toth Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 (endret) Ref. dette innlegget fra annen tråd: Min familie er involvert i en sak hvor et kraftselskap ønsker å utnytte vannet i en elv som deler seg. Det er forskjellige eiere inntil elven(e). Er det noe rettspraksis på dette området? Det skal fordeles på fallhøyde, men hvordan gjøres dette når elven deler seg? Det som skjedde hos en slektning av meg var at naboen demte opp elven ovenfor eiendommen hennes og ledet den bort fra der den hadde ligget i århundrer og inn på sin egen eiendom... I hvor stor grad man kan påvirke vannmasser på egen tomt, dersom vannmassen/elven/bekken også krysser annens tomt - om jeg har drikkevannet mitt i elva som krysser hagen min, og et lite vannkraftverk - kan naboen ovenfor demme opp elva for å lage seg badevann, eller avlede den for å tørrlegge et jorde? Endret 28. februar 2017 av toth Lenke til kommentar
toth Skrevet 28. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2017 Sitatfunksjonen gikk visst fullstendig bananas - skal prøve å fikse den igjen. Uansett er spørsmålet mitt i hvor stor grad man kan påvirke vannmasser på egen tomt, dersom vannmassen/elven/bekken også krysser annens tomt - om jeg har drikkevannet mitt i elva som krysser hagen min, og et lite vannkraftverk - kan naboen ovenfor demme opp elva for å lage seg badevann, eller avlede den for å tørrlegge et jorde? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Endring av vassdragsløp innebærer at elva tilfaller den som eier den grunnen det nye elveløpet går over/gjennom, jf. vassdragslova § 6. Dette gjelder imidlertid ikke reservasjonsløst. Etter vannressursloven § 7 (tidligere vassdragslova § 8) har ingen rett til å endre en elvs løp uten særlig rettsgrunnlag. Vannressursloven § 12 (tidligere vassdragslova § 9) gir rett til å endre en elvs løp tilbake til det opprinnelige løp. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Kort fortalt: Hvis eieren av en eiendom oppstrøms i elva demmer opp elven slik at det går ut over din vannføring, krever dette i avtale med deg. Hvis ikke må han betale erstatning. Vannressursloven § 12 gir rett til å endre en elvs løp tilbake til det opprinnelige løp hvis vassdraget tar seg et nytt løp, og er et unntak fra konsesjonsplikten. Den kan altså ikke brukes til å gjenopprette "historiske forhold" langt tilbake i tid, og kan ikke brukes til omgjøre en avtale om endret vannføring. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 28. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2017 MAO er Det som skjedde hos en slektning av meg var at naboen demte opp elven ovenfor eiendommen hennes og ledet den bort fra der den hadde ligget i århundrer og inn på sin egen eiendom... mes sannsynlig ulovlig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå