nirolo Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Hvis arbeidsgiver nekter en å overføre utestående ferie fra fjoråret, har man da krav på å få det utbetalt? Grunnen til at arbeidsgiver nekter er at fristen de har satt for overføring av ferie er passert. Ferien det gjelder er under en uke. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Rest av lovebestemt ferie (5 uker) skal overføres, og kan ikke utbetales. Tariffbestemt ferie (4 dager) kan kjøpes om de ikke er brukt. KAN. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 28. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2017 Lovbestemt ferie er vel 4 uker og 1 dag, men det har ikke så mye å si for poenget ditt. Hvor har du dette fra? Dvs hva er kilden? Jeg har forøvrig 5 uker ferie som du antyder, men det er ingen tariffavtale som ligger til grunn for det så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 (endret) Ferie som ikke er avviklet innen nyttår eller avtalt overført til neste år blir overført automatisk. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188/ Sånn sett er det ikke "nødvendig" å søke om å få overført ferien, for gjør du ikke det skjer det automatisk, men dersom dette skjer automatisk og ikke etter søknad så er det et brudd på ferieloven av arbeidsgiver som kan få konsekvenser. Kan ikke betales ut Camilla Schie-Veslum peker videre på at det som hovedregel ikke er anledning til å stryke lovfestet ferie som ikke er avviklet og kompensere med lønn. - Det betyr at dersom ferien ikke er avviklet ved årsskiftet blir feriedagene automatisk overført til påfølgende ferieår. Denne automatiske overføringen er ikke begrenset til et bestemt antall dager. - Er det noe poeng i å avtale overføring av ferie, når feriedagene uansett overføres til neste år? - Det er fortsatt gode grunner til å gjøre avtale om overføring av ferie. Den viktigste er at automatisk overføring er en konsekvens av et brudd på ferielovens regler. Dette lovbruddet kan faktisk også medføre erstatningsansvar for arbeidsgiver, sier Schie-Veslum. (fra https://www.infotjenester.no/artikler/reglene-for-overforing-av-ferie/ ) Endret 28. februar 2017 av kjetilkl Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Lovbestemt ferie er vel 4 uker og 1 dag, men det har ikke så mye å si for poenget ditt. Hvor har du dette fra? Dvs hva er kilden? Jeg har forøvrig 5 uker ferie som du antyder, men det er ingen tariffavtale som ligger til grunn for det så vidt jeg vet. Gikk litt fort i svingene der. Du har helt rett. Her og her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå