Gå til innhold

Slik overlever du i åpent kontorlandskap (Ekstra)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Steg 0: Prat med sjefen først om problemet og be om tilrettelegging.

Arbeidstakere har faktisk flere rettigheter enn det de er klar over. Om man ikke får gjort jobben sin effektivt pga dårlig arbeidsmiljø eller omstendigheter, kan man få det forsøkt forbedret.

Om ting ikke blir bedre likevel, kan man da gå til steg 1 og enten si opp selv eller la det gå utover effektiviteten og få seg selv sagt opp.

Lenke til kommentar

Åpent kontorlandskap er en fadese uten like, hvor er de ansatte som vil ha dette? Hører bare syting på alle kanter.

Det er få mennesker som har behov for å fortelle omverdenen om alle mulige ting som fungerer ok. Jeg er fornøyd med både kontorstolen, mus og tastatur, toalettpapiret samt fargen på lysbryterne på jobben. Det åpne kontorlandskapet har jeg heller ingen problemer med.

Men det skal de ha. De som klager, klager noe jævlig høylytt.

Lenke til kommentar

Åpent kontorlandskap er en fadese uten like, hvor er de ansatte som vil ha dette? Hører bare syting på alle kanter.

Det er få mennesker som har behov for å fortelle omverdenen om alle mulige ting som fungerer ok. Jeg er fornøyd med både kontorstolen, mus og tastatur, toalettpapiret samt fargen på lysbryterne på jobben. Det åpne kontorlandskapet har jeg heller ingen problemer med.

Men det skal de ha. De som klager, klager noe jævlig høylytt.

Har du hatt eget cellekontor før?

Lenke til kommentar

På jobben min sitter vi rimelig isolert nå, alle hver for seg. Skal ha åpent landskap fra sommeren av og jeg er sikker på at det blir lettere å jobbe sammen, vi blir mer effektive og veien blir kortere for å finne svar på enkle utfordringer på tvers av ansvarsområder. Vi får egne bråkerom for telefonprat, og hos oss kan jeg ikke unngå å legge merke til at de som har klagd høyest over dette er de som jeg oftest har sett surfende på VG.no. De er vel redde for at slaraffenlivet på jobben er forbi...

Lenke til kommentar

Har både hatt eget cellekontor, cellekontor delt med 1-7 andre personer, åpent landskap der ledelsen hadde cellekontor og nå jobber jeg en plass der absolutt alle sitter i ett og samme landskap. For min del er det det sistnevnte som har fungert klart best. Det går fortere og terskelen er lavere for å spørre kolleger om ting.

Åpent landskap fungerer bra dersom det blir gjort riktig. Jeg mistenker at de som er sterkest motstandere har blitt utsatt for dysfunksjonelle landskap. For at det skal fungere må man blant annet passe på:

- det må være nok plass. Alle må kunne gå til og fra pulten sin uten å snike seg inntil ryggen til naboen.

- det må være nok lys og luft i lokalet

- det må ikke være for mye gjennomgangstrafikk nært pultene. Har sett skrekkeksempel på folk som har sittet under ei trapp eller i en gang der alle går forbi.

- noe støydempende tiltak må man regne med. Teppegulv, støyabsorberende paneler i taket, og man kan også tilpasse rommets akustikk

- egne "bråkerom"/telefonrom

- noe disiplin blant de ansatte - unngå telefonsamtaler ved pulten så langt det er mulig, hold stemmenivået nede når man snakker med kolleger

- støydempende hodetelefoner er greit i perioder når man skal konsentrere seg.

Free seating derimot kunne jeg aldri levd med...

Lenke til kommentar

Steg 1: Dytt selgere og folk som bruker mer enn 1 minutt av arbeidsdagen i telefon i egne rom, eller i det minste egen avdeling

Steg 2: Gi alle gode støydempende hodetelefoner

Steg 3: Tenker du tanken "free seating" så gjør verden en tjeneste - si opp jobben og start pelsdyr oppdrett

Lenke til kommentar

Har en kollega (jobber på en annen avdeling) som driver med noe supportgreier. Han sitter med Bose QC25 og enten hamrer han løs på et mekanisk gamingtastatur eller så snakker han høylytt i tlf. Heldigvis sitter han 7-8 meter unna, men han høres godt likevel. Noen har klagd, men det ser ikke ut til hjelpe så mye.

