BassMan Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Skal kjøpe kamera, og har i overkant av ti laken å bruke. Eg trur det har kokt ned til eit val mellom desse to: Sony DCR-TRV80 eller Canon MVX10i. Er eg heilt på jordet? Videokameramarknaden er jo heilt håplaus å orientere seg i... Etter å ha lese på forumet ser det ut til at folk flest har Sony, men det ser også ut til at dei som HAR kjøpt Canon har 600-serien. Er det ikkje nokon her som kan seia noko bra om Canon? Canon har trass alt vunne ein del testar. Kva pokker skal eg velja? Og kvifor? Eg vil ha ekte 16:9, DV inn og analog inn. Lenke til kommentar
tstuka Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Jeg er i akkurat samme situasjon - noen som har noen tips til oss? Lenke til kommentar
sarc Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 TRV80 og MVX10i er to ganske ulike kamera. Er det ikkje meir naturleg å sjå på MVX3i, sjølv om dette kostar litt meir? Ein fordel med MVX3i er optisk bildestabilisator. I denne prisklassen skulle det uansett vere duka for gode kjøp, anten det er Sony eller Canon. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Canon leverer mye for pengene, og har vunnet en del priser på grunn av dette. Men Canon sliter med mye motorstøy på lyd opptaket, kjøpte selv Canon MVX150i som ikke skulle ha dette problemet, men det var også svært fremtredende her og jeg leverte det tilbake. Endte opp med Sony TRV80. Motorstøyen på dette kameraet er mye mindre, det er hørbart når du skrur opp volumet og det er lite snakking, men ikke på nært så mye som på Canon sitt kamera hvor du i tillegg til å høre en liten summelyd så kan du faktisk høre tannhjulene gå rundt, utrolig irriterende. Ellers var Canon MVX150i og Sony TRV80 ganske like. Forskjellene er at MVX150i hadde 16X zoom mot Sony sitt 10X zoom. Sony bruker touch skjerm (funker ganske bra). Noe jeg er veldig fornøyd med på Sony kameraet er at det har ekte Widescreen CCD. Ellers er bildekvaliteten ganske lik. Lenke til kommentar
SvadaVon Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Kjøpte akkurat et Sony PC330 til 13 laken på mpx. Hittil er jeg storfornøyd med kjøpet. Som du ønsket har den ekte 16:9 og DV og analog inn. Lenke til kommentar
sarc Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Ser at også TRV33 har ekte 16:9. Kjøper du dette har du også råd til diverse tilbehør - videolys, ekstern mikrofon, vidvinkel mm. Elles har eg lært ein ting om vurdering av videokamera. Det er gjerne eit hav mellom diverse testar og omtalar, og det du faktisk har mellom hendene. Kjappe testar overser f.eks. fullstendig mulighetene som manuell kontroll gir. Etter å ha gjort meg skikkeleg kjent med mitt "billege" MV650i, så gir kameraet absolutt valuta for pengane, inkl opptak i dårleg lys. Om eit par dagar så har også ein ny ekstern mikrofon, Sony ECM-MSD1, fiksa problemet med støy frå drivverket. Lenke til kommentar
coban Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 panasonic er jo de med best lyd- sjekk ut panasonic gs-70.. har ypperlig bildekvalitet og 3ccd Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Jeg er i nøyaktig samme båt (10k+ til å kjøpe for), og har så vidt begynt å lete litt etter gode tips. Er ikke akkurat like lett å finne informasjon om video-kamera som det er om digitale still-bilde-kameraer... Tar imot tips til hvor jeg kan finne gode reviews av forskjellige kamera i den prisklassen. (Ja, google er min venn, men nå spør jeg dere ) Ellers så er det supert at dere kommer med positive og negative kommentarer om kamera dere har selv. Man må, som nevnt lenger oppe, gjerne bruke et kamera over en stund for å erfare hvordan det virkelig er i bruk. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Denne siden er ganske bra, den har ett godt forum også. simplyDV Lenke til kommentar
sarc Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Kan også anbefale denne: http://www.camcorderinfo.com Her er det brukarforum delt inn etter kameramerke. Lenke til kommentar
sarc Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Er det ikkje nokon her som kan seia noko bra om Canon? Denne artikkelen skulle vere aktuell her: http://www.camcorderinfo.com/content/canon...s-editorial.htm Lenke til kommentar
