Gå til innhold

Oppgraderinger på fire år gammel pc

Anbefalte innlegg

Kan lite om datamaskiner, men klarte nå å bygge min egen for fire år siden.

Den fungerer fortsatt fint, men lurte på om noen litt mer kompetente kunne gi meg tips til noen oppgraderinger. Håpet er vel at det i 2017 kan gjøres for en rimelig penge.

Skrus for det meste på for videoredigering, og takler fint premiere og after effects. Holder meg for det meste innenfor to dimensjoner, men har opplevd at after effects kan crashe ved bruk av element 3D.

Benevnelse

Artikkelnummer

SONY DVD±R/RW AD-7280S-0B 24X SATA BLACK

5010617678

SEAGATE BARRACUDA 1TB 7200RPM SATA/600 64MB

5010617326

MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM SP1 64-BIT ENG DVD#OEM

5010585233

MICROSOFT SIDEWINDER X4 KEYBOARD USB

5010393460

INTEL CORE I7 2700K 3.50GHZ 8MB S-1155

5010610782

INTEL 520 SERIES 2.5" 60GB SSD SATA/600 MLC 25NM BULK

5010610011

GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3 DDR3 S-1155 ATX

5010598669

CORSAIR TX 650W V2 ATX12V 2.3 / EPS12V PSU

5010586850

CORSAIR MIDITOWER CARBIDE 500R ATX BLACK

5010608713

CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600MHZ CL9 (4X4GB)

5010618982

BENQ GL2450 24" WIDE TFT LED BLACK

5010613593

ASUS GEFORCE GTX 550 TI 1GB PCI-E DVI/HDMI

5010586395

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bakdelen her er at du ikke har så mange muligheter til å oppgradere hardwaren du har. Om du skal ha ny CPU, må du ha nytt hovedkort og ny RAM også.

Et nytt skjermkort hjelper jo litt på spill, men gir ellers ingen andre fordeler.

En ny raskere og større SSD disk bør jo vurderes.

Hvor mye penger har du å rutte med til dette da?

Lenke til kommentar

Enig, skal du oppgradere, må du nok legge en del penger på bordet, AMD Ryzen eller i7 7700k.

Så da ender du med ny pc, særlig skjermkortet GTX 1070 eller RX 480x crossfire.

Skal du ha raskere SSD må du ha bedre hovedkort.

Da sata disker antakelig vil falle i pris, og PCI-E SSD er den som tar over frem over nå.

Nå finnes det adapter fra m.2 til PCI-E men ferreste hovedkort funger med PCI-E boot.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

For videoredigering vil du nok vurdere en nyere CPU, og da samtidig nytt hovedkort og RAM da nyere CPU-modeller ikke er kompatible med det du har.

Avhengig av programvaren kan det hende du kan dra nytte av GPU-akselerasjon, men hvorvidt dette monner såpass at skjermkortoppgradering vil være verdt det har jeg mine tvil om. Med det sagt: spiller du noe som helst av semi-krevende spill vil nytt skjermkort være gull. Det du har nå var lav mid-range i 2012. Det vil uten problemer gi deg bilde på skjermen, så lenge du ikke forventer 4K, men nyere spill vil nok gi deg en heller begredelig opplevelse.

SSD-drev kan gjenbrukes, men din er fryktelig liten. Du kan vurdere å kjøpe deg et nytt og bruke begge. Harddisk kan du også legge til om du føler behov for det. 1TB holder nok for mange, men driver du med videoredigering og har mange videoer/mye råfiler kan det sikkert bli knapt etterhvert. Husk også backup av ting du ikke har råd til å miste. Altfor mange virker å ikke sjenke dette en tanke før disken har røket og alt er tapt. RAID (spesifikt RAID 1 og oppover) gir deg en ekstra trygghet overfor hardwarefeil, men husk at dette sikrer deg ikke mot brukerfeil, brann eller tyveri. Det aller beste er offsite backup, enten i form av en skylagringstjeneste eller en enkel sync-filserver du hoster selv en annen plass.

Strømforsyningen din er kraftig nok, selv når du faktoriserer inn slitasje på kondensatorer, og bør være kompatibel medd nyere hardware. Samtidig er den gammel, og muligens utenfor reklamasjonsfrist (jeg har selv en TX 750 i bruk i en gammel maskin, og den har bikket syv år nå). Strømforsyning er den ene komponenten som kan kverke alle de andre strømførende komponentene i maskinen din ved overspenning etc., og er således den ene komponenten jeg passer på å skifte ut når den har utlevd sin reklamasjonsfrist i systemer av en viss verdi. Innenfor reklamasjonsfristen vil butikken være erstatningspliktig for eventuell skade strømforsyningen påfører maskinen min, etter de første fem årene er dette mitt eget ansvar.

Resten av komponentene bør være helt ok så lenge du er fornøyd selv.

edit: Og det jeg selvsagt glemte å nevne: AMD slipper sin nye prosessorgenerasjon svært snart. Ryzen 7 bør absolutt interessere deg, men vent litt til vi ser ytelsestester. Skjønt, Ryzen 7 1800X er vel allerede demo-et å slå i7-6900K til dobbel pris når det kommer til Handbrake og lignende, men så spørs det hvor mye tillit en har til en AMD-demo utført på en AMD-stand på Youtube.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...