Kurt Lekanger Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Har ikke gitt opp: Qualcomms nyeste prosessor skal inn i Windows 10-PC-er Lenke til kommentar
1syros1 Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Når denne kommer i telefonstørrelse, hva hindrer en bruker i å installere android eller apple emulator? Altså i prinsippet få sin windows baserte enhet til å kjøre det mobile os man foretrekker? Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Når denne kommer i telefonstørrelse, hva hindrer en bruker i å installere android eller apple emulator? Altså i prinsippet få sin windows baserte enhet til å kjøre det mobile os man foretrekker? I prinsippet, ingenting. I praksis, et makkverk av flere lag med emulering og maskinvareabstraksjon som spiser opp ytelsen og ødelegger brukeropplevelsen. Lenke til kommentar
Lostfields Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Når denne kommer i telefonstørrelse, hva hindrer en bruker i å installere android eller apple emulator? Altså i prinsippet få sin windows baserte enhet til å kjøre det mobile os man foretrekker? Android emuleres i dag i Hyper-V (tipper det er Android for x86) men det vil jo bli enda mindre ressurskrevende å emulere ARM versjon av Android på ARM. Så det kan jo hende prosjektet "Astoria" som skulle lage en bru mellom Android og WM10 ble skrinlagt pga dette. https://www.youtube.com/watch?v=TfLGFYiniEM Xbox One kjører hver enkel del (spill, grensesnitt, media) i Hyper-V. Xbox 360 som emuleres på Xbox One kjører også i Hyper-V. Så dette er ikke et ukjent terreng for dem og jeg ville nesten tro at prosjekt Astoria erstattes med ren emulering i Hyper-V. Hvis de får til emulering av Android i W10 for ARM og tilpasser shell'en til mobiler (som de også holder på med) så blir dette virkelig en universal mobil. Lenke til kommentar
Ompa Kaiiizer Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Men da lurer jeg på en liten ting... "Alt" ble jo så mye bedre en gang i tiden da Apple gikk fra å bruke PowerPC til Intel i sine Macer. Da jeg i sin tid gikk til anskaffelse av en NAS, leste jeg meg til at det var en stor fordel om den hadde en Intel-prosessor, mtp. OS (Linux) og større valgmuligheter på applikasjonsfronten. Hva da hvis MS nå skal satse på Qualcomm? Hvilke konsekvenser får det evt. ift. kompabilitet osv.? Lenke til kommentar
Lostfields Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Hva da hvis MS nå skal satse på Qualcomm? Hvilke konsekvenser får det evt. ift. kompabilitet osv.? Egentlig ikke et problem så lenge man ikke bruker instruksjonssettet til CPU i programvaren, så vidt jeg vet. Hele kjernen til Windows 10 er kompilert for ARM så alle som bruker spesielle biblioteker (API'er) som ligger utenfor normalen vil fungere da kjernen selv kjører under ARM og emulererer Win32 instruksjonssettet. Nye .NET programmer (for eksempel UWP) vil kjøre "native" da .NET Runtime er kompilert for ARM, hvis alt ligger i en "exe" så må man kanskje rekompilere for ARM. Eneste er at det må nye drivere til, for å få blåtann, 4G, kamera osv til å fungere men nå er Qualcomm sin ARM alt-i-en brikke så det blir vel rimelig enkelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå