Gå til innhold

Spørsmål om Crossfire

Limbeck

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer bruk av to rx 480 kort i crossfire. Jeg har et fra før.

https://www.tek.no/artikler/test-amd-radeon-rx-480-8-gb/349260

Må det andre kortet være identisk, eller holder det med samme gpu?

Hvis nei, om jeg kjøper et kort med 3gb minne for eks. kommer kortene til å slå sammen minnet slik at alle 8+3 gb blir tilgjengelig?

Dette blir en pc med ryzen cpu. Er det noe spesielt jeg bør se etter angående cpu/brikkesett. Tenker spesielt på båndbredde som disse kortene kommer til å kreve en del av?

Noe annet jeg bør vite?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal ikke være nødvendig med nøyaktig samme modell. Men om du har en 8GB versjon og velger å kjøpe et nytt kort med 4GB. Så vil det i tradisjonell CFX bli som om du har 2 kort med 4GB. (Eller altså at man på en måte ser begge kortene som ett kort med en "framebuffer" på 4GB.)

Med DX12 har det kommet mulighet for å gjøre større deler til en VRAM pool. Men dette må settes opp av spillprodusenten, og jeg vet ikke om noen som har gjort dette på noen vellykket måte enda (men jeg er ikke veldig oppdatert heller). Det vil uansett ikke bli som om du hadde hatt 1 skjermkort med 12GB minne. Alt for mye informasjon må speiles i begge kortene.

Jeg ville altså kjøpt et 8GB kort til om det er det du har fra før. Men ser litt mindre vits i det om det er 4GB du har nå. Man kan kanskje også påstå at det er først med den kraften man har med 2stk RX480 at man får nytte av 8GB VRAM over 4GB.

Når det gjelder båndbredde tenker jeg RX480 kortene ikke er kraftige nok i de aller fleste spill til at det ikke vil være nok med de 8 PCIe-banene de vil få hver. Hadde det vært snakk om 2x GTX980Ti/1070, så vil det i enkelte spill kunne redusere ytelsen litt. Mens det kanskje til og med blir godt merkbart i enkelte spill med kraftigere kort som kommende Vega, og GTX1080/Ti/XP.

Et tips om du har et kort med radialvifte i dag, men kjøper et nytt med aksial vifter og heatpipes. Så er det min erfaring at det er det nederste kortet som som regel får minst arbeid. Det vil altså holde seg kjøligere enn øverste kortet, selv om kortene er identisk. Det kan være lurt å tenke på at aksialviftene bråker fælt, så å sette det kortet med slik vifte nederst vil hjelpe på støynivået. Ettersom viften ikke trenger svive like raskt for å kjøle et kort som har mindre arbeid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Det er 8gb kort jeg har i dag og det høres ut som om det hadde vert fordelaktig om kortene er identiske. Tipper at jeg finner et identisk kort på finn til i underkant av 2000.

Lmh1: jeg har et av kortene jeg vil bruke. Maskinen har ikke budsjett men det er viktig for meg å få mye igjen for pengene. Jeg regner med at de to rx 480 kortene ikke kommer til å koste meg mere enn 4000. Noe som er betydelig under et gtx 1080 kort. Og i mange grafikk tunge spill så yter 2x 480 bedre enn et 1080. Det var det som ga meg litt lyst på en crossfire løsning.

Lenke til kommentar

Når det gjelder båndbredde tenker jeg RX480 kortene ikke er kraftige nok i de aller fleste spill til at det ikke vil være nok med de 8 PCIe-banene de vil få hver.

Er det ikke slik at CF er støttet selv om det andre sporet kun har x4, mens SLI krever x8 på begge spor? Slik har det ihvertfall vært på tidligere generasjoner, noe jeg antar er grunnen til at det finnes (har fantes?) hovedkort som støtter CF men ikke SLI, men ikke omvendt.

Problemet GTX 1080 er vel å foretrekkes? SLI\Crossfire bør ungås på budsjett modeller, Vent til RX 490\R9 490 kommer.

Forsåvidt ikke usant, men trådstarter har allerede et RX 480.

For det første kan du ikke forvente dobbel ytelse av å ha dobbelt så mange kort. Det kan du forsåvidt ikke av å kjøpe et kort som er dobbelt så dyrt heller, men spesielt for CF/SLI kan nok ytelsesfordelen variere endel fra spill til spill avhengig av hvor godt spillet støtter teknologien. For det andre har CF og SLI slitt med endel barnesykdommer som jeg ikke er 100% sikker på om er fullstendig ordnet opp i, på tross av at begge teknologiene begynner å bli endel år gamle.

Finn.no er sikkert en kjekk plass å lete etter et slikt backup-kort, men du kan alternativt vurdere å selge kortet du allerede har for en oppgradering til ett enkelt kort. De eneste RX 480 jeg finner som selges løst i skrivende stund er disse:

https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=91470716

https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=90910471

Gitt markedet slik det er i dag tror jeg ikke det er noen god ide å kjøpe brukt RX 480 akkurat nå. Det er fremdeles i salg i butikker, og er enn så lenge det råeste AMD har å tilby, følgelig vil AMD-fans ikke ha noe bedre å gå til, og ingen incentiv for å kvitte seg med det gamle. Dermed er bruktmarkedet ikke akkurat mettet av RX 480. Nå får vi vel aldri se noen RX 490 likevel, men jeg tipper det havner endel 480 ut for salg når AMD slipper sin 500-serie om en stund. Jeg antar bruktprisene for 480 da vil droppe ned mot eller kanskje under 1500 rimelig kjapt (kvalifisert gjetning), og du kan velge om du vil kjøpe et slikt eller selge ditt eget.

Det som ihvertfall er sikkert er at 2000 kr++ for et brukt RX 480 8GB er altfor dyrt når du får et splitter nytt fra butikk for 2400 kr.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder båndbredde tenker jeg RX480 kortene ikke er kraftige nok i de aller fleste spill til at det ikke vil være nok med de 8 PCIe-banene de vil få hver.

Er det ikke slik at CF er støttet selv om det andre sporet kun har x4, mens SLI krever x8 på begge spor? Slik har det ihvertfall vært på tidligere generasjoner, noe jeg antar er grunnen til at det finnes (har fantes?) hovedkort som støtter CF men ikke SLI, men ikke omvendt.

Jeg må innrømme jeg tror det har mer med licensierings kostnader å gjøre. Om HK produsenten kan hive på CFX støtte gratis, men må betale Nvidia for å støtte SLI. Så er det jo fornuftig å dele det opp slik at de som kun er interessert i CFX slipper å få dyrere HK en nødvendig. Ikke sikkert det er gratis med CFX heller. Men jeg har som deg sett HK med bare støtte for CFX. Men jeg har aldri sett et HK med støtte for SLI som ikke støtter CFX også..

Vi ser på nye AM4 HK nå, at noen av dem kommer med støtte for 2xSLI og 3xCFX. Ryzen CPU'ene har kun 16 PCIe-baner (reservert til grafikk). Så 3xCFX må nesten bli en 8x4x4x konfigurasjon. Eller så er det PLX chip på disse hovedkortene. Og i så fall er det kanskje bare en driver oppdatering unna 3xSLI også.

Når Vega kommer, med støtte for 3xCFX. Så kan det godt tenkes at det vil grisebanke til og med 2xGTX1080Ti. I så fall tenker jeg Nvidia kommer til å være kjappe med å støtte 3xSLI igjen. Men om de ikke kommer seg unna behovet for 8 baner til hvert kort. Så må det altså PLX chip'er til.. Ja, eller X79/X99/X299..

Når det gjelder SLI/CFX og "barnesjukdommer", så tja. Var jo 3dFX som oppfant det, tilbake i 1998 eller noe slikt. Så må vel nesten være "ungdomssjuke" nå snart vel? :p

Men min egen erfaring er altså med SLI siden 2009 at jeg har fått problemer med det ca. 0 ganger all den tiden. Jeg hadde et 4870x2 som jeg trodde var defekt. Men som bare måtte ha en ny driver. Og nå sist med 2stk. HD7970 i CFX opplevde jeg at jeg måtte vente 1,5mnd før CFX fungerte i spillet "The Division". Vel, det var en "workaround" som gjorde det spillbart frem til det. Men sånn skal det jo ikke være. (Kan forøvrig ta med at mine 2x 7970 var ca. dobbelt så raske som ett i "The Division". Så det må det være lov å være fornøyd med. :) )

Sjekker man TPU's siste SLI test, så fungerer de fleste spillene med SLI. Og gir fra brukbar, til svært god ytelses skalering. På test tidspunktet var det imidlertid ikke alle spillene som skalerte med SLI.

Man kan altså si at "problemet" med SLI er at spillene er knapt ferdige når de lanseres. Man er gjerne heldige om de fungerer med ett skjermkort når de kommer på markedet. Men er det et problem med SLI? Jeg vil nå påstå at det er et problem med selve spillanseringene.. Det går kanskje ut på det samme for utålmodige gamere som spille på release dagen. Selv er jeg lei av å måtte betale for å være beta tester. Jeg synes også spill er blitt så dyrt nå, at jeg gladelig venter på tilbud på GOTY versjoner som endelig er stabile. Men så er jeg ikke 14 år lenger heller. :p

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Mulig vi halvveis sporer av her, men...

Jeg må innrømme jeg tror det har mer med licensierings kostnader å gjøre. Om HK produsenten kan hive på CFX støtte gratis, men må betale Nvidia for å støtte SLI.

Sant nok, men la meg ta som eksempel et Gigabyte GA-P55-UD3 som jeg bestilte for endel år siden. Dette er et kort som støtter CF, men ikke SLI, og som kan kjøre i x16 eller x8x4, men ikke x8x8. Dette var forsåvidt eneste årsak for at jeg kansellerte og bestilte GA-P55-UD4 isteden, som støtter SLI og x8x8, på tross av at jeg samtidig bestilte et ATi-skjermkort. Denne avgjørelsen er jeg superhappy med. Hovedkortet kjører i dag folding@home på 2x GTX 970, noe jeg ikke hadde kunnet med GA-P55-UD3.

