Gå til innhold

Er de fleste eksterne harddisker plug-and-play?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ser etter en ekstern harddisk som jeg også skal bruke til å overføre filer mellom pc'er. Det jeg lurer på er om dette som regel foregår smertefritt, uten å måtte legge inn ekstra drivere på begge pc'ene.

Ser på:

Western Digital Combo Firewire USB 2.0 120 GB og

IOmega HDD 80 GB USB 2.0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

maxtor 160G onetouch fungerte også rimelig smertefritt.

eneste en installerte var backupen til hd, hvor en trykker kun på en knapp så lagres f.eks word dokumentene over på den.

eneste problemet mitt var å skaffe en 6-4 pin firewire, og formatere den til ntfs

Lenke til kommentar

Ja, de skal fungere uten ekstra drivere etc i Win 2000 og XP. Vet ikke helt om du kanskje må innstallere en driver i Win98/Me for å få få det til å fungere. Aner heller ikke hvordan det blir i Linux.

PS. Vennligst rediger bort den haugen med utropstegn. De er bare irriterende!

Lenke til kommentar

I win9x trenger du som sagt drivere. Et annet lite tips(men som i og for seg ikke har noe med selve hardisken å gjøre) er at det da kan være greiest å ha filsystemet Fat32. Dette kan alle windows versjoner fra Win98 og oppover lese. Win95 med en oppdatering kan også lese det, og Linux skal klare det greit. NTFS er det bare Win2k og XP som kan bruke, linux har begrenset støtte til det. Du kan vist innstalere egene programmer til Win98 som leser NTFS, men da mister du enkelheten.

Lenke til kommentar
I win9x trenger du som sagt drivere. Et annet lite tips(men som i og for seg ikke har noe med selve hardisken å gjøre) er at det da kan være greiest å ha filsystemet Fat32. Dette kan alle windows versjoner fra Win98 og oppover lese. Win95 med en oppdatering kan også lese det, og Linux skal klare det greit. NTFS er det bare Win2k og XP som kan bruke, linux har begrenset støtte til det. Du kan vist innstalere egene programmer til Win98 som leser NTFS, men da mister du enkelheten.

eller du kan partisjonere den opp slik jeg har gjort.

40G for fat32 slik at en er siker på å bruke de filene på flere maskiner.

Resten ntfs

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...