Gå til innhold

– Vi har mulighet til å bli et viktigere land for hydrogenbil enn for elbil, men det krever en satsing


Anbefalte innlegg

Tror det var noe lett syrlig som ikke kom frem i oppramsingen min. Det er enkelt og greit en opplisting av åpenbarheter for å imøtegå et lavpannet retorisk spørsmål.

Jeg er for ordens skyld av den oppfatning at jeg antagelig har kjøpt min siste fossilbil, når den jeg har nå dør om en ti års tid (bank i bordet) så tipper jeg at det finnes elbiler som dekker mitt behov. Enn så lenge valge jeg fossil, brukt, fordi det gir mye bedre plass og rekkevidde til samme pris på kjøpstidspunktet. Jeg hadde begrenset utvalget til to reelle alternativer, brukt X-trail 2010 eller ny Kia Soul. Disse er forbausende like i kjørestillingen, og jeg syntes de var komfortable. Når alt kom til alt så har jeg vært fornøyd med valget, jeg har rett og slett plass til å få med meg ting. Det er nok mye det som er problemet med det nåværende utvalget i "grei pris"-segmentet (2-300k), dette er gjerne små biler uten hverken hengerfeste eller Tesla-rekkevidde. Svigers har to elbiler, en trilling og en E-up, og i disse må jeg nesten hive ut førersetet for å kunne kjøre.

 

"Trilling" og E-Up er vel de aller minste, og ikke noen praktisk elbil jeg selv ville vurdert å kjøpe, men kun rene bytraller. Men vi har da fler enn disse på veiene nå, og mer kommer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget mitt er at bensin er subsidiert i USA, og det trur eg du forstår.

Tja, du mener fanatisk at elbiler i Norge ikke er subsidiert på noen måte, men når det kommer til bensin i USA strekker du begrepet ganske langt. Det du mener med subsidiering her er at de ikke legger på avgift for mulig fremtidig skade fra forurensing. En avgift de ikke legger på noen andre varer (inklusive strøm fra kull- eller gasskraft) heller. Jeg vil vel påstå at det er såpass spesielt at du bør klargjøre at det er det du mener når du påstår massiv subsidiering. Men ja, jeg er enig i at det kan sees på som en form for subsidiering.
Lenke til kommentar

 

Poenget mitt er at bensin er subsidiert i USA, og det trur eg du forstår.

Tja, du mener fanatisk at elbiler i Norge ikke er subsidiert på noen måte, men når det kommer til bensin i USA strekker du begrepet ganske langt. Det du mener med subsidiering her er at de ikke legger på avgift for mulig fremtidig skade fra forurensing. En avgift de ikke legger på noen andre varer (inklusive strøm fra kull- eller gasskraft) heller. Jeg vil vel påstå at det er såpass spesielt at du bør klargjøre at det er det du mener når du påstår massiv subsidiering. Men ja, jeg er enig i at det kan sees på som en form for subsidiering.

Vel, hvis det først skal snakkes om subsidiering...

http://ecomento.com/2015/05/28/fossil-fuel-subsidies-cost-5-3-trillion-annually/

Lenke til kommentar

 

 

Foreløpig er det vel bare Mercedes-Benz GLC F-CELL som har denne muligheten. Den har ganske lite batteri, men hvis det kommer slike biler med god elektrisk rekkevidde, så kan du jo kjøre rundt med full hydrogentank til vanlig, og bruke det some en "range extender" mot slutten av en langtur

 

Denne GLC-en er vel ikke på markedet ennå heller, så pr. i dag er det ikke teknisk mulig å kjøre langtur med hydrogenbil. Å kjøre slutten av turen på hydrogen er jo en mulighet, men hvorfor? Først lade 3 ganger, for deretter å avslutte på hydrogen? Det er veldig nærliggende å ønske seg større batteri.

Et annet aspekt er at muligheten for ladbar hydrogenbil ødelegger forretningsmodellen for fyllestasjonene fullstendig. Det er tvilsomt om det går opp i utgangspunktet selv om all kjøring gjøres på hydrogen. Det går i hvert fall ikke opp om 90+ prosent skal skje på strøm.

 

Nei jeg tror heller ikke at hydrogensatsingen vil bli bærekraftig. Men mitt poeng er at hvis hydrogenbiler får gunstigere betingelser enn rene elbiler, for eksempel at de får kjøre i kollektivfelt, så vil de få en viss utbredelse. Spesielt hybridene som kan kjøres som en elbil til daglig. Her er en til: https://www.tu.no/artikler/lanserer-nissans-elbil-med-hydrogen-rekkeviddeforlenger/377493

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

En skal ikke undervurdere betydningen av å kunne parkere ukesvis i fjellheimen vinterstid. Jeg f.eks. pleier å ta ut all ferien min i januar/februar. Etter 4-5 uker på Hardangervidda vinterstid er det veldig deilig å slippe å stoppe langs veien på tur tilbake til Bergen.

Aner ikke hva du mener med dette. Har du bensinbil? En el bil vil vel kunne stå ute i kulden ganske lenge. En hydrogen bil må vel slepes til nærmeste oppvarmede lokale for tining.

Lenke til kommentar

Det var en kommentar til innlegget du svarte på rett over her (#86). Jeg tror ikke muligheten til å kunne parkere bilen på fjellet i minusgrader i ukesvis veier veldig tungt for de fleste. For min egen del har jeg aldri hatt behov for dette, verken før eller etter jeg fikk lappen. Jeg har aldri latt bilen stå mer enn to uker i strekk. Og da på flyplassen når jeg har vært utenlands på sommerferie. Kan ikke være store andelen av befolkningen som har et reelt behov for å parkere bilen i vinterfjellet i ukesvis? Flere uker? Virkelig?

Lenke til kommentar

Den dagen kommer da elbilen vil bli faset ut og hydrogen biler kommer for fult lenger rekkevidde og samme rekkevidde om vinteren, da kan man parkere på fjellet i flere minus grader i ukes hvis uten tap av km dra hvor du vil uten rekkevidde angst.

Det er jo som man pleier å si... den dagen har alltid vært på vei, og vil alltid være på vei.

 

Hydrogenentusiaster er nå søte da.

 

 

 

Det var en kommentar til innlegget du svarte på rett over her (#86). Jeg tror ikke muligheten til å kunne parkere bilen på fjellet i minusgrader i ukesvis veier veldig tungt for de fleste. For min egen del har jeg aldri hatt behov for dette, verken før eller etter jeg fikk lappen. Jeg har aldri latt bilen stå mer enn to uker i strekk. Og da på flyplassen når jeg har vært utenlands på sommerferie. Kan ikke være store andelen av befolkningen som har et reelt behov for å parkere bilen i vinterfjellet i ukesvis? Flere uker? Virkelig?

Det må gripes etter halmstrå når man ikke har noe annet å hausse opp hydrogenbiler med, vet du.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

En skal ikke undervurdere betydningen av å kunne parkere ukesvis i fjellheimen vinterstid. Jeg f.eks. pleier å ta ut all ferien min i januar/februar. Etter 4-5 uker på Hardangervidda vinterstid er det veldig deilig å slippe å stoppe langs veien på tur tilbake til Bergen.

 

Parkerte elbilen. Dro til sjøs i 2 måneder, kom hjem satte meg i elbilen og kjørte hjem.. Tror den mista 2 km rekkevidde mens jeg sto parkert, ikke noe problem i det hele tatt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...