Det er ikke utenkelig at lisensiering har noe å si, men jeg har aldri sett et hovedkort som støtter x8x4 og SLI men ikke CF, og jeg har aldri sett et hovedkort som støtter x8x8 og ikke samtidig både SLI og CF. Samtidig krever SLI at du bruker en bridge, mens CF krever det kun for visse kombinasjoner av kort. Her er en chart som for endel eldre modeller viser hvilke komboer som fungerte sammen, og hvilke som krevde bridge. Jeg er helt sikker på at disse tingene skyldes AMDs betraktelig lavere PCIe-busslast sammenlignet med Nvidia.

Men min egen erfaring er altså med SLI siden 2009 at jeg har fått problemer med det ca. 0 ganger all den tiden. Jeg hadde et 4870x2 som jeg trodde var defekt. Men som bare måtte ha en ny driver. Og nå sist med 2stk. HD7970 i CFX opplevde jeg at jeg måtte vente 1,5mnd før CFX fungerte i spillet "The Division". Vel, det var en "workaround" som gjorde det spillbart frem til det. Men sånn skal det jo ikke være.

Jeg kjørte HD 5850 i CF på nevnte hovedkort, og kan ikke i farten huske at jeg hadde vesentlige problemer i spill med dette oppsettet. Jeg mener å huske at jeg hadde godt under forventet FPS i BF3 da det kom ut, men samtidig at det skyldtes noe driverissues som ble rettet opp i.

Det jeg derimot hadde store problemer med var boot-tid. Jeg brukte normalt bare sleep mode, men når jeg dann og vann måtte cold boote kunne maskinen bruke ganske mange minutter på å starte opp. Dette problemet kan ha oppstått om lag da jeg kjøpte skjermkort nr 2, og forsvant umiddelbart da det ene kortet tok kveld i 2012 og jeg gikk tilbake til å bruke kun ett for en periode. Jeg har ikke brukt CF verken før eller siden, så jeg aner ikke om dette er eller har vært et typisk problem, eller for den saks skyld om CF var direkte årsak til dette i og for seg.

Lenke til kommentar

Eneste jeg spiller som jeg vet ikke takler cf er Fallout 4

Hvor har du det fra? I SLI testen av GTX1080 hos TPU kan det kanskje se slik ut for de som spiller i 1080p eller 1440p. Men det er faktisk CPU og/eller RAM som holder spillet under ~112fps i SLI. Når man ser på resultatet for 4K så ser man at det faktisk skalerer sånn nogenlunde med ~42% høyere ytelse enn ett enkelt kort. Men da med 107fps average. Det betyr at det godt kan tenkes at de ville kommet høyere om de hadde hatt f.eks. en 7700K@~5GHz med 4000MHz RAM. I motsetning til 6700K@4,5GHz med 3000MHz RAM som de brukte i den testen..

Her er en med CFX i F4. Svake skjermkort som R7 270X fungere altså greit i CFX med en 4790K CPU.

Lenke til kommentar

Jeg har lest benchmark her og der og inbiller meg at noen sa at multigpu ødelegger fallout 4

Bare hvis du ikke har kraftig nok CPU. ;)

Jeg glemte at TPU også har testet Fallout 4 med RX480 i CFX. Så da kan du jo se hvordan det vil kunne gå med ditt/dine skjermkort. Tradisjonelt sett så krever AMD skjermkort kraftigere CPU for å yte max. Med den samme CPU som i 1080SLI testen, så blir det altså stopp rundt ~90fps. Så i all praktisk henseende så er det jo ikke noen effekt i å bruke CFX i 1080p. Men det er forskjell på å ha for svak CPU, og å si at CFX ikke fungerer. I 4K ser vi 50% bedre ytelse med RX480 CFX, enn med ett enkelt kort. Det er fremdeles ikke nok til å tukte ett enkelt GTX1080. Men det skalerer altså bedre.

Nå, om man har en 1080p skjerm, og ikke får flere fps enn ~90 uansett, hva skal man med CFX da? Det er en ting folk gjerne ikke tenker på. Om du ser på resultatet for 1440p, så ser du at man med CFX får 87fps. Det betyr at man kan kjøre spillet i 1440p i "VSR" og kun miste 4,5fps kontra å kjøre spillet direkte i 1080p med bare ett RX480.

VSR er AMDs svar på Nvidias DSR. Poenget med å rendre spillet i en høyere oppløsning enn på egen skjerm, er at bildet blir til dels kraftig forbedret av det. Man får nemlig rendret informasjon som ellers aldri en gang ville kommet med på bildet. Nvidia forklarer det bedre på sine sider enn AMD. Så jeg linker like så godt til demmes forklaring.

Så kort forklart; selv om man ikke får mer fps med CFX i 1080p. Så kan man få markant bedre bilde. Så da er jo ikke CFX hverken "ødelagt" eller "ubrukelig". :)

Og PS: Fallout 4 klarer seg kanskje med 60fps? I så fall kan man jo kjøre det med enda bedre grafikk i 4K VSR. ;)

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...