert kostnadsbaserte priser. Er det noen som sjekker beregningene på nettleie?

Jada. Men Trehus og Lithium batteri er nok ikke verdens beste kombinasjon. En smart mellomvei er nok bedre her. Finne en trygg måte å ha batterilagringskapasitet i eget hjem, uten at det utgjør en fare.

 

Tatt i betraktning at strømnettet og din private strømboks og alt skal på internett nå, så vil farene være ekstra store. Om noen ønsker å brenne ned huset ditt, trenger de bare en smart crack. Legg til Lithium batteri i den miksen for å gjøre det enda enklere.

Lenke til kommentar

 

Jeg har i hvert fall tro på batterier hjemme. Det vil ta toppene og gjøre belastningen på strømnettet mindre. Kanskje nettleien kan gå ned?? (Kostnadene ved å ringe ble redusert med over 90% - nettleien - etter at det ble konkurranse og det ble kalkulert kostnadsbaserte priser. Er det noen som sjekker beregningene på nettleie?

Så lenge man velger å ikke gå totalt off-grid tror jeg det er bedre å sende strømmen ut på nettet enn å sitte å "ruge" på den selv. Man får mindre tap og lavere investeringer ved å sende ut på nettet. Skal noen sitte å "ruge" på strøm for å tjene penger på forskjeller på høy og lav strømpris kan det gjøres mer effektivt i industriell skala - ikke hjemme i garasjene våre...

 

Det handler ikke om å ruge på strøm, og man kan vel sende strøm ut i nettet igjen selv om man har et fullt ladet batteri som "backup" strøm hvis strømmen går, eller for å justere flyten av strøm inn og ut av nettet.

 

Offgrid er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Jada. Men Trehus og Lithium batteri er nok ikke verdens beste kombinasjon. En smart mellomvei er nok bedre her. Finne en trygg måte å ha batterilagringskapasitet i eget hjem, uten at det utgjør en fare.

 

Tatt i betraktning at strømnettet og din private strømboks og alt skal på internett nå, så vil farene være ekstra store. Om noen ønsker å brenne ned huset ditt, trenger de bare en smart crack. Legg til Lithium batteri i den miksen for å gjøre det enda enklere.

 

Folk har allereie både bil, PC og mobiltelefonar med litiumbatteri, og alt er på nett. So lenge utstyret er konstruert med heilt grunnleggjande tryggleik innebygd, som analoge sikringar og over- og underspenningsvern for batteriet (noko alle litium-batteri har for kvar einaste celle), skal det nok litt meir til enn "en smart crack".
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har i hvert fall tro på batterier hjemme. Det vil ta toppene og gjøre belastningen på strømnettet mindre. Kanskje nettleien kan gå ned?? (Kostnadene ved å ringe ble redusert med over 90% - nettleien - etter at det ble konkurranse og det ble kalkulert kostnadsbaserte priser. Er det noen som sjekker beregningene på nettleie?

Så lenge man velger å ikke gå totalt off-grid tror jeg det er bedre å sende strømmen ut på nettet enn å sitte å "ruge" på den selv. Man får mindre tap og lavere investeringer ved å sende ut på nettet. Skal noen sitte å "ruge" på strøm for å tjene penger på forskjeller på høy og lav strømpris kan det gjøres mer effektivt i industriell skala - ikke hjemme i garasjene våre...
Det handler ikke om å ruge på strøm, og man kan vel sende strøm ut i nettet igjen selv om man har et fullt ladet batteri som "backup" strøm hvis strømmen går, eller for å justere flyten av strøm inn og ut av nettet.Offgrid er noe helt annet.
Hvis batteriene blir såpass bra at det går an i praksis å feks fylle et rom i en låve med batterier som står der som en buffer for elnettet, muligens også tilkoblet solcellepanel om det er lønnsomt, i bytte mot gratis strøm for gårdbrukeren feks, så tror jeg dette kunne være aktuelt "på landet".

 

Kunne fint ha hatt et påbygg fylt med batterier i huset jeg om det blir økonomisk forsvarlig. Fylle opp når strømmen er billig, bruke batteri når den er dyr, solcellepanel som lader så mye som mulig i tillegg. Sammen med minivannkraftverk og evt vindkraft kunne man kanskje nesten bli selvforsynt?

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Det krever omtrent 3 kW konstant produksjon for å holde et gjennomsnittlig norsk hus med strøm dersom batteribufferen er stor nok. I et slikt scenario ville jeg selv gått for en snittproduksjon på 5kW. Så er det bare å regne på hvor mange kWh du må ha i lagring for å holde strømmen fra periodene med overproduksjon til periodene med underproduksjon.

Endret av Carpe Dam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...