Gå til innhold

krav om returfrakt når ordre er kansellert


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Saken er den at jeg bestilte først en vare i en nettbutikk Chilli, for rett etterpå å finne samme varen til lavere pris hos søsterbutikken Trademax (samme firma opererer med forskjellige navn, men selger samme varene til forskjellige priser som de trikser og mikser med). Sendte så nesten umiddelbart (samme kveld, en kveld i romjula) beskjed via mail/kontaktskjema at jeg kansellerte ordren, og bestilte på nytt i den andre butikken.

 

Dagen etter fikk jeg beskjed om at de kunne ikke kansellere fordi varen var allerede sendt samme kveld. Hvilket er helt latterlig i og med at de på nettsiden opplyste om at levering ville først bli 1-2 uker senere, og dette var på kvelden midt i romjula. I tillegg kunne de opplyse om at hvis jeg ikke skulle ha den ene varen så skulle de ha 1495,- for returfrakt! :realmad:

 

Jeg ba kundeservice kontakte lageret for å stoppe leveringen, men de påstod de ikke kunne kontakte lageret. Igjen helt latterlig. Hvilken butikk kan ikke ringe eget lager??

 

Jeg fikk trackingnummer fra lageret deres noen dager senere og der stod det svart på hvitt at ordren var mottatt 28/12, men varen ble ikke lastet på bil før 3/1-17. 

 

Etter mye om og men fikk jeg en mail fra kundeservice med beskjed om at jeg ville bli kreditert så snart varen var tilbake på lageret. Jeg antok at da var alt ok. Men nei. Forrige uke fikk jeg på nytt krav fra Klarna om at denne drittbutikken fortsatt krever 1495,- i returfrakt. Til tross for at jeg har videresendt mail som bekrefter at jeg skal krediteres, og at varen ikke ble lastet på bil og sendt fra lageret før 3/1. Altså lenge etter jeg hadde kansellert og bedt kundeservice stoppe leveringen.

 

Jeg har i ettertid sjekket opp disse nettbutikkene og ser at jeg slett ikke er den eneste de prøver å svindle på denne måten. Jeg synes dette er forferdelig råttent gjort. Men forstår nå hvorfor de bruker kontaktskjema for kansellering for da kan jo ikke kunden bevise i ettertid at de har kansellert. Men jeg mener jeg har mitt på det tørre uansett når jeg har det skriftlig at jeg skal krediteres. Hva mener dere kloke hoder?

 

I tillegg har søplebutikken nå rapport min omtale av dem på trustpilot pga "brudd på retningslinjene" fordi jeg brukte begge navnene på butikkene, og så benekter de til og med at jeg har/har hatt ordre hos dem. :angry:  :realmad: Det er blank løgn, og en beviselig løgn attpåtil. Jeg har aldri vært borti makan til useriøs drittbutikk som utviser så totalt mangel på kundeservice. 

 

Styr unna disse søplebutikkene!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det du har bestilt/kjøpt som er så stort/tungt at det blir 1500,- i frakt?

 

Du har returrett, men at det skal koste så mye å sende noe tilbake...

Et lite sofabord. Dreier seg ikke om returrett dette, men at ordren ble kansellert to timer etter den ble lagt inn fordi jeg oppdaget at de solgte samme bordet billigere i den andre nettbutikken deres, og at de nektet å kansellere den under påskudd om at den var allerede sendt fra lageret. Hvilket var blank løgn siden jeg så på trackingnummeret at det ikke ble sendt før en drøy uke senere. Så saken er er at nettbutikken løy for å kunne kreve returfrakt.

Lenke til kommentar

Det følger av forbrukerkjøpsloven § 41 at:

 

§ 41.Avbestilling før levering

 

Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.

 

Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre.

 

Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11.

Etter § 7 skjer levering når tingen overtas av forbrukeren.

Lenke til kommentar

Hva er det du har bestilt/kjøpt som er så stort/tungt at det blir 1500,- i frakt?

 

Med en gang noe er av en viss størrelse går det automatisk under stort gods fordi det tar mye plass i bil.

 

En kajakk f.eks er relativt liten og lett men siden den er såpass lang blir den dyr å sende.

Lenke til kommentar

Ja men alikevell:

https://www.posten.no/sende/pakke/over-2-kg

opp til 35 kg ca 360 kr.

 

Så lurer litt på hvor tungt stort det er.

Selv en fryser\bil etc hadde vært billigere å transportere her.

Godt mulig trådstarter må ta regningen uansett, men prisen er ganske stiv.

 

Uemballert sykkel er ganske dyrt å sende med posten 1020 kr.

 

Selv hadde jeg styr unna å kjøpt på IKEA nettbutikk om frakten ikke var inkludert.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

OK. Forutsatt at bestillingen ikke er forpliktende, så er jeg litt usikker på om dette kan kreves. Etter § 41 skal jo forbrukeren betale erstatning også for tapt fortjeneste, slik at det kanskje går opp i opp, men her har jo forbruker angrerett etter angrerettloven. Er en e-post om at man "kansellerer ordren" en melding om angrerett etter angrerettloven, og kan selger da kreve betalt for frakt som han ikke selv er bundet til å betale på meldingstidspunktet?

Lenke til kommentar

Kravet er "utvetydig erklæring", jf. angrerettsloven § 20 annet ledd. Kansellering, avbestilling, mv. vil antagelig være utvetydig nok.

 

Virkningen av bruk av angreretten er at forpliktelsene faller bort straks angreretten brukes, jf. angrerettsloven § 23. Den næringsdrivende har ingen ytterligere rett til å oppfylle avtalen. Leverer den næringsdrivende likevel fortsetter levering til tross for at levering ikke er påbegynt når angreretten brukes kan det hende vi snakker om ulovlig avtaleløst varesalg etter markedsføringsloven § 11.

 

Må imidlertid ses i sammenheng med angrerettsloven § 25 som etablerer en plikt for forbruker å sende varene tilbake for egen regning tilsynelatende uavhengig av når melding om angrerett ble gitt.

Lenke til kommentar

Nja, standardvilkårene til i alle fall Bring er såvidt jeg husker at bestillingen ikke forplikter før godset er levert til befraktning. 

Det stemmer - jeg sender mye med Bring i jobb, da oppretter jeg sendingen i Brings nettløsning og skriver ut pakkelappen på lokal printer. Men hvis denne lappen aldri blir scannet mottatt noen plass, får jeg heller aldri noen faktura.

Lenke til kommentar

Chilli/Trademax tar 795,- for levering med budbil, og 1495,- for returer. Tipper de selv betaler dette Gustafs Åkeri budfirmaet de bruker peanuts av de summene..

 

Jeg har vel ikke benyttet angretten når jeg ba dem kansellere ordren før den ble levert, og ifølge loven så er ikke varen levert før det er overtatt av forbruker? 

 

Og man bør jo ta med i betrakningen her at bestillingen ble gjort en kveld i romjula og at jeg har bevis på at varen ikke forlot lageret før 3. janaur. I tillegg til ørten mailer til dem for å stoppe forsendelsen, det beviser jo at jeg har gjort alt jeg kan, og at det kun manglende vilje som er årsaken til at de ikke kansellerte ordren. Har selv jobbet på kundeservice i en varehandel og du verden så mange telefoner jeg har tatt til lageret for å stoppe en forsendelse. Men så var vi opptatt av god service og fornøyde kunder som kom tilbake, Chilli/Trademax er åpenbart ikke opptatt av det.  :grumpy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...