Drogin Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Vi har bestillt et nybygg og holder på å ta stilling til tilvalgene. Vi kan velge mellom parkett eller laminat. Vi har planer om å ha både 2 hunder(1 alaskan malamute, 1 jack russel), og barn iløpet av få år. Vi får varmekabler under alle gulv i første etasje. Med tanke på at vi skal ha barn og hunder, tenker vi at det er taktisk å velge en kvalitetslaminat, for å unngå å få gulvet ødelagt på 1 år. Vi vurderer en dyr høytrykkslaminat fra BerryAlloc. Men jeg har også lest noen skrekk-artikler på internett, om at Laminat inneholder og frigir f.eks formaldehyd. Gjør parkett også dette? Er dette noe vi bør ta med i beregningen, gitt den laminaten vi tenker på å kjøpe? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Linoleum er tingen. Slitesterkt og billig, kan legges over laminat/parkett så dere kan ta det av senere og få "nytt" gulv Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Formaldehyd eller ikke .Dersom dette er et nybygg ihht. tek10, så er jo ventilasjon med balansert ventilasjon og frisk luft på plass. Jeg har veldig god erfaring med BerryAlloc i gang. Ser nytt ut etter 5 år. Det tåler hund, våte vannskåler og snøsko. Pergo-laminat i stuen derimot... Lenke til kommentar
Erling71 Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Jeg må være ærlig. Jeg har utelukkende negative erfaringer med laminat. Alle stedene jeg har bodd på med laminat, fikk jeg bivirkninger. Jeg ble fysisk slvere og mindre utholden, fikk "seigere muskler", sov lengre, og fikk sløvere fordøyelse = "food-baby etter spising". Trening gikk dårlig, og spesielt evnen til høyere anstrengelser. Jeg forsøkte ved en anledning å ta bort laminaten, og ble straks i toppform igjen. Vi la laminat på hytta vår en gang, og etter det har hytta aldri vært den samme mht. god form. Jeg for min del, tør IKKE å gå for laminat noe mer. Jeg har også hørt tilsvarende historier på nettet, som f.eks. denne:https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/--ble-syke-av-laminatgulv/1443244.html Videre fins det også nettsider som understøtter dette, så som f.eks. denne fra inneklima.com:http://www.inneklima.com/index.asp?context=&document=168 Les den aller nederste setningen på den nettsiden ("fordeler og ulemper"): Den snakker i klartekst. 3 negative punkter om inneklima vedr. laminat, ,men ikke vedr. parkett. En annen ting som får meg til å mislike laminat, er at det ikke tåler en dråpe vann før det begynner å vokse høye "fjell" i sprekkene / fugene. Da ville jeg heller gått for såkalt "klikkvinyl": Dette er en helsevennlig vinyl, som ikke kan sammenligne seg med gammeldags vinyl, som inneholdt ftalater o.l.: Den får du helt ned til 200 kr. kvadraten på byggmax, og den er også skikkelig vanntett. Du kan si mye om laminat, laminat har sikkert sine fordeler, men jeg mener at helsa bør gå først, og da er laminat uaktuelt. Ihvertfall for meg. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Det som er gøy med formaldehyd er at det binder seg til DNA og lager mutasjoner. 10% av Aspartam er formaldehyd så hiv innpå med lettbrus også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå