Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Finne siviløkonom for råd mht studielån?

f80f

Anbefalte innlegg

Jeg har lest en artikkel om at det kan være lurt å betale lånet ned saktest mulig. Mange sier det som virker logisk, at lån er negativt, iallefall når man har muligheten til å unngå det.

http://www.smartepenger.no/2313-lonnsomt-a-tilbakebetale-studielanet-sa-sakte-som-mulig

Har søkt en god del, men ser ut som alt gjelder for bedrifter. Vet noen her enten om en økononom-tjeneste, eller har god kunnskap rundt økonomi og vet om artikkelen er utdatert, eller fremdeles "funker"? Trenger ikke betale noe før om mange måneder til, men det er ikke lengre rentefritt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor fort du skal/bør nedbetale studielånet kommer helt an på hva alternativet er. Hvis alternativet er huslån eller BSU-sparing, så er det nok bedre å prioritere det først. Hvis alternativet er forbruk er det bedre å nedbetale.

Jeg vet det finnes noe slags økonom-tjeneste, ja. Det kalles for bank. ;)

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Ingen andre lån, og kan betale ned hele studielånet på en gang og fremdeles ha nok til å klare meg (seks sifret beløp).

Planen fremover er fulltidsjobb, og spare veldig mye. Litt utgifter, men helst spare iallefall halve månedslønna hver måned, avhengig av hva det blir.

Endret av f80f
Lenke til kommentar

Hvis du har penger til å betale ned lånet nå men velger å ikke gjøre det, bør hva nå enn du velger å bruke pengene på gi større avkastning enn renteutgiftene på lånet. Nå når renta er såpass lav, er det faktisk ikke alltid dumt å prioritere andre ting som gir avkastning i stedet for å betale ned lån.

Det gjelder for øvrig alle typer lån, det spesielle med studielån er at det har særdeles fordelaktige betingelser ved betalingsproblemer og dødsfall.

Nå høres det ut som om du ikke akkurat har pengemangel så dette gjelder ikke deg, men sett bort i fra de rent økonomiske realiteter angående avkastning kontra renteugtifter så er et ufravikelig faktum med lån at det er penger som ikke er dine og at det i seg selv kan vær et insentiv til å redusere lånegraden. Uforutsette ting kan skje, så dersom man lever litt på kanten kan det være verdt det å prioritere lånenedbetaling selv om det i kroner og øre ville lønt seg å heller investere i fond.

Lenke til kommentar

Jeg har lest en artikkel om at det kan være lurt å betale lånet ned saktest mulig. Mange sier det som virker logisk, at lån er negativt, iallefall når man har muligheten til å unngå det.

http://www.smartepenger.no/2313-lonnsomt-a-tilbakebetale-studielanet-sa-sakte-som-mulig

Har søkt en god del, men ser ut som alt gjelder for bedrifter. Vet noen her enten om en økononom-tjeneste, eller har god kunnskap rundt økonomi og vet om artikkelen er utdatert, eller fremdeles "funker"? Trenger ikke betale noe før om mange måneder til, men det er ikke lengre rentefritt.

Noen sier det er smart å betale studielånet så sakte som mulig, fremfor å ta opp alternative lån. Dette fordi studielånet er gunstig i forhold til andre lån.

Jeg er ingen ekspert, bare noe jeg har hørt.

Lenke til kommentar

Hadde tidligere planer om å kjøpe hus ganske tidlig, men har funnet ut at jeg tror jeg heller vil leie iallefall frem til jeg har funnet ut mer hva jeg vil gjøre videre.

Har investert i bitcoin, men det er vel alt annet enn safe. Setter også inn maksimalt i BSU kontoer. Denne har plass til hele beløpet studielånet er på, så mulig den gir like mye som, eller mer enn rente blir. Står renten der er på 3,10 %. Sliter desverre med å finne ut hvilken rente jeg fikk, men den ser ut til å være lavere, iallefall nesten hele perioden 2014-nå.

Aldri vært flink med økonomi utover enkel sparing, så veldig mulig det jeg sier over er helt feil, mht på om jeg tjener på det eller ikke.

Lenke til kommentar

Hadde tidligere planer om å kjøpe hus ganske tidlig, men har funnet ut at jeg tror jeg heller vil leie iallefall frem til jeg har funnet ut mer hva jeg vil gjøre videre.

