Trønderbart Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Hei likesinnede, Håper noen har erfaring og ideer å dele. Er i gang med oppussing av vaskekjeller. Har i den sammenheng revet vegg. Etter kraftig regnvær la jeg i går merke til ett lite innsiv av fukt hvor veggen sto tidligere. Dette er jeg 90% sikker på at kommer fra grunnmur på hagesiden. Etter besøk fra takstmann og fagfolk mener de at dette ikke ser ut for å være ett stort problem, da det kom ifm kraftig regnfall og en våt periode , sett opp i mot at det ellers er knusktørt i kjelleren. Utfordringen kommer pga at vi bor i ett rekkehus bestående av 4 enheter, hvor vi er i midten på hagesiden. Det står vedskjul og platting + ett forholdsvis nytt på påbygg ut over hagesiden. Så drenering generelt ville medført større kostnader og arbeid. Fagfolk mente de ikke ville vært bekymret for å legge kabler og flis. (Ikke belegg) som vil puste og tørke de gangene litt fukt kommer i de verste våte periodene. Og fokusert på utvendige tiltak som å få ført vann fra takrenner og lignende vekk fra huset og vurdere å bytte ut stakittgjerde med trær/hekk som suger mye vann. Noen som har hatt tilsvarende problem? Eksisterer det alternative drenerings løsninger en avling isodren/Platon mot grunnmur? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Siden problemet er ved regnvær, så er det viktig å hindre at vann renner inn mot muren når det regner. Det bør renne vekk og forbi. Jeg har god erfaring med å grøfte bak huset, samt endre helling på terreng under veranda. Heldigvis veranda på søyler, så jeg kunne krype under og jobbe med krafse. Hvis det er rekkehus og markterasse er det vanskeligere, men kanskje kan det hjelpe med grøft utenfor terrassen? 1 Lenke til kommentar
HåvardGj Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 jeg kan anbefale å anskaffe seg boken "Lag rom i kjelleren" av sintef byggforsk der står det mye forskjellig om fuktsikre løsninger. jeg bruker den selv nå som jeg holder på å pusser opp i min egen kjeller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå