Gå til innhold

RYKTE: Wall Street Journal: – Apple kan droppe Lightning i neste iPhone

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det vel strengt tatt mulig å lade direkte fra en MacBook Pro i dag også, jeg gjør det faktisk i dette øyeblikk med usb-c->lightning-kabelen min. Usedvanlig kjipt av Apple å ikke sende den med, men ikke akkurat noen umulighet å plukke med seg en fra butikken heller.

Lenke til kommentar

Nå er det vel strengt tatt mulig å lade direkte fra en MacBook Pro i dag også, jeg gjør det faktisk i dette øyeblikk med usb-c->lightning-kabelen min. Usedvanlig kjipt av Apple å ikke sende den med, men ikke akkurat noen umulighet å plukke med seg en fra butikken heller.

Greit nok det, men en usb-c->lightning kabel passer ikke inn i laderne som følger med telefonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke WSJ også sagt Apple har bestilt 100 millioner OLED skjermer? Selv om du tenker for et helt år, så selger Apple i overkant av 200 millioner. Så det blir fortsatt nesten halvparten. Så da må det være mer enn en premiummodell som har OLED om det stemmer. Hvis det stemmer vil jeg tro alle 3 får.

Kurvet skjerm, lite ramme, over 5,5, ingen hjemknapp men funksjonsområdet i bunnen, USB..... er det bare meg eller høres det ut som en typisk Android telefon, bare at den kjører iOS? Kan være lurt det da, er jo folk som vil ha det slik, men likevel liker iOS. Så med en slik modell så kan de få det nyeste og kuleste innen HW, men med iOS. Virker som om Apple er blitt mer og mer villige til gjøre ting annerledes, følge mer av andre trender, og ikke holde på det som var Apple for alltid. Nokia gikk jo under fordi de ikke fulgte med, virker ikke som om Apple har tenkt å gjøre den feilen. Blir spennende å se hva det ender opp med, enda litt tidlig. Likevel så er det å holde inn rykter som Apple litt ekstra vanskelig. Du må jo åpenbart bestille i god tid om du plutselig skal ha 100 millioner(!) OLED skjermer, og det er vel litt vanskelig å holde det hemmelig i et halvt år.

Lenke til kommentar

Flott om det skjer. Så får man endelig en plugg så og si alle bruker.

Jeg jobber på en svært stor arbeidsplass, der Iphone ikke er jobbmobil. De med iPhone privat ses stadig på jakt etter noen med lightning kabel (når man har glemt sin hjemme).

En Iphone eier ble imponert over at USB c til jobbmobilene også passet til mange andre mobilmerker. Personen så andre lade Sony, HTC m.m. med laderen til jobbens Samsung telefoner.

Dette er ikke noe om hva som er best av mobiler. Men flott om Iphone også går over til USB C og for en gangs skyld ikke må holde på egen Apple kontakt.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Selv om USB-C kom mange år etter Lightning er den fortsatt en vesentlig større plugg. Nydelig at Apple pusher data-markedet på USB-C og det vil gi mening å ha USB-C også i lader-enden, men i iPhone hvor de argumenterer for å spare plass vil USB-C være et skritt tilbake.

https://static1.squarespace.com/static/5117056fe4b0a31c03600231/t/5504dce5e4b05f2d517789f1/1426382055667/USB-C-vs-Lightning-port-size-dimension-comparison-graphic?format=750w

Lenke til kommentar

Selv om USB-C kom mange år etter Lightning er den fortsatt en vesentlig større plugg. Nydelig at Apple pusher data-markedet på USB-C og det vil gi mening å ha USB-C også i lader-enden, men i iPhone hvor de argumenterer for å spare plass vil USB-C være et skritt tilbake.

https://static1.squarespace.com/static/5117056fe4b0a31c03600231/t/5504dce5e4b05f2d517789f1/1426382055667/USB-C-vs-Lightning-port-size-dimension-comparison-graphic?format=750w

Er usb-c kom først på pc tror jeg? Tror ikke den kom pga tynnhet til lightning, de tynneste mobilene har ikke eplelogo.

Apple har sagt de brukte sin kabel for å få tynnere telefon, men jeg tror nok det handler om å kunne kreve penger fra de som lager ekstrautstyr.

Lenke til kommentar

Målet er vel best telefon, ikke tynnest telefon?

Type-C pluggen er ekstremt kraftig plugg, fordi du kan få veldig mye i den. Du kan si Lightning er mindre, men det kan kanskje ha noe med å gjøre at Type-C pluggen klarer 100W og støtter nyeste Thunderbolt? Altså en kontakt som er liten nok til å passe fint i en mobil, samtidig som den er kraftig nok for en rMBP. Med micro-USB kunne du argumentere med at Lightning var bedre på mage felt, for det var den. Med Type-C derimot så har Apple fått det de vil, og det er derfor de bruker den. Jeg tror ikke Apple gjør alt de kan for å unngå standard pluggen, men jeg tror at de alltid vil ha det beste.

Og med Type-C på alt annet så ser jeg ikke hvorfor ikke iPhone og skal få. Du kan si at det ikke er så mye problem å ha Lightning, men kan du ikke da også argumentere med at det å ha Type-C heller ikke er veldig problematisk? Og vil det ikke være mer praktisk? Det at alle kan lade telefon med samme kabel virker praktisk for meg (venter på noen morsomme som sier ja men Apple har USB ut ifra strøm adapteren..)

Lenke til kommentar

Er usb-c kom først på pc tror jeg? Tror ikke den kom pga tynnhet til lightning, de tynneste mobilene har ikke eplelogo.

Apple har sagt de brukte sin kabel for å få tynnere telefon, men jeg tror nok det handler om å kunne kreve penger fra de som lager ekstrautstyr.

USB-C ble vel først kommersielt tilgjengelig i 2014 mens Lightning-pluggen kom på de første Apple-modellene i 2012. Så det handlet vel om at Apple ville ha mindre plugg den gangen til å erstatte 30pins-pluggen de hadde brukt frem til da og som du skriver en løsning som de hadde kontroll over selv.

Ser ikke noe negativt i at de går over til USB-C nå men jeg finner det lite sannsynlig at de kommer til å gjøre det i denne omgangen.

Lenke til kommentar

Vil si det er å overdrive å tillegge Apple store deler av æren for det, markedet "pusher seg selv".

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vil si det er å overdrive å tillegge Apple store deler av æren for det, markedet "pusher seg selv".

AtW

Det er klart at utviklingen hadde gått fremover også uten Apple, men historien viser mange eksempler på at de er en aktør som har enorm innvirkning på hvordan resten av markedet utvikler seg.

Det så vi f.eks. da CD'en ble kuttet ut til fordel for digital distribusjon, da tynne MacBook Air kom på markedet, da iPhone kom med krav om abonnement med inkludert datatrafikk, da iPhone kom med kapasativ fremfor resistiv touch-skjerm, da Lightning ble lansert og kunne settes inn begge veier, da iPhone kom med Retina-skjerm og nå med USB-C.

Selvfølgelig hadde både PC- og tilbehørsprodusenter omfavnet USB-C med tiden, men fokuset og hastigheten har økt enormt ved å være den eneste pluggen i MacBook og MacBook Pro.

Ser ut som min spådom i forbindelse med minijack-fjerningen; "Jeg tror aldri dagen vil komme der lightning er mer populær til hodetelefoner enn minijack" ser ut til å styrkes.

AtW

Ja, dette var ikke akkurat en dristig spådom. Visjonen var åpenbart at fremtiden for headset er trådløs, ikke med verken Lightning, USB-C eller minijack.

Lenke til kommentar

AtW

Det er klart at utviklingen hadde gått fremover også uten Apple, men historien viser mange eksempler på at de er en aktør som har enorm innvirkning på hvordan resten av markedet utvikler seg.

Det så vi f.eks. da CD'en ble kuttet ut til fordel for digital distribusjon, da tynne MacBook Air kom på markedet, da iPhone kom med krav om abonnement med inkludert datatrafikk, da iPhone kom med kapasativ fremfor resistiv touch-skjerm, da Lightning ble lansert og kunne settes inn begge veier, da iPhone kom med Retina-skjerm og nå med USB-C.

Selvfølgelig hadde både PC- og tilbehørsprodusenter omfavnet USB-C med tiden, men fokuset og hastigheten har økt enormt ved å være den eneste pluggen i MacBook og MacBook Pro.

Ser ut som min spådom i forbindelse med minijack-fjerningen; "Jeg tror aldri dagen vil komme der lightning er mer populær til hodetelefoner enn minijack" ser ut til å styrkes.

AtW

Ja, dette var ikke akkurat en dristig spådom. Visjonen var åpenbart at fremtiden for headset er trådløs, ikke med verken Lightning, USB-C eller minijack.

Dette blir jo litt hvem du vil gi "cred" til da.

Se for eksempel denne artikkelen:

https://arstechnica.com/tech-policy/2012/02/if-android-is-a-stolen-product-then-so-was-the-iphone/

Sitat: " According to Bill Buxton, a multitouch pioneer now at Microsoft Research, the first multitouch screen was developed at Bell Labs in 1984. Buxton reports that the screen, created by Bob Boie, "used a transparent capacitive array of touch sensors overlaid on a CRT." It allowed the user to "manipulate graphical objects with fingers with excellent response time."

Så hvis du skal gi noen "cred" for dette, må det vel være de som først lanserte det? De pushet grensene i 1984 over en CRT-skjerm!

Hvis det er litt "far fetched", så kan du jo se på LG Prada som var den første multitouch telefonen med kapasativ touch:

http://www.trustedreviews.com/news/Interview-Synaptics-Talks-Capacitive-Touchscreens. LG Prada kom litt før den første iPhone (den vant designkonkurranse i 2006).

Når det gjelder å lansere bærbare uten CD-rom så har mange windowsmaskiner blitt levert uten dette fra før.

Videre har jo bruken av cd/dvdrom stupt over mange år, jeg vil strengt tatt si at innførselen av Steam for digital distribusjon av spill var en pioneer i markedet for å "drepe" det optiske mediet. Etter Steam fulgte jo da andre aktører som EA, osv..