Lenke til kommentar

En god sjef plasserer ikke disse menneskene i et åpent landskap.

Vår ITavdeling er et sammensurium av nerder med akkurat det samme syndromet: mekanisk keyboard og de største øreklokkene du kan tenke deg. Bassen løfter tidvis på håret deres. Det er et auditivt mareritt å bare passere det rommet som mest av alt høres ut som en krigssone fra Terminator der tastene som trykkes 200 ganger i minuttet blir mishandlet hardere enn gimp-slaver på et S/M-landsmøte.

Endret av H.A.M.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Steg 0: Prat med sjefen først om problemet og be om tilrettelegging.

Arbeidstakere har faktisk flere rettigheter enn det de er klar over. Om man ikke får gjort jobben sin effektivt pga dårlig arbeidsmiljø eller omstendigheter, kan man få det forsøkt forbedret.

Om ting ikke blir bedre likevel, kan man da gå til steg 1 og enten si opp selv eller la det gå utover effektiviteten og få seg selv sagt opp.

Sjefen har antakelig fått med seg at arbeidsmaurene hater åpen kontorlandskap intenst. Likevel innfører de det, og tviholder på det. Jeg har liten tro på at å snakke med sjefen vil hjelpe. Og problemet er større enn at hver enkelt skal måtte bruke av tiden sin på å krangle om et OK arbeidsmiljø. Åpent kontorlandskap viser hva slags holdninger ledelsen har til sine ansatte. Og det er meget dårlige holdninger.

Lenke til kommentar

^^Det du skriver er ikke helt sant, det er andre faktorer også som kommer inn, deriblant utvidelse av bedriften i små lokaler. Det var nettopp det som skjedde i min forrige jobb. Jeg startet der med en liten koslig celle, og var i syvende himmel etter å få eget kontor etter å ha jobbet i åpent landskap i 2 år i min første jobb. Men som tiden gikk og prosjektene strømmet inn, ble det nødvendig med nye ansettelser. For å få plass til dem måtte vi rive ned flere cellekontorer og gjøre om til landskap. Gjett hvem som måtte lide for det? ;)

Når jeg først tok opp saken var det ellerede for sent å gjøre noe. Hadde ikke annet valg enn å sykemelde meg gradert og holde ut til vi flyttet til nye lokaler. Ting ble ikke noe bedre der heller så til slutt måtte jeg bare si opp (av flere årsaker da, ikke bare landskap).

Lenke til kommentar

Jeg jobber i åpent landskap med "free seating", altså uten fast plass, men mitt team har ett eget område.

At man ikke har fast plass er en konsekvens av at vi jobber turnus og de kan ikke ha 16 plasser der 4 er i bruk(har andre plasser på kveld og natt), så vi rullerer på de plassene som vi har, som er mer enn nok. Dette er vel strengt tatt ingens ønske.

Men jeg trives med åpent landskap av flere grunner, det er enkelt å få med seg og følge med på kritiske hendelser, å få hjelp/hjelpe andre, å korrigere andre når det er behov. Og så klart enkelt å prate med andre om alt mulig rart. Vi har også satt opp projektor som alle kan koble seg på for samarbeid eller vise noe alle må få med seg.

Men her har vi ett normalt støynivå, headsett blir brukt men ikke så høyt at andre hører (utenom en person så klart), de fleste bruker ikke headsett i det hele tatt.

Jeg har jobbet i "celle" tidligere, åpent men nok skillevegger til at det i praksis var ett eget kontor. Jeg verken så eller hørte noen da det alt var støydempet og skilleveggene nærmere 2 meter høye. Fungerte greit det også, men fikk ikke samme sammhold og samarbeid som med åpent landskap. Men jeg hadde luksusen av å kunne jobbe ett sted ca 20 minutters kjøring unna for å få helt ro eller ett eget kontor ved behov, sånn sett kunne jeg velge :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...