Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

linser på nett

lafe

Anbefalte innlegg

Litt spørsmål om linser. Ser litt på linser på nett da linsene jeg har hos optikker er nokså dyre i forskjell på nett.

Men har litt problemer med å finne riktig linser som jeg bruker.

Basekurve  Diameter  Styrke  Sylinder   Akse 

Høyre bruker jeg          8.6           14.3        -0.75     -1.75       10

Venstre bruker jeg       8.6            14.3        -0.25     -2.25       20

Når jeg finner linser så finner jeg noen som ikke jeg får justert på. 

Så lure jeg på hvor farlig det er å eks å bruke noen som er litt forskjellig fra dem jeg har?

Og har det noe å si om jeg ikke får justert sylinder under bestilling?

Og blir det veldig stor forskjell på om basekure er eks 8.5.

Ser at dem fleste linser får bare velge styrke og ikke resten.

Hvor stor betydning har det å si.?

STYRKE
                       -                                        
BASISKURVE
                                               8.6                     
                                               8.6                     
DIAMETER
                                               14.2                     
                                               14.2                          
BASISKURVE
                                               8.6                     
                                               8.6                     
DIAMETER
                                               14.2                     
                                               14.2                     

Legg i handlevogn

Endret av lafe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Sylinder og akse må du vel ha riktig siden dette korrigerer for skjeve hornhinner.

Diameter er ikke viktig.

Basiskurve har nok nye mer og si om du bruker endagslinser fremfor dyrere tynne døgnlinser.

Lenke til kommentar

Basekurve og diameter er standardstørrelser, noen kan være mindre og større men de fleste er fornøyd med vanlige størrelser. Det er ikke farlig å bruke mindre eller større det går litt på preferanser. En optiker kan ikke hjelpe deg mer med dette enn å gi deg gratisprøver av ulike størrelser, det er bare å prøve seg frem om du vil.

Du trenger toriske linser for å korrigere for skjeve hornhinner, disse koster mer enn vanlige linser. Du kan prøve noen linser uten korreksjon for skjeve hornhinner og se hvordan det føltes, det er ikke sikkert du trenger å bruke toriske linser hele tiden.

De billigste linsene finner du vanligvis på lensit.no, butikken har dynamisk prising som nesten garanterer at de blir billigst.
Søk på linsen du skal ha på prisjakt.no og klikk deg inn på lensit.no derifra, da får du en diger rabatt du ikke får om du ikke går omveien via prisjakt.no.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for to gode svar her. 

Spørs om jeg da skal prøve litt forskjellig av linser.

Så da er det igrunn akse og sylinder som er viktigst da.

Jeg betaler jo 270kr mmd for en eske med linsene. Det kan blir litt mye i legden.

Om en kan få mere linser for samme pris andre plaser så er jo det mye bedre  :)

Lenke til kommentar

Takk for to gode svar her. 

Spørs om jeg da skal prøve litt forskjellig av linser.

Så da er det igrunn akse og sylinder som er viktigst da.

Jeg betaler jo 270kr mmd for en eske med linsene. Det kan blir litt mye i legden.

Om en kan få mere linser for samme pris andre plaser så er jo det mye bedre  :)

Bruk optiker til synstest og bestill linser selv på nett, det fungerer fint. Ikke kjøp et halvt års forbruk med nye linser, det kan være de passer dårlig til dine øyne så begynn med en liten pakke, bestill gjerne flere småpakker med ulike merker og se hvilket du liker best.

Pass på å ta på linsene riktig vei, de har en fremside og bakside og du lærer å se forskjellen på de.

Det viktigste er styrken, akse og sylinder er kun for justering av skjeve hornhinner og det er det ikke sikkert at du trenger. Nå er -2,25 og -1,75 kanskje såpass at du behøver det.

Hvis du ikke finner akse 10 og akse 20 linser tar du det nærmeste du finner, f.eks. 25 eller 15. Dette går i grader fra 0 til 180 grader. Hadde optikeren kunne måle nøyaktig ville du kanskje hatt 7,87 og 23,172 f.eks., men det er litt avrunding og circa-verdier som brukes.

Hvis du har grad i optimalisering og effektivisering så kan det gjøre deg litt smågal å vite at synet bare er 97% av hva det kunne vært men sånn er det =P

Edit: Det virker som at lensit.no har sluttet med dynamisk prising, nå er prisene de samme på nettsiden og via prisjakt.

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spør øyelegen med briller hvorfor han ikke har tatt laser.

Bivirkninger med operasjon kalles for symptomer. Du får altså ingen bivirkninger fra laseroperasjon, bare livslange "symptomer", yay.