Etter hvert ble jo mer og mer digitalt distribuert og da ble færre stasjonære maskiner kjøpt med optisk avspiller, samt det kom mange små pcer (bærbare) uten CD-rom. Dette var jo lenge før "ultrabooks" og tilsvarende (ultrabook er Intel sitt navnepåfunn, men man har jo tilsvarende med AMD eller også snapdragon, chromebooks osv.).

Nå skal jeg ikke utelate aktører som netflix, HBO, amazon osv. Det er digital distribusjon som dreper de optiske platene.

Før digital distribusjon var kravet ofte at du måtte ha en cdplate stående i maskinen.

Jeg kan være enig i at Apple nok startet trenden å lage tynnest mulig maskin av metall, men jeg vil nok kreditere digital distribusjon som kilden for å drepe det optiske mediet. I dag trenger man nesten aldri et optisk medium. En annen årsak vil jeg nok si er at minnebrikker har blitt store og raske, hvorfor skal du bruke mye tid på å brenne plater - når du kan bruke minnepinner med høy kapasitet og høy ytelse? 

"The killing" av mini-rjack er ofte noe man forbinder med Apple, men de var ikke først her heller.

Man kan jo se (minst) tilbake til 2015 med Oppo R5 med sine 4,85mm: http://www.theverge.com/2014/10/29/7091055/this-android-smartphone-is-too-thin-for-a-headphone-jack

Der har du faktisk en telefon som ikke har plass til mini rjack :p

Men i nyere tid har også flere andre fjernet mini rjack, som: Motorola (lansert før iPhone uten mini rjack) og HTC 10.

Det er nok mange andre også, men folk vil nok huske det som om Apple startet trenden. Årsaken er at mediene er veldig glad i å skrive om Apple og derfor forbinder mange folk det med Apple (selv om de ikke var først). Da vil man gjerne i ettertid tro at Apple startet trenden, men det er ikke alltid slik.

Lenke til kommentar

USB-C ble vel først kommersielt tilgjengelig i 2014 mens Lightning-pluggen kom på de første Apple-modellene i 2012. Så det handlet vel om at Apple ville ha mindre plugg den gangen til å erstatte 30pins-pluggen de hadde brukt frem til da og som du skriver en løsning som de hadde kontroll over selv.

Ser ikke noe negativt i at de går over til USB-C nå men jeg finner det lite sannsynlig at de kommer til å gjøre det i denne omgangen.

Ja, det stemmer..

USB-C er jo veldig bra, sammen med siste teknologi kan man pushe mye strøm og oppnå smart hurtiglading.

Kontakten er jo ikke "den tynneste", men den er ganske robust og den gir mange muligheter - samt den er toveis.

Jeg må ærlig talt si at micro-usb fungerte fint hittil for meg, men i fremtiden blir det nok mer bruk av USB-C pluggens muligheter.

Min kinatelefon kan også lade 0-60% på 15 minutter (OnePLus 3T) via USB-C! Men min forrige Sonytelefon var ganske rask med quickcharge (Quallcomm) også. 

Det fins også reversibel microusb-kabel: https://www.cnet.com/news/finally-a-reversible-micro-usb-cable/ (kom i 2015). Men med USB-C og mulighet for mange fiffige ting gjennom ny USB-standard (thunderbolt osv), har man jo mange muligheter man aldri vil få med microusb.

Jeg er jo glad i ny teknologi, men de tynneste telefonene som har blitt lansert hittil har alle brukt MicroUSB.

Men vi vil nok se enda tynnere telefoner med USB-C i fremtiden, mye på grunn av at nyere teknologi gjør at de kan bli tynnere.

Kanskje vi en dag får en standard på trådløs lading som er "god nok" - samt at alle bruker den..

Det er jo min drømmesituasjon, en telefon uten plugger. Da kan den være helt tett, særlig hvis man kvitter seg med simkort og heller har en form for "login" (nesten som man hadde med dialup modem). Ser ikke helt hvorfor det skal være nødvendig med simkort, hvis man kan legge autentiseringen i mykvare.

Ble en del digresjon her, men det var mer mine "drømmer" om fremtidens mobil:

* Ingen kabler (rask og standard trådløs lading)

* Helt tett telefon (høyttaler er da transducer som på Mii Mix og Sony sin kommende OLED TV)

* Vanntett mikrofon

* Lite/ingen ramme rundt skjermen, annet enn en liten kant som kan ta i mot fall (gjerne utskiftbar kant mtp. riper/hakk).

* Døden over simkort

Jeg tenker med OLED skjerm kan kamera være "inni" skjermen også, hvis de lager et sirkulært hull i OLED-skjermen :-)

Endret av Olavxxx
Lenke til kommentar

AtW

AtW

Joa, men nå snakker vi om USB-c, en overgang som er godt i gang, og mange aktører er tidligere ute en apple. Dette skjer, og det hadde skjedd uten apple.

En selvfølgelig spådom mener du, mange var ikke enig i tråden når dette ble diskutert og apple kom uten minijack. (og om visjonen var trådløst, hvorfor leverer de et trådbasert alternativ? De kunne levert rent trådløst)

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...