BassMan Skrevet 5. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2003 Takk for verdifull input frå alle. Det går i retning av Sony, sjølv om mange ting også taler for Canon. Det er ingen tvil om at TRV80 er eit bra kamera, og fotovideo.no sel dette for 10.985,- som ein må seia er ein bra pris. Eg har enda til gode å sjå mange erfaringer med MVX10 - ikkje rart, i og med at dette er eit nyare kamera. Eg er litt gadget-freak og har sansen for blåtann-konseptet til Sonyen, kombinert med alle tenkjelege features, så eg får litt å leike med... Reviewen på simplydv.co.uk sa vel det meste. Såg også reviewen til søsterkameraet MVX3i - og der står det at 16:9-modusen til Canon ikkje er bra, samanlikna med Sony. Veit ikkje eg... Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Jeg har også blitt fristet av TRV80 Ser veldig bra ut, det lille jeg har lest om det. Er forøvrig rimelig fersk på DV-markedet, så med mine ringe ambisjoner kunne jeg sikkert nøyd meg med et kamera til halve prisen uten å merke stor forskjell. (Behov og ønsker er forøvrig to helt forskjellige ting... ) Er det noen som har peiling på om det er noe poeng i å investere i en zoom-mikrofon også? Eller er det bare bortkastet? Hva med ekstra batteri? Det er jo alltids kjekt å ha, men er det nødvendig? Hvor mye filming får man som regel på standard-batteriet? Er det annet tilbehør som er kjekt å ha? Har noen tips til f.eks. bæreveske? Noen merker man bør holde seg unna? Lenke til kommentar
BassMan Skrevet 7. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2003 Hva med ekstra batteri? Det er jo alltids kjekt å ha, men er det nødvendig? Hvor mye filming får man som regel på standard-batteriet? Det er rimeleg gjengs for alle kamera at det batteriet som følger med ikkje er state-of-the-art. Slik kan dei tilby kameraet til ein best mogleg pris. Hugsar ikkje om det var Sonyen eller Canon-kameraet som det vart skrevet om der det sto at standardbatteriet gir ein halvtime filmetid. - Altså er det nesten ubrukeleg. Eg har i alle fall tatt med i budsjettet for nytt kamera: 1 bra batteri (ca. 1000-2000) Veske (3-500 kr) Vidvinkel-konverter Programvare for editering. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Standardbatteriet på TRV80 varer ca 1 time ved bruk av LCD skjermen. Du bør kjøpe deg et ekstra batteri, og en vidvinkelkonverter hvis du har tenkt å filme en del innendørs. Zoom mikrofon er også kjekt å ha hvis du skal filme ting som skjer lengre vekke og er plaget med støy rundt deg. Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 (endret) Har forresten blitt anbefalt kamera som tar enkeltstående bilder og som ikke komprimerer filmen ala mpg, slik at det er mulig å plukke ut enkelt-bilder fra en film hvor enkelt-bildet faktisk vil være bra også? Husker ikke hva den teknikken heter. Og har ikke funnet noe info om TRV80 som sier om det er mulig eller ikke. Fant også et sted hvor det stod at forventet batteri-levetid på TRV80 med skjermen på er ca. 1 time. (Som holder for meg til å begynne med.) Der stod det også nevnt at det er med USB-kabel, men ikke FW-kabel. En artikkel nevnte at bluetooth- og nettverks-tingene ikke er helt kompatible med annet enn Sony-utstyr... Hadde faktisk glemt at det er kjekt med vidvinkel-konverter også, takk for påminnelsen Alltid greit å kjøpe med det meste i samme "bundle". [EDIT: OK, skal huske å kjøre refresh før jeg poster, så slipper jeg å skrive ned ting som folk (JoergenJonassen i dette tilfellet) skriver før meg ] Endret 7. desember 2003 av daffyd Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 (endret) Beklager, dobbel-post. Hvordan sletter man en post? Endret 7. desember 2003 av daffyd Lenke til kommentar
BassMan Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Eg trur det har kokt ned til eit val mellom desse to: Sony DCR-TRV80 eller Canon MVX10i. Er eg heilt på jordet? Juhu! I går tok eg steget! Det blei TRV-80 - med bra veske, vidvinkelkonverter, 5 taper, og bordstativ. - 14900,- til saman. Eit bra kjøp, trur eg. Så no er det berre å setja i gong... Hollywood neste! Lenke til kommentar
Foxtrot Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Eg trur det har kokt ned til eit val mellom desse to: Sony DCR-TRV80 eller Canon MVX10i. Er eg heilt på jordet? Juhu! I går tok eg steget! Det blei TRV-80 - med bra veske, vidvinkelkonverter, 5 taper, og bordstativ. - 14900,- til saman. Eit bra kjøp, trur eg. Så no er det berre å setja i gong... Hollywood neste! Hvor kjøpte du kameraet? Lenke til kommentar
BassMan Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Hvor kjøpte du kameraet? www.fotovideo.no - Veldig bra service. Kjøpte det i butikken i Møllergata, Oslo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå