Gå til innhold

Bachelor i revisjon vs siviløkonom

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vet da ikke helt hva jeg vil studere, men jeg tenker noe innen økonomi, så lurer jeg på hva som er fordelen ved å ta bachelor i siviløkonom istedenfor bachelor i revisjon er. 

Jeg vurderer å ta master i revisjon etter jeg har tatt en bachelor i siviløkonom om det er det jeg velger. 

setter pris på all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg kan prøve å svare deg så godt jeg klarer på dette. For tiden holder jeg på med mitt siste semester i en bachelor i regnskap og revisjon. Dette er en grad som (etter all sannsynlighet) vil forsvinne innen få år. Dette fordi revisjon skal bli et masterstudie. Altså vil du om få år, hvis du ønsker å bli revisor, måtte ta en bachelor i økonomi og administrasjon før du velger revisjonsretningen som en 2-årig mastergrad. Dette ligger an til å skje ganske fort, og jeg tipper en del skoler kommer til å "legge ned" bachelorgrad i revisjon allerede nå. Kanskje det fortsatt vil være mulighet til å ta en bachelor i revisjon noen stedet fra høsten, men da blir du nok siste kull.

Alle som i dag har oppnådd tittelen "Registrert revisor" (altså har tatt en bachelor i revisjon og lovpålagt praksis hos et revisorkontor) vil automatisk få tittelen Statsautorisert revisor når regelendringene trer i kraft. Veilederen på skolen min sier at dersom jeg nå kommer meg ut i en revisorjobb så fort jeg er ferdig med studiene i vår, og deretter jobber intenst og iherdig og antagelig med en del overtid, så kan jeg rekke å bli registrert revisor før endringene trer i kraft, og dermed bli "oppjustert" til Statsautorisert revisor.

I din situasjon, vettuhva, vil du altså uansett måtte ta en mastergrad dersom du ønsker å jobbe som revisor. Bachelorgraden i revisjon vil legges ned og mastergrad blir et krav for alle nyutdannede revisorer. Hvis du søker deg inn på en bachelor i revisjon nå, er det ikke dumt uansett, altså. Ut fra sånn jeg har skjønt det på min veileder, så kan man med den nye ordningen faktisk få mindre revisorspesifikk kompetanse i løpet av 5 års studier enn det vi nå får på en 3-årig utdanning. Dette fordi man etter ny ordning f.eks. kan ta en bachelor i økonomi og administrasjon med hovedretning innen organisasjon eller markedsføring før man går på en master i revisjon.

Hvis du altså er fast bestemt på å bli revisor ville jeg anbefale deg å søke deg inn på en bachelor i revisjon til høsten (hvis du finner det tilbudet noe sted), for så å ta master etter endt bachelor. Med revisjonsbacheloren i grunn vil du få et mye bedre utgangspunkt på master enn de som tar en bachelor i økonomi og administrasjon, da du allerede har tatt mange av revisorfagene.

Lenke til kommentar

Knewt; jeg var ganske sikker på at man har måttet ha master i revisjon en god stund allerede for å kunne bli statsautorisert revisor?

Kan være jeg tar feil altså, men jeg kjenner et par stk som har tatt den bacheloren og jeg mener ganske bestemt at de har måttet etterutdanne seg med mastergrad for å bli autorisert. Man kan så klart jobbe innenfor revisjon uten masteren, men jeg mener altså selve tittelen "statsautorisert revisor".

Til trådstarter:

Regnskap og revisjon er en mer yrkesrettet tittel enn økonomi og administrasjon. Av de med kun bachelorgrad så er mitt inntrykk at regnskap og revisjon har bedre jobbmuligheter. Det er f.eks. kun de som blir vurdert inn til de 4 store uten mastergrad.

Bachelorer i økonomi og administrasjon("siviløkonom" er en beskyttet tittel som kun blir gitt på masternivå) har et tøft jobbmarked. De fleste får seg jobb, men hvis du ser bak tallene så er det ikke så utrolig spennende jobber i det store og det hele(så klart med unntak).

Dersom du tenker å ta master i regnskap og revisjon så virker du målretta inn mot revisjonsbransjen. Da ville jeg like grei bare kjørt på med bachelor i det samme. Du får litt mer regnskapsfag og er bedre rustet for masteren. Fordelen med økonomi og administrasjon er at det er en bredere grad. Det vil si at du er litt god på mer, men ikke veldig god på noe (satt på spissen).

Lenke til kommentar

I dag finnes det to typer (godkjente) revisorer: Registrert og statsautorisert. Tittel som registrert revisor krever bachelorgrad + praksis, tittel som statsautorisert revisor krever mastergrad + praksis. Dette følger av revisorloven kapittel 3. Det er varslet ny revisorlov, men jeg tror dette fortsatt er på utredningsstadiet. Det er i alle fall ikke oppe og avgjort hva som skal skje med titlene i framtiden.

Jeg ville heller tatt en bachelor i økonomi og administrasjon enn bachelor i revisjon, og så fylt på med en master hvis det fortsatt er revisor du vil bli.

Edit: Jeg ser i revisjon og regnskap nr. 5/2016 at det tydeligvis er bestemt at det bare skal bli én revisorkategori, og at det vurderes om det skal stilles krav til etterutdanning til de som allerede er godkjent som registrert revisor. http://www.revregn.no/i/2016/5/revisjon-05-2016-498

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag finnes det to typer (godkjente) revisorer: Registrert og statsautorisert. Tittel som registrert revisor krever bachelorgrad + praksis, tittel som statsautorisert revisor krever mastergrad + praksis. Dette følger av revisorloven kapittel 3. Det er varslet ny revisorlov, men jeg tror dette fortsatt er på utredningsstadiet. Det er i alle fall ikke oppe og avgjort hva som skal skje med titlene i framtiden.

Kanskje delvis utenfor topic, men hva er egentlig forskjellene på hva en statsautorisert og en registrert revisor kan gjøre? Jeg regner med at bachelor og master innen regnskap og revisjon er det som kreves, men vet du om man kan bli "registrert revisor" som siviløkonom?
Lenke til kommentar

med siviløkonom mener nok TS økonomi og ledelse med integrert master. ettersom det er karakterkrav på sivøklinja, vil jeg tro det faglige miljøet er litt bedre. og du trenger ikke søke for å ta masteren, du er allerede påmeldt. men det er en bredere linje da. hvis du vet hundre prosent sikkert at du vil bli revisor er det kanskje lurt å tar revisjon linja, men som siviløkonom kan du bli mye forskjellig.

men jeg vetta faen

Du kan ikke bli revisor med siviløkonomtittel så vidt jeg vet, da det er krav om en avsluttende revisoreksamen.

Du må være statsautorisert for å revidere børsnoterte selskap.

har snakka med folk som har studert regnskap og revisjon som sier at siviløkonomer tar jobbene til regnskap og revisjons folk.

Lenke til kommentar

Du kan ikke bli revisor med siviløkonomtittel så vidt jeg vet, da det er krav om en avsluttende revisoreksamen.

Takk for svar. Jeg vet at man ikke kan bli statsautorisert revisor som siviløkonom. Spørsmålet mitt var om man kunne bli "registrert revisor" som visstnok kun har krav til bachelorgrad. Ellers takk for svar.

har snakka med folk som har studert regnskap og revisjon som sier at siviløkonomer tar jobbene til regnskap og revisjons folk.

Det er ganske mange siv.øk.-er som starter i revisjon i de 4 store, ja. Planlegger de å fortsette som revisorer ut karrieren må de dog bygge på med en master i revisjon etterhvert (sponset av arbeidsgiver som oftest). Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg vet at man ikke kan bli statsautorisert revisor som siviløkonom. Spørsmålet mitt var om man kunne bli "registrert revisor" som visstnok kun har krav til bachelorgrad. Ellers takk for svar.

Det er ganske mange siv.øk.-er som starter i revisjon i de 4 store, ja. Planlegger de å fortsette som revisorer ut karrieren må de dog bygge på med en master i revisjon etterhvert (sponset av arbeidsgiver som oftest).

Du kan også ta et år på MRR etter sivøk og bli statsautorisert revisor =) Ifølge NHH sine nettsider søker du på lik linje som eksterne, og vil da anta at man får støtte til utdanningen.

Lenke til kommentar

Du kan også ta et år på MRR etter sivøk og bli statsautorisert revisor =) Ifølge NHH sine nettsider søker du på lik linje som eksterne, og vil da anta at man får støtte til utdanningen.

Ja, det stemmer det. NHH og sikkert flere andre gir deg fritak for visse fag slik at man kan ta MRR på ett år. UiS har fått mye kjeft for at de ikke vil gjøre det på sin MRR-linje ;)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uGzewNXO

Hei

Jeg vet da ikke helt hva jeg vil studere, men jeg tenker noe innen økonomi, så lurer jeg på hva som er fordelen ved å ta bachelor i siviløkonom istedenfor bachelor i revisjon er. 

Jeg vurderer å ta master i revisjon etter jeg har tatt en bachelor i siviløkonom om det er det jeg velger. 

setter pris på all hjelp :)

Hei, vettuhva.

Mitt navn er Stine W. Vintervoll og jeg er konsulent hos Kommunikasjons-  og Markedsavdeling hos Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen. Jeg har i tillegg arbeidet som konsulent hos Opptaksseksjonen i flere år. I tillegg er jeg NHH-student på femte året, og avslutter snart en mastergrad i Økonomi og Administrasjon. Basert på disse erfaringene som student og ansatt, ønsker jeg å dele litt informasjon om økonomistudier generelt og om NHH som kanskje kan være nyttig.

Først av alt så kan jeg bekrefte det som tidligere innlegg nevner: Tittelen 'siviløkonomi' får man først når man fullfører og består en mastergrad innen økonomiske og administrative fag. For å kunne ta en slik mastergrad, må man først ha fullført og bestått en bachelorgrad i økonomi og administrasjon.

En bachelor i økonomi og administrasjon gir en bredere kunnskapsbase innenfor flere fagfelt enn en bachelor i regnskap og revisjon, som i større grad er spesialisert. På NHH vil eksempelvis bachelorgraden i økonomi og administrasjon bestå av obligatoriske fag innen bedriftsøkonomi (inkl. budsjett, regnskap og økonomisk styring), metodefag, mikro- og makroøkonomi samt strategi og ledelse.

Dersom du ønsker å studere en bachelorgrad i økonomi og administrasjon ved NHH, søker man opptak via samordnaopptak.no.
Her velger man det femårige siviløkonomstudiet, som er et integrert løp bestående av bachelor og master. (Dersom man ønsker kan man avslutte studiet etter bachelorgraden).

Dersom man ønsker å gå videre etter bachelorgraden, har kan man velge mellom to mastergrader:
1) 2-årig master i økonomi og administrasjon
2) 2-årig master i regnskap og revisjon

Nr 2) er utdanningskravet for å bli statsautorisert revisor.

Det er også mulig å ta mastergraden i regnskap og revisjon på ett år, som du kan lese mer om her:

https://www.nhh.no/studier/soknad-og-opptak/opptak-masterstudiet-i-rekneskap-og-revisjon-toarig-lop/opptak-master-i-rekneskap-og-revisjon-ettarig-lop/ 

Mer informasjon om bachelorgraden i økonomi og administrasjon finnes her:
https://www.nhh.no/studier/okonomi-og-administrasjon/bachelor-i-okonomi-og-administrasjon/

Mer informasjon og mastergraden i økonomi og administrasjon finnes her:
https://www.nhh.no/studier/okonomi-og-administrasjon/master-i-okonomi-og-administrasjon/

Avslutningsvis vil jeg komme med noen personlige erfaringer og tanker.
Mitt inntrykk etter fem år på NHH er at revisjonsstudentene på masternivå ikke føler at de "taper" noe ved å starte med en mer generell bachelor i økonomi og administrasjon. Årsaken er at den generelle bachelorgraden gir en grunnleggende forståelse for ulike fagfelt innen økonomi som henger sammen. Et yrke innen regnskap og revisjon vil i stor grad omhandle analyse av hvordan bedrifter registrerer sine økonomiske aktiviteter. I en slik sammenheng kan det dermed være nyttig å kunne forstå årsaken til bedriftenes valg, som ofte er linket opp til strategiske valg og mikro/makroøkonomiske trender. I tillegg kan en generell bachelorgrad som inneholder regnskapsfag i tillegg til andre fagfelt gi en bedre pekepinn på hvorvidt man ønsker å gå videre innen regnskap og revisjon, eller et annet fagfelt.

Sist men ikke minst kan jeg vise til den seneste rapporten fra uteksaminerte NHH-studenter som har entret arbeidsmarkedet:
https://www.nhh.no/nyheter-fra-nhh/2017/februar/tre-av-fire-far-jobb-for-studieslutt/

Jeg håper dette skapte litt mer klarhet i saken.

Lykke til med utdanning!
Bare ta kontakt dersom du har flere spørsmål.

Med vennlig hilsen
Stine W. Vintervoll

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...