Disse klinikkene er private, øyelegen vil gjerne ha dine 30 000 kr og er mer enn villig nok til å risikere at du får noen symptomer sålenge han får penger.

Hvis du opererer øynene for å spare penger så vet jeg ikke om du er svært modig eller svært dum :)

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Linsene du får fra optiker har vanligvis solgt under eget navn. Toriske linser fra brilleland er f.eks. solgt under navnet "Biofinity Toric" på lensit. På denne siden kan du sjekke om du finner linsene du bruker i dag, og bestille de samme uten enorme prispåslag. Jeg har kuttet 2 500 kr i linsekostnader, og det er da inkludert en sjekk i året.

Lenke til kommentar

Tussen takk for all hjelp så langt.

Nå ser det ut som lommeboken blir fornøyd her :)

Nå har jeg funnet noen linser som er nesten samme tall på alt utenom diameter.

På dem jeg har er står det 14.3 

Dem jeg fant står det 14.5.

Vil det bli noe merkbart på øyene eller er det så lite at det går heilt fint.

Og prisen hva langt bedre hyggeligere en det jeg betaler nå.

https://www.lensit.no/kontaktlinser/toriske-linser/1-day-acuvue-moist-for-astigmatism-prd59146266

Lenke til kommentar

Linsene du får fra optiker har vanligvis solgt under eget navn. Toriske linser fra brilleland er f.eks. solgt under navnet "Biofinity Toric" på lensit. På denne siden kan du sjekke om du finner linsene du bruker i dag, og bestille de samme uten enorme prispåslag. Jeg har kuttet 2 500 kr i linsekostnader, og det er da inkludert en sjekk i året.

Den linken kom godt til nytte takk :)

Lenke til kommentar

Tussen takk for all hjelp så langt.

Nå ser det ut som lommeboken blir fornøyd her :)

Nå har jeg funnet noen linser som er nesten samme tall på alt utenom diameter.

På dem jeg har er står det 14.3 

Dem jeg fant står det 14.5.

Vil det bli noe merkbart på øyene eller er det så lite at det går heilt fint.

Og prisen hva langt bedre hyggeligere en det jeg betaler nå.

https://www.lensit.no/kontaktlinser/toriske-linser/1-day-acuvue-moist-for-astigmatism-prd59146266

De er omtrent like store, tviler på du vil merke forskjell.

Hvis du merker forskjell kan det være positivt og negativt, avhengig om de du har (14,3) er litt for store eller litt for små i utgangspunktet.

Her er prisen jeg får opp når jeg brukte metoden beskrevet over. De har fremdeles dynamisk prising.

post-16776-0-91713200-1488296155_thumb.jpg

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da ble det bestilt noen linser kom på 700 kr for 90 linser noe som er mye billigere en jeg har fra før.

Da er det bare å vente noen dager før jeg får testa dem. 

Prisen på lensit hva noe heilt annet en fra optiker mye billigere.

Så nå vet jeg hvor jeg skal bestille fra.

Derre har vert til stor hjelp til nå.

Hva litt fortvilet over at jeg måtte kjøpe så dyre linser :)

Lenke til kommentar

Det er bra :)

Toriske linser er det vanligvis litt leveringstid på.

På de du har kjøpt er det 47 ulike styrker, 12 forskjellige akser og 4 forskjellige sylindre. Nå antar jeg at alle styrker har like mange tilgjengelige akser og sylindere og det gir 2256 ulike kombinasjoner.

Altså skal de ha alt på lager må de lagre opp 2256 ulike typer linser og det er kun for én av hver pakke av det merket, og disse linsene går også ut på dato.

Så de har ikke alt på lager men bestiller det, du må vente noen dager før de får sendt det ut til deg.

Lenke til kommentar

På de du har kjøpt er det 47 ulike styrker, 12 forskjellige akser og 4 forskjellige sylindre. Nå antar jeg at alle styrker har like mange tilgjengelige akser og sylindere og det gir 2256 ulike kombinasjoner.

Altså skal de ha alt på lager må de lagre opp 2256 ulike typer linser og det er kun for én av hver pakke av det merket, og disse linsene går også ut på dato.

Så de har ikke alt på lager men bestiller det, du må vente noen dager før de får sendt det ut til deg.

Oi da såpass mye ja det blir litt ja da er det vel ikke rart dem har alt på lager da. Da er det kanskje ikke det er rart det vil ta litt tid.

Får smøre seg litt med tålmodighet.

skulle ha vert lik styrke på begge øyene så kanskje det hadde vert litt lettere.

At det hva datostempling på dem viste jeg faktisk ikke så det hva greit å vite, best å sjekke dette å da når dem kommer.

Hva skjer med egentlig om linsene skulle gå ut på dato? 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Oi da såpass mye ja det blir litt ja da er det vel ikke rart dem har alt på lager da. Da er det kanskje ikke det er rart det vil ta litt tid.

Får smøre seg litt med tålmodighet.

skulle ha vert lik styrke på begge øyene så kanskje det hadde vert litt lettere.

At det hva datostempling på dem viste jeg faktisk ikke så det hva greit å vite, best å sjekke dette å da når dem kommer.

Hva skjer med egentlig om linsene skulle gå ut på dato? 

Jeg vil tro forseglingen ikke blir tett lengre og de tørker ut. De holder en stund over datomerkingen men alt har en utløpsdato.

Lenke til kommentar

Det er vel nok det som er årsaken tenker jeg ja pakninger vare vel ikke evig :)

Så sier en stor takk for all hjelpen i dag, har fått veldig god informasjon i dag også fått bestilt riktig linser. 

Med god hjelp :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spør øyelegen med briller hvorfor han ikke har tatt laser.

Bivirkninger med operasjon kalles for symptomer. Du får altså ingen bivirkninger fra laseroperasjon, bare livslange "symptomer", yay.

Disse klinikkene er private, øyelegen vil gjerne ha dine 30 000 kr og er mer enn villig nok til å risikere at du får noen symptomer sålenge han får penger.

Hvis du opererer øynene for å spare penger så vet jeg ikke om du er svært modig eller svært dum :)

Nå er vel suksessraten for LASIK oppe i mer enn 95% pasienter som har null langtidsvirkninger, så posten din er ganske.. rar.

Du må gjerne kalle meg både modig og dum, men jeg har aldri angret - jeg har fått litt dårligere mørkesyn(dette er å forvente), men lever fint med det.

Noen går til tannlegen årlig og borer, mens noen velger å bytte ut alle tennene med noe kunstig - hvor drastisk man går til verks får være opp til enhver, men å drive skremselspropaganda hvis du ikke kjenner statistikkene bør du holde deg for god for.

Lenke til kommentar

toth, Se definisjonen på langtidsvirkninger og "suksessrate".

Jeg fraråder inngrepet fordi du sannsynligvis havner blant de 95% :)

hvems definisjon sikter du til? Du er meget diffus.

Forøvrig:

http://www.webmd.com/eye-health/news/20080102/long-term-results-with-lasik-good

"These findings can be considered extraordinarily reassuring," says Atlanta eye surgeon George O. Waring, MD, who wrote an editorial accompanying the study. "We can now say with great certainty that this is a safe procedure long term."

http://www.allaboutvision.com/visionsurgery/lasik_complication_1.htm

http://www.foxnews.com/health/2014/04/14/lasik-eye-surgery-safe-in-long-term-experts-say.html

http://www.healthcentre.org.uk/laser-eye-surgery/long-term-effects-surgery.html

Endret av toth
Lenke til kommentar

toth, Se definisjonen på langtidsvirkninger og "suksessrate".

Jeg fraråder inngrepet fordi du sannsynligvis havner blant de 95% :)

hvems definisjon sikter du til? Du er meget diffus.

Forøvrig:

http://www.webmd.com/eye-health/news/20080102/long-term-results-with-lasik-good

"These findings can be considered extraordinarily reassuring," says Atlanta eye surgeon George O. Waring, MD, who wrote an editorial accompanying the study. "We can now say with great certainty that this is a safe procedure long term."

http://www.allaboutvision.com/visionsurgery/lasik_complication_1.htm

http://www.foxnews.com/health/2014/04/14/lasik-eye-surgery-safe-in-long-term-experts-say.html

http://www.healthcentre.org.uk/laser-eye-surgery/long-term-effects-surgery.html

Definisjonene (mis)brukes for å lure deg til å tro inngrepet er tryggere enn den egentlig er.

Undersøk hvilke symptomer som er vanlig etter lasik-inngrep.

Ikke bli lurt/villedet av at det er 0% sannsynlighet for bivirkninger eller komplikasjoner.

Og jeg vil ikke anbefale å spørre selgeren om produktet hans er farlig.

For selgeren vet kanskje ikke om alle skadevirkninger eller langtidsvirkninger, eller selgeren kan kjenne til disse men velge å ikke opplyse om de for å tjene mer penger.

Jeg kan nevne tørre øyne og redusert mørkesyn som to symptomer etter inngrepet, finner du flere eller skal jeg nevne flere vanlige symptomer? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...