RandiA Skrevet 1. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2017 evt NAS slik at du er litt bedre sikret mot HDD kollaps. Du er ikke mer sikret mot HDD-kollaps hvis du har NAS.. Jeg greier meg godt med backuper på flere eksterne harddisker. Og bilder i originaloppløsning på Flickr Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 evt NAS slik at du er litt bedre sikret mot HDD kollaps. Du er ikke mer sikret mot HDD-kollaps hvis du har NAS.. Spørs åssen du har satt op NASen det, speiling Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Det kan man gjøre på PC'en også. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 1. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2017 Da har jeg fått et forslag på Winter gamer. Med Windows 10. M office. DVD Writer. 1t og 3t disker. Høres det greit ut? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Da har jeg fått et forslag på Winter gamer. Med Windows 10. M office. DVD Writer. 1t og 3t disker. Høres det greit ut? Sier ikke meg noe. Hva slags specs, hva slags pris? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 1. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2017 Da har jeg fått et forslag på Winter gamer. Med Windows 10. M office. DVD Writer. 1t og 3t disker. Høres det greit ut? Sier ikke meg noe. Hva slags specs, hva slags pris? Den er på siden til Komplett. Ca 12500kr. 8GB IG i7. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 (endret) Ja fant den. Nå vet jeg jo ikke budsjettet ditt, men jeg ville gjort noen endringer i alle fall: Bytte hovedkort til MSI Z270-A Pro, Socket-1151 ca 450 kroner mer. Men da får du med en rekke USB 3.1 Gen1 utganger mot bare USB 3.0 utganger på standard hovedkort. Vurdert å legge 800 kroner ekstra i 7700K prosessoren, som yter en god del bedre enn 7700 prosessoren. Og en SSD OS disk er jo "påbudt" nå i 2017. Så heller en eller flere store snurredisker for data. Edit: OG PS!! Husk at den Office 365 pakken de selger gjelder bare for ett år, så må du fortsette å betale år inn og år ut så lenge du bruker den. Lønner seg å gå for denne: https://www.komplett.no/product/892579/datautstyr/programvare/kontorapplikasjoner/microsoft-office-home-and-student-2016 Det er engangs betaling. Endret 1. mars 2017 av myhken Lenke til kommentar
PatosB300 Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Jeg ville absolutt heller valgt AMD Ryzen 7 1700 3,0GHz Socket AM4 Box istedenfor i7 7700K. Den er tilgjengelig i de fleste butikkene om et par dager. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Jeg ville absolutt heller valgt AMD Ryzen 7 1700 3,0GHz Socket AM4 Box istedenfor i7 7700K. Den er tilgjengelig i de fleste butikkene om et par dager. Trådstarter vil jo ha en ferdigbygd pc, så spørs jo hvor lenge etter lansering at nettbutikker begynner å tilby ferdig pcer med Ryzen. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 1. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2017 Takk for masse fine tips. Nå blir det ny. Strevd i hele dag nå med av og på. Fikk kopiert noe viktig 15gb. Måtte gjøre det om igjen 3 ganger for den frøs. Får se hva jeg får med meg av programmene mine. Mail og slikt. Så blir det bare iPad noen dager nå. Man blir avhengig av data det er sikkert. Vært hektet siden 1980-tallet jeg. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Her var tråden din om ny PC ja. Ingen dårlig ide å gå til Digital Impuls i Fjordgata, nei. De kan bygge en for deg akkurat slik du trenger, og også sette inn dine gamle harddisker, tenker jeg (da slipper du å bruke en ustabil PC for å kopiere viktige filer - hvis det ikke er så gamle harddisker at det er snakk om IDE og ikke SATA-tilkobling da). Intel i7 er det beste du får akkurat i dag. Masse bra prosessorkraft for å jobbe med bilder. AMD kommer med ny CPU nå, så det KAN lønne seg å vente. Grafikkortet Nvidia 1050 vil være fin ift Adobe-programmene du bruker. Har du penger til det, kan du gå opp til 1060-serien med 3 GB minne på. Disse grafikkortene får opp hastigheten på utregninger ift bilder enda mer. Ser at du ønsker å gå for 8 GB minne til maskinen. Jeg har opplevd at 16 GB minne er for lite i Lightroom når jeg skal sette sammen store panoramaer. Vet ikke om det er noe du pleier å jobbe med, men ville bare si ifra at du kanskje må vurdere mere minne. Husk å sjekke at du får minne som har god hastighet. Tregt minne bremser hele PCen. Ikke kjøp det kjappeste, for det er veldig dyrt ift hva man får ut av det, mens man heller ikke bør kjøpe det billigste, for det bremser som sagt hele PCen. En middelvei er nok det beste. Hva som er middels kjapt minne idag, har jeg dessverre ikke oversikt over, men det er en viktig å ikke blir for gjerrig på den biten.Generell anbefaling om deler: -Corsair strømforsyning (tenker du trenger minimum 600W) -Ikke Kingston minne eller SSD (Min erfaring er at Kingston er litt for billig og dårlig) -Ikke MSI hovedkort eller grafikkort (eller har MSI kommet seg de siste åra? Andre kan kanskje svare på det). Selv går jeg for Asus. -Western digital har minst feil på harddisker når temperaturen på harddiskene ligger i området de bør ligge. Har egentlig anbefalt Seagate i mange år, men de har hatt flere serier med feil på. Pass på å få et kabinett, og hovedkort, som kan takle flere harddisker enn det som du kobler opp når du får montert maskinen. Kjøp SSD istedet for harddisk til WIndows (C-disken). Bildene dine kan fint ligge på en vanlig harddisk, inkl evt database til Lightroom. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 2. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2017 Takk skal du ha Ratleto - jeg visste ikke at de holdt på i Fjordgata fortsatt, etter det gamle systemet. Nå har jeg bestilt fra Komplett, og har vel noen av dine "krav" oppfylt. To disker 1T og 4T og tror det er plass til en til. Da kunne jeg jo flytte over den nyeste disken min på 1T som jeg har igjen 400GB på, og flytte over dit fra de andre tre diskene noe som er viktig, og sette det på den.Det ble 8GB, har jp bare 4GB RAM fra før så det blir forbedring. Tror du har større filer enn meg. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Så du bestilte en pc i 2017 uten SSD disk??? Det er jo galskap. Vet du hvor mye raskere pcen din ville være med SSD? MYE!! 1 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 *snip* Generell anbefaling om deler: -Corsair strømforsyning (tenker du trenger minimum 600W) -Ikke Kingston minne eller SSD (Min erfaring er at Kingston er litt for billig og dårlig) -Ikke MSI hovedkort eller grafikkort (eller har MSI kommet seg de siste åra? Andre kan kanskje svare på det). Selv går jeg for Asus. -Western digital har minst feil på harddisker når temperaturen på harddiskene ligger i området de bør ligge. Har egentlig anbefalt Seagate i mange år, men de har hatt flere serier med feil på. Pass på å få et kabinett, og hovedkort, som kan takle flere harddisker enn det som du kobler opp når du får montert maskinen. Kjøp SSD istedet for harddisk til WIndows (C-disken). Bildene dine kan fint ligge på en vanlig harddisk, inkl evt database til Lightroom. Her var det mye morro Corsair har aldri laget en PSU, de var ganske gode når de generelt hadde Seasonic OEM, ville i dag gått for enten Seasonic eller Super Flower OEM PSU, EVGA sine er greit priset i norge. Har selv hatt SSDer og RAM fra de fleste merker, og med mindre noen som tester i ekstremt store kvanta går ut å sier noe så ville jeg ikke unngått noen spesifikke merker, dette gjelder også det neste punktet ditt. WD har faktisk ikke minst feil, men de har i den siste tiden ligget langt under seagate, men det ser ut som seagate har forbedret seg med de nye versjonene Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Så du bestilte en pc i 2017 uten SSD disk??? Det er jo galskap. Vet du hvor mye raskere pcen din ville være med SSD? MYE!! Tror ikke TS har skjønt forskjellen på en SSD og en snurredisk utenom at SSDen er mindre... Lenke til kommentar
fudun Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Det gjør litt vondt i sjela å høre. Blir som å kjøpe en sportsbil og sette på plasthjul. Randi, skaff deg en SSD som systemdisk, ellers kunne du like godt hatt en ti år gammel pc. Med SSD hadde den ti år gamle maskina kanskje vært kjappere. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 (endret) Takk skal du ha Ratleto - jeg visste ikke at de holdt på i Fjordgata fortsatt, etter det gamle systemet. Nå har jeg bestilt fra Komplett, og har vel noen av dine "krav" oppfylt. To disker 1T og 4T og tror det er plass til en til. Da kunne jeg jo flytte over den nyeste disken min på 1T som jeg har igjen 400GB på, og flytte over dit fra de andre tre diskene noe som er viktig, og sette det på den.Det ble 8GB, har jp bare 4GB RAM fra før så det blir forbedring. Tror du har større filer enn meg. Det var Datakompaniet der før. De gikk konk. Digital Impuls tok over lokalene der. Helt andre folk, men de vet hva de driver med, de også. Her var det mye morro Corsair har aldri laget en PSU, de var ganske gode når de generelt hadde Seasonic OEM, ville i dag gått for enten Seasonic eller Super Flower OEM PSU, EVGA sine er greit priset i norge. Har selv hatt SSDer og RAM fra de fleste merker, og med mindre noen som tester i ekstremt store kvanta går ut å sier noe så ville jeg ikke unngått noen spesifikke merker, dette gjelder også det neste punktet ditt. WD har faktisk ikke minst feil, men de har i den siste tiden ligget langt under seagate, men det ser ut som seagate har forbedret seg med de nye versjonene OK, visste ikke at Corsair ikke laget sine egne, men alt jeg har av Corsair PSUer har i alle fall fungert veldig bra. Seasonic anbefalte jeg også tidligere. Kingston VET jeg ikke lager så bra produkter. USB-pinner, SSDer, minnekort osv. Leser stadig om folk som kjøper slike billig, og mister data etter ikke altfor lang tid. Har også egne ting fra Kingston som har tatt kvelden tidlig. Angående WD og Seagate. De dataene jeg tenkte på er kanskje ett år gamle. Var en stor nettsky-leverandør som publiserte tall om HDDer, og der kom WD bedre ut enn Seagate. Har du nyere data, så kan det selvfølgelig ha endret seg igjen. Som jeg skrev, så har jeg tidligere anbefalt Seagate. Har du fersk info ang det du skrev, så kom gjerne med linker. Liker å følge med på slikt. Edit: Ja, Randi, du MÅ ha en maskin med SSD! Din gamle maskin kunne nesten blitt som ny om du byttet bare den (men maskinen i seg selv er jo ustabil, så det hadde ikke løst noe). Endret 2. mars 2017 av Ratleto Lenke til kommentar
fudun Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Edit: Ja, Randi, du MÅ ha en maskin med SSD! Din gamle maskin kunne nesten blitt som ny om du byttet bare den (men maskinen i seg selv er jo ustabil, så det hadde ikke løst noe). Med mindre det faktisk er disken som svikter... Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 (endret) Edit: Ja, Randi, du MÅ ha en maskin med SSD! Din gamle maskin kunne nesten blitt som ny om du byttet bare den (men maskinen i seg selv er jo ustabil, så det hadde ikke løst noe). Med mindre det faktisk er disken som svikter... Joda, det er sant. Men hennes gamle maskin er fra 2009. Hun fortjener en ny maskin. Med en raskere maskin får hun redigert bilder kjappere, og da får hun bedre tid til å være med på fototreff og sånn. Endret 2. mars 2017 av Ratleto Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 2. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2017 Det er en SSHD disk i den jeg kjøper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå