Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøp av bil privat på avbetaling.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Har havnet i en vanskelig situasjon..

Kjøpte i fjor en bil privat på avbetaling, med kontrakt og en privat avtale utenom på at jeg skulle betale kr 5000,- pr mnd.

Bilen ble levert å det var noen små feil som selger sku ordne , men det ble ikke ordnet å bilen var ikke kjørbar bare en uke etter jeg fikk den. Selger nektet å ta bilen tilbake, så der satt jeg. Faren min skulle også hjelpe med å betale denne ned , men han holdt ikke sin del av avtalen. Da jeg ikke har sjangs og betale kr 5000,- alene i mnden ble det til at ingenting er betalt nå. Selger sa ha skulle ta dette til namsmannen og få dem til og trekke meg , eller hvordan det fungerer, tiden gikk å hørte ingenting. Å solgte bilen og kjøpte en annen da jeg ikke kunne sitte med en bil som ikke fungerte ! Nå plutselig truer selger med å ta kontakt med politiet og forsetter å si han skal sende saken til namsmannen. Dette er da en sak for namsmannen og ikke politi ?

Har også blitt truet av selgers far , med at han kjenner noen polakker som er glad i penger å skulle komme å ta meg.

Spørsmålet mitt er , hva gjør jeg og hva er konsekvensene mine ?

Litt uryddig skrevet , men håper noen forstår situasjonen.

Anonymous poster hash: 2395c...0e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her  er det nok ikke så mye ¨å gjøre. Siden du ikke har penger, ender det vel med at de tar den "nye" bilen og ilegger deg trekk i lønna for resten av det du skylder. Du må bare suge på labben til gjelda er betalt.

For framtida blir melodien din: først spare, så kjøpe – med penger du HAR.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hva i alle dager?? Du solgte bilen igjen uten å ha betalt den i første omgang? Hva trodde du kom til å skje?

Nå som du har solgt bilen er det vel bare å glemme å kreve prisavslag også pga. feil, du har jo ikke bilen lenger og null bevis

• Liker 3
Lenke til kommentar

Se på det fra selgers ståsted: Selger er grei og selger bil på avbetaling. Kjøper slutter å betale, og så selger bilen videre UTEN Å GJØRE OPP FOR SEG. Hadde det vært meg hadde jeg gjort alt jeg kunne for å gjøre hverdagen sur for deg. Som nevnt ovenfor, det er du som ikke betaler for deg og du har solgt bilen slik at selger ikke kan reparere bilen og dermed opprettholde bilens verdi. Her er det vel bare å få solgt den nye bilen og få betalt for den gamle før Namsmann begynner å ta utlegg.

Lenke til kommentar

Strengt tatt har du gjort alt korrekt her, unntatt å dokumentere mangelen og å kommunisere med selger. Hvis bilen ikke var kjørbar, og selger nektet å ta den tilbake, er dekningssalg en fin måte å dokumentere hvor mye du skal kreve i prisavslag. Hvis du kan dokumentere at bilen var mangelfull, og at du reklamerte i tide, har ikke selgeren noe krav mot deg.

Du kan imidlertid sannsynligvis ikke dokumentere at bilen var mangelfull, og selger vil nok uansett argumentere med at du ikke har reklamert i tide, evt. at du ikke har fulgt opp reklamasjonen. Da er det med andre ord bare å betale.

I praksis skjer det ved at selger sender skriftlig påkrav, venter noen uker, og så ber namsmannen om å ta utlegg. Da bør du svare til namsmannen at du bestrider kravet, fordi du mener bilen er mangelfull. Da sender namsmannen saken til forliksrådet, og du må forklare deg der om hva som var galt med bilen. Forhåpentligvis blir du trodd.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Vil det være et argument for selger at han ikke hadde solgt bilen på avbetaling om han visste om eller regnet med at det var mangler på bilen?

Anonymous poster hash: 194fa...bfc

Etter min vurdering et syltynt argument. Mer avgjørende er hva du selv kan dokumentere av mangler og hvordfor disse ikke ble funnet da du besiktiget bilen. Har du selv oversett manglene har du normalt ingen krav mot selger ved en privathandel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...