BMWCoupeFtw Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 (endret) Hei Rett før vinterferien kjøpte jeg et par skøyteski. Dessverre ble dem behandlet av et familiemedlem som en vanlig klassisk ski. Dvs at skien ble rubbet litt i under bindingen(festesonen). En skøyteski har ikke festesone, derved blir skien nesten ubrukelig når den blir smørt som en klassisk. Skiene brukt 2 dager. Med andre ord er dem lite brukt og rubbingen var minimal. Et par drag med sandpapir skal aldri kunne skade sålen så mye at det ikke kan slipes bort? Uansett, når jeg kom hjem fra vinterferien leverte jeg skiene til XXL, hvor jeg spurte hvordan de ville reparere dem. Da ble det nordisk slip & nordisk prepp. Dette kostet meg 948kr. Dessverre ble jeg ikke fornøyd med resultatet. Høyre side på begge ski ser ut til å ikke ha fått struktur. Som om de er slitt. På den ene skien er det så og si langs hele høyre side... XXL har kjørt skien gjennom slipen 4 ganger, mer tørr dem ikke gjøre da det er nesten ikke midtrand igjen... Hva sier XXL til dette? De mener skien ikke er plan, og at det er produksjonsfeil. Ifølge XXL kan man umulig gjøre feil med slipemaskinen. Videre har XXL sendt bilder av skiene til produsenten å forteller meg at produsenten ønsker å få dem sendt inn for sjekk. For gøy tok jeg skiene til G-Sport. De sier at XXL må ha gjort en feil. Brukt for mye trykk, kanskje det var slitt stein, who knows... G sport sier også de kanskje kan forbedre dem litt, men skien vil aldri bli som ny. Så hva skal jeg gjøre? Sender jeg dem til Fischer vil Fischer skylde på XXL, mest sannsynlig. XXL vil mest sannsynlig skylde på meg fordi dem ble rubbet litt. Da ingen kan bevise tilstanden skiene var i før dem ble levert til XXL, har jeg vel ingen sak? Selv om jeg kan bevise at dem ble kjøpt rett før vinterferien, som derved beviser at skiene umulig kan være godt brukt. Ergo er en ski til flere tusen kroner blitt forverret av XXL. Det burde ikke vært noen problem å slipe bort rubbingen som var gjort på skien. Hva tenker dere om saken? Har jeg noen sjangs? Endret 28. februar 2017 av BMWcoupeftw Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 (endret) Om det er en produksjonsfeil kan du reklamere direkte mot XXL, trenger ikke forholde deg til produsent. Endret: Trodde du også hadde kjøpt hos XXL. Endret 28. februar 2017 av Matsemann Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Er skien kjøpt hos XXL, eller bare "reparert" der? Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 28. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2017 De er ikke kjøpt fra XXL.De er kjøpt fra en forhandler i Oslo, men jeg bor ikke i Oslo dessverre. Lenke til kommentar
hsdhsfhsf Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 (endret) hvis XXL sier det er produksjonsfeil sier du "hei, jeg vil reklamere på disse skiene, få et nytt par, takk, dere får ta sakenmed produsent, det driter jeg i" "takk for nye ski, ha en fin dag". og ikke gi ski til familiemedlemmer med sandpapir igjen ikke kjøpt hos xxl? vanskelig... selger kommer til å skylde på xxl... tror nesten du er nødt til å la xxl sende til fischer. Hvis fischer sier XXL har ødelag dem, så MÅ xxl betale... en skiprodusent sier xxl har ødelagt ski, det veier tungt! da vil xxl gå med på å erstatte skiene. men du må heller ikke glemme "root cause", det var du som feilbehandlet skiene til å begynne med. Endret 28. februar 2017 av h2k_InnleggNO Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 28. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2017 Kan vel ikke gjøre det da jeg ikke kjøpt dem fra XXL. Lenke til kommentar
toth Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Ring forhandleren du kjøpte dem av, si at XXL hevder produksjonsfeil, og spør hvordan det kan løses. be f.eks om ferdigfrankert sendingslapp. 2 Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 28. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2017 (endret) Ring forhandleren du kjøpte dem av, si at XXL hevder produksjonsfeil, og spør hvordan det kan løses. be f.eks om ferdigfrankert sendingslapp. Ja, har sendt dem email, ikke ringt, da jeg også videresendte XXL sin mail de hadde sendt til produsenten. Klart det er bruker feil her, men skiene er som nevnt veldig lite brukt. Et par drag med sandpapir i festesonen vil aldri gjøre en skade som ikke kan repareres. Dette er forøvrig vanlig praksis med klassiske ski, får at smøringen skal sitte bedre. Ski skal også tåle flere slip. Men i dette tilfellet, hvor XXL har kjørt den gjennom 4 ganger (som nevnt), og det nesten ikke er midtrand, setter stort spørsmål om XXL har rett og slett brukt for mye trykk i slipingen. Ellers er det produksjonsfeil. Produsenten selv vil ikke si hvor mange slip en ski tåler, forøvrig. Legger ved et bilde så dere kan se hva som er skjedd. Som dere ser på høyre side langs kanten, er det ikke kommet struktur. Dette fordi XXL mener skien ikke er plan, dvs at det feks er høyde forskjell mellom høyre og venstre side, derved har ikke slipen kommet i kontakt med sålen på høyre side. Endret 28. februar 2017 av BMWcoupeftw Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 28. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2017 ikke kjøpt hos xxl? vanskelig... selger kommer til å skylde på xxl... tror nesten du er nødt til å la xxl sende til fischer. Hvis fischer sier XXL har ødelag dem, så MÅ xxl betale... en skiprodusent sier xxl har ødelagt ski, det veier tungt! da vil xxl gå med på å erstatte skiene. men du må heller ikke glemme "root cause", det var du som feilbehandlet skiene til å begynne med. XXL har forsåvidt sagt at dem ikke kan sende dem, de begrunnet det med at de ikke fører den modellen selv. Så jeg har sent email til forhandleren jeg kjøpte dem fra. Mener du fremdeles jeg kan be XXL sende skiene til produsenten, eller gjøre som "toth" sier? Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 XXL kan nok sende inn skiene, men det er ikke pålagt til å gjøre dette da de ikke er kjøpt hos dem. De kan gjøre det på goodwill, men siden det koster ressurser (og frakt) å sende inn skiene til Fischer vil de nok neppe gjøre det. Det er vertfall min erfaring Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 (endret) Hvis XXL bruker autoriserte personer til å slipe/reparere ski, og de påstår at skiene har en produksjonsfeil, så be om å få dette skriftlig. Deretter må du ta det direkte med forhandler som du kjøpte skiene av, da du ikke har mulighet til å rette noen krav mot XXL (men da altså gitt at det faktisk er en produksjonsfeil). Du kan imidlertid møte på problemer om forhandler sier at skiene ikke har en produksjonsfeil, eller om de ikke ønsker å ta skiene i retur fordi noen andre enn dem selv har forsøkt å reparere. Kjøper du en vare hos en forhandler, så bør du alltid la eventuelle reklamasjonssaker, eller reparasjoner, gå gjennom forhandler. Da kan de ikke påstå at noen andre har gjort noe feil. I dette tilfellet kan XXL skylde på produksjonsfeil, og forhandler kan skylde på XXL. Selv om det i utgangspunktet er en produksjonsfeil, kan forhandler nekte å rette mangelen, om de mener at XXL har forverret feilen/skaden. Endret 6. mars 2017 av Molekylet Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 (endret) Trådstarter har en reklamasjonssak mot XXL, da de ikke utførte jobben han betalte for skikkelig. På samme måte som at man ikke går til utbygger av badet når rørleggeren du senere leier inn for å bytte et rør gjør en feil. Man går til rørleggeren som gjorde jobben. Hvis XXL tilbyr en vare eller tjeneste, som å slipe ski så må de også ha lærdom til å gjøre det. Dette har de ikke vist i dette tilfellet. Og de har gjort samme feilen fire ganger. Da kan de ikke vise til produksjonsfeil. Produksjonsfeil skulle blitt påpekt når han kom tilbake for første gang, hvis de hadde nok mellom øra til å gjøre jobben sin. Endret 6. mars 2017 av Dragen 3 Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 24. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2017 (endret) Liten update! Fikk nye ski etter å ha sendt dem til produsenten. Veldig bra service fra de sin side. De kunne ikke gi et klart svar på hva som var feil, men mente XXL hadde slipt dem for hardt. Rart XXL mener man ikke kan gjøre feil med slipen, det virker jo ulogisk, men ok... Så takk til alle dere som har hjulpet til! Endret 24. mars 2017 av BMWcoupeftw 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå