Gå til innhold

– Vi har mulighet til å bli et viktigere land for hydrogenbil enn for elbil, men det krever en satsing


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med hydrogen personbil er jo at økonomien ikke går opp.

 

For Hydrogenbil:

- Hydrogen er dyrt å lage - dermed dyrt å kjøre (6-8 kr per mil?)

- Tank + Brenselcelle koster skjorta

- Ofte innom fyllestasjon for å bruke mange minuter for å fylle

- Nett med fyllestasjoner vil koste masse

 

For Elbil:

- Batteri av god størrelse (60kWh) koster over 100 000

- Må hurtiglade 30 - 60 minutter på langtur

- Dyrt å gi alle lademulighet hjemme (men gratis for mange)

- Billig å kjøre (ca 2 kr per mil?)

 

Det er for meg ikke mulig å se hvordan hydrogen kan komme godt ut av dette. Selv om (og jeg ville ikke veddet mange kronene på det uansett odds) brenselcelle + tank om, si, ti år kom ned på 50 000 kr og dermed kostet samme som et 60kWh batteri? Ja da er det jo fortsatt tre til fire ganger så dyrt å kjøre på uten noen andre fordeler. Med den utviklingen vi har sett på batterifronten de siste årene er det ikke mulig for meg å se hvordan hydrogen kan bli et bedre alternativ, hvertfall ikke i Norge.

 

Det er mulig at det for tungtransport stiller seg annerledes. Hvorfor ikke NEL heller satser på den delen av transportsektoren er mystisk for meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er jo også artig at man tenker at man trenger færre fyllestasjoner for hydrogen enn for bensin. I dag leverer en bensinstasjon opp mot 200 000 liter bensin om dagen. En fyllestasjone for hydrogen leverer 100kg. Eller omregnet til mil har vi ca 300 000 mil fra en bensinstasjon og ca 1000 mil fra en hydrogen stasjon. Så et annet anslag på behovet for stasjoner er ikke 1000 men 300 000 stasjoner. Til 30 millioner per stykk begynner jo det å se litt dyrt ut

 

Dersom vi skal se litt mer edruelig på dette er snittet på norske bensinstasjoner ca 2000 liter om dagen. Eller ca 3000 mil rekkevidde. Til det samme trenger vi da minimum 3 stasjoner a 100kg eller totalt ca 4500 hydrogen stasjoner. Vi kan kanskje også anta at man ikke vil utnytte kapasiteten 100% på fyllestasjone så et forsiktig estimat er vel 6000 stasjoner til 30 mill eller en kostnad på 180 milliarder

Endret av Trond Strøm
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Noen som har praktisk erfaring med hvor lang tid det tar å fylle en hydrogenbil? Jeg har kjørt en del naturgassbil og det var jo mye langsommere enn bensin. Hvis det tar to minutter å fylle er det vel en ting. Men tar det ti vil jo det være rimelig lenge, særlig den dagen man må vente på to andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har praktisk erfaring med hvor lang tid det tar å fylle en hydrogenbil? Jeg har kjørt en del naturgassbil og det var jo mye langsommere enn bensin. Hvis det tar to minutter å fylle er det vel en ting. Men tar det ti vil jo det være rimelig lenge, særlig den dagen man må vente på to andre.

California publiserer tall på dette, snitt tiden er vel ca 10 minutter for  i snitt 1,4 Kg

 

http://www.nrel.gov/hydrogen/images/cdp_fcev_09.jpg

http://www.nrel.gov/hydrogen/images/cdp_fcev_08.jpg

 

all data fra NREL finner du her:

http://www.nrel.gov/hydrogen/proj_fc_vehicle_evaluation.html

Endret av Trond Strøm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

15000 kroner per bil ganger med 2 millioner biler i Norge blir 150 millioner? Eller blir det 30 milliarder? 1000 fyllestasjoner til 30 millioner blir vel også ca 30 milliarder. Men det er kanskje for mye å forlange at noen som jobber i NEL kan gang sammen to tall.

 

Tenk deg om litt før du setter påstandene dine på trykk.

Han sier dette er er kostnaden pr bil opp til 10 000 solgte hydrogenbiler. Etter dette vil det ikke lenger være nødvendig med støtte fra Enova. Da kan stasjonene settes opp som enhver annen fyllestasjon: Med det for øyet at stasjonen går med overskudd.

 

Og til denne gjennomtenkte påstanden:

"Høna og egget problematikken som blir dratt frem til stadighet kan man vel også skrinlegge ved å se på Danmark som i dag har nok fyllestasjoner til å kunne kjøre hvor man vil. Det selges likevel nesten ingen hydrogen biler til private"

 

Tror du virkelig de hydrogenstasjonene er satt opp for å møte etterspørselen i dag, eller kan det tenkes at de vil være i forkant med nok stasjoner for å dekke etterspørselen etter hydrogen etterhvert som det kommer fler modeller av både personbiler og busser/lastebiler.

 

Er du virkelig så trangsynt at du tror at du forstår bedre enn besluttningstagere i storkonsern som Honda, Toyota, Daimler, Hyundai, GM, Ford, Kia og BMW ?

Er det tenkelig at ikke alle har like gode muligheter som deg til å fylle batteriet hjemme? Kan det tenkes at Enova og deres like i California/USA, Sverige, Island, Korea, Japan, Tyskland osv ser at de skal dekke behovet til både de som vil lade en ren batteribil, og de som fylle en hydrogenbil ? Den rene elbilen er der den er i dag pga subsidier. Nå er det hydrogenteknologien sin tur, og godt er det :-)

 

Begge teknologier er en del av fremtiden. Og heldigvis er ikke du en stemme Norges beslutningstagere hører på :-)

 

Ha en ellers fin dag

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet med hydrogen personbil er jo at økonomien ikke går opp.

For Hydrogenbil:

- Hydrogen er dyrt å lage - dermed dyrt å kjøre (6-8 kr per mil?)       ( altså billigere enn forurensende forbrennings-energi.)

- Ofte innom fyllestasjon for å bruke mange minuter for å fylle          ( er det ikke elbilister som alltid har så god tid? )

 

 

For Elbil:

 

- Må hurtiglade 30 - 60 minutter på langtur

- Dyrt å gi alle lademulighet hjemme (men gratis for mange)

- Billig å kjøre (ca 2 kr per mil?)

 

Det er for meg ikke mulig å se hvordan hydrogen kan komme godt ut av dette.

 

 

  Jøss, hvorfor  kjører ikke alle i Norge elbil?

  Det må være noe noen ikke vil forstå.  :hmm:

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet koster det ca 50-60 kW/t strøm å produsere 1 kg hydrogen. Det vil skjematisk gi ca 100 km rekkevidde med en personbil.

Tilsvarende 60 kW/t lagret i batteriet i min kommende Ampera-e gir mulighet for over 500 km reell rekkevidde for 25 kr. Og jeg kan "tanke" bilen hjemme.

En Bolt eier har nettopp kjørt bilen 340 miles (547 km).

 

Hvorfor skal jeg overhode gidde å tenke hydrogen?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jøss, hvorfor kjører ikke alle i Norge elbil?

Det må være noe noen ikke vil forstå. :hmm:

Rekkevidde, størrelse, praktiske løsninger, økonomi, ergonomi, mangel på hengerfeste, ønske om "ekte motor", manglende lademuligheter på nåværende bopel, og det enkle faktum at de aller fleste har en bil fra før av...

 

Glemte jeg noe?

 

Edit: Satte inn sitat

Endret av Carpe Dam
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...