Har investert i bitcoin, men det er vel alt annet enn safe. Setter også inn maksimalt i BSU kontoer. Denne har plass til hele beløpet studielånet er på, så mulig den gir like mye som, eller mer enn rente blir. Står renten der er på 3,10 %. Sliter desverre med å finne ut hvilken rente jeg fikk, men den ser ut til å være lavere, iallefall nesten hele perioden 2014-nå.

Aldri vært flink med økonomi utover enkel sparing, så veldig mulig det jeg sier over er helt feil, mht på om jeg tjener på det eller ikke.

Husk at du kan ha iallefall 3 BSU kontoer med 3,20% rente eller mer, så studielånet ditt blir nok glatt utkonkurrert her om du ikke har mye mer EK som ikke får plass på BSU.

Lenke til kommentar

Hadde ikke engang tenkt på å ha kontoer andre steder for mer BSU. Om det er lovlig/tillates uten at det blir noe tull senere er vel det ganske genialt. Med det totale sparebeløpet jeg kan ha i BSU, er det ikke noe igjen ellers. Men med 25k * 2 per år tar der en god stund å komme dit. Vet ikke om å vente, for å ha mest mulig i to er bedre enn å spre det utover til en eller to til.

Kan forsåvidt bruke lønn på å spare enda mer i dem når jeg får det. Om jeg i værstefall ender opp med å ikke ønske bolig kan jeg vel enten betale tilbake, eller prøve bolig en stund, og heller selge om jeg vil flytte. Veldig mulig at ønsket om å slå seg ned blir større med alderen.

Lenke til kommentar

Hadde ikke engang tenkt på å ha kontoer andre steder for mer BSU. Om det er lovlig/tillates uten at det blir noe tull senere er vel det ganske genialt. Med det totale sparebeløpet jeg kan ha i BSU, er det ikke noe igjen ellers. Men med 25k * 2 per år tar der en god stund å komme dit. Vet ikke om å vente, for å ha mest mulig i to er bedre enn å spre det utover til en eller to til.

Kan forsåvidt bruke lønn på å spare enda mer i dem når jeg får det. Om jeg i værstefall ender opp med å ikke ønske bolig kan jeg vel enten betale tilbake, eller prøve bolig en stund, og heller selge om jeg vil flytte. Veldig mulig at ønsket om å slå seg ned blir større med alderen.

lovligheten er faktisk helt i grenseland, det blir jo ikke et problem for deg som forbruker, men at bankene har lov til å sette slike sperrer som på disse kontoene (øremerket bolig) er forbrukerrådet og bankene i klinsj om. Så utnytt mens en kan er mitt råd :p

Lenke til kommentar

"Du må ha skattbar inntekt hvis du skal ha skattefradraget"

Har idag ingen skattbar inntekt, vil dette gjelde om jeg får det, eller må det være tilstede først? Og må inntekten mottas hos dem? Mulig det er sett på som en selvfølge at det må det. Kanskje veldig verdt det uansett.

Vet minimalt om de forskjellige bankene, men tenkte å bruke DNB som BSU nr2.

Lenke til kommentar

"Du må ha skattbar inntekt hvis du skal ha skattefradraget"

Har idag ingen skattbar inntekt, vil dette gjelde om jeg får det, eller må det være tilstede først? Og må inntekten mottas hos dem? Mulig det er sett på som en selvfølge at det må det. Kanskje veldig verdt det uansett.

Vet minimalt om de forskjellige bankene, men tenkte å bruke DNB som BSU nr2.

skattbar inntekt vil kun gjelde de 5000,- kronene i fradrag, det har ikke noe med rentene å gjøre. 

Lenke til kommentar

"BSU-konto kan kun etableres en gang uavhengig av bank. Du må bekrefte at du ikke har eller har hatt BSU-konto før."

Er det slik at du ikke møter på denne hos nordea, eller meg som er for sent ute?

Lenke til kommentar

"BSU-konto kan kun etableres en gang uavhengig av bank. Du må bekrefte at du ikke har eller har hatt BSU-konto før."

Er det slik at du ikke møter på denne hos nordea, eller meg som er for sent ute?

BSU er ikke det samme som BSU 2 og Boligsparekonto. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...