Gå til innhold

Stasjonær pc med plass til interne harddisker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Multicom\komplett, pass på og ikke velg ITX kabinett.

IDE finnes ikke lengere kun sata\ PCI-e m.2 slot.

Hva slags kabinett er anbefalt da, og hvorfor ikke ITX? Ja, er jo sata, beklager, vil ha plass til minst 3 stk. 3.5 harddisker...  hva mener du med 2 slot?

Endret av FB.554173158
Lenke til kommentar

Fordi i ITX kabinett er det ikke plass til flere harddisker\SSD.

ATX\micro ATX, les spesifikasjonene på kabinettet, de fleste har plass til 5 harddisker. Av de du bygger selv.

Kjøper du ferdig pc fra acer\asus, dell etc er det skjedent plass til mere en 2.

Cooler Master CM Force 500 Midi Tower

Er f.eks et eksempel, ulempen den har harddisken feil vei slik det blir mindre plass til skjermkort.

Men kabinettet er vel litt lengere så ser ut som det går bra alikevel.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Fordi i ITX kabinett er det ikke plass til flere harddisker\SSD.

ATX\micro ATX, les spesifikasjonene på kabinettet, de fleste har plass til 5 harddisker. Av de du bygger selv.

Kjøper du ferdig pc fra acer\asus, dell etc er det skjedent plass til mere en 2.

Cooler Master CM Force 500 Midi Tower

Er f.eks et eksempel, ulempen den har harddisken feil vei slik det blir mindre plass til skjermkort.

Men kabinettet er vel litt lengere så ser ut som det går bra alikevel.

Du anbefaler det kabinettet? Så greit ut det, er plass til 7 stk 3.5 harddisker om jeg forstår det rett? Men ser det er kun 1 usb 3.0. Jeg har Fractal Design Define R3 Black Pearl ATX kabinett i pcen jeg har nå som ser ut til å ha tatt kvelden, er dette kabinettet fortsatt brukbart? Hvilke er de beste kabinettene? Jeg vil ha et kabinett som er mest mulig lydløst også helst...

Endret av FB.554173158
Lenke til kommentar

Ja, et kabinett tar strengt tatt ikke "kvelden" om du ikke tyr til slegga. 

Bare for å oppklare; du forstår et kabinett kun holder på komponentene dine? 

Ja, men nye hovedkort passer vel ikke i alle gamle kabinett? Hadde et annet kabinett også for ganske lenge siden, ble fortalt jeg måtte kjøpe et nytt...Må vel kjøpe et nytt uansett om jeg skal ha f.eks komplett til å bygge en ny pc til meg...Men, dette kabinettet er fullt brukbart altså fortsatt, så jeg kan evnt prøve selge det da når jeg har tatt ut innmaten?

Lenke til kommentar

Støy har vel vel mere med viftene å gjøre, enten er de for høy turtall slik kabinettet ikke klarer å dempe støyen.

Hva med å åpne kabinettet mere og se om ikke kabinettet er for tett?

Da det er litt bortkastet å kjøpe nytt kabinett da Fractal Design Define R3 Black Pearl ATX fremdeles er utmerket kabinett i dag. Nope, ATX er fremdeles standarden som brukes.

Vet ikke om du har jeg misforstått BTX standarden som aldri ble noe av. Større vifter ville vært bedre. Eller cpu\skjermkort som trekker mindre strøm.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja, men nye hovedkort passer vel ikke i alle gamle kabinett? Hadde et annet kabinett også for ganske lenge siden, ble fortalt jeg måtte kjøpe et nytt...Må vel kjøpe et nytt uansett om jeg skal ha f.eks komplett til å bygge en ny pc til meg...Men, dette kabinettet er fullt brukbart altså fortsatt, så jeg kan evnt prøve selge det da når jeg har tatt ut innmaten?

Om Komplett skal bygge ny maskin for deg må du kjøpe alt nytt. Skal du bygge selv ville jeg, som LMH1 nevner, tatt vare på Fractal Design kabinettet du allerede har. Det er dog ingen problem å selge kabinettet nei, er nok en del som kunne tenkt seg det. 

Lenke til kommentar

Det har med formfaktor å gjøre. ATX er en formfaktor som er veldig vanlig og går langt tilbake. Dvs, alle ATX hovedkort passer i kabinetter som støtter ATX-formfaktor.
Lenke til kommentar

Om Komplett skal bygge ny maskin for deg må du kjøpe alt nytt. Skal du bygge selv ville jeg, som LMH1 nevner, tatt vare på Fractal Design kabinettet du allerede har. Det er dog ingen problem å selge kabinettet nei, er nok en del som kunne tenkt segd

Jeg er ingen pcbygger, jeg bygte faktisk en pc selv engang for mange år siden, men da hadde jeg veldig mye hjelp fra en som hjalp meg over nettet mens jeg bygde...Tror nok jeg velger kjøpe den ferdigbygd nå, hvor mye tar Komplett for å bygge pcen?

Lenke til kommentar

Har aldri kjøpt ferdigbygget fra Komplett, men er ganske sikker de i all hovedsak selger maskiner de selv har konfigurert. Det passer vel målgruppen best uansett, for hvis ikke må du lese deg opp for hvilke komponenter som passer ditt bruksområde. Ta deg en titt på "Komplett-PC", så ser du de tilbyr ulike modeller som passer ulike bruksområder. 

Hvor mye de tar vet jeg ikke. Hvis vi  for eksempel tar utgangspunktet i denne maskinen: 

- https://www.komplett.no/product/10871#!tab:extra,som koster 6495

- Plukker du komponentene selv, koster de samme delene ca 4250 (nb. uten operativsystem). 

- OS får du kjøpt til rundt tusenlappen. Du ender opp ved spare en drøy tusenlapp (+/-), men må da bygge maskinen selv ( + installere OS, drivere etc). 

Endret av Woods
Lenke til kommentar

Har aldri kjøpt ferdigbygget fra Komplett, men er ganske sikker de i all hovedsak selger maskiner de selv har konfigurert. Det passer vel målgruppen best uansett, for hvis ikke må du lese deg opp for hvilke komponenter som passer ditt bruksområde. Ta deg en titt på "Komplett-PC", så ser du de tilbyr ulike modeller som passer ulike bruksområder. 

Hvor mye de tar vet jeg ikke. Hvis vi  for eksempel tar utgangspunktet i denne maskinen: 

- https://www.komplett.no/product/10871#!tab:extra,som koster 6495

- Plukker du komponentene selv, koster de samme delene ca 4250 (nb. uten operativsystem). 

- OS får du kjøpt til rundt tusenlappen. Du ender opp ved spare en drøy tusenlapp (+/-), men må da bygge maskinen selv ( + installere OS, drivere etc). 

Vil helst ha et kabinett som er ganske likt det Fractal Design kabinettet jeg har nå, og skal som sagt ha plass til minimum 3 stk 3.5 harddisker ettersom jeg har det i pcen nå, og vil ha en 2.5 ssd disk som opstartdisk, og pcen skal også være ganske stillegående, den trenger ikke måtte kunne kjøre alle de nyeste spill  nødvendigvis, spiller ikke mye, men pcen skal være rask...

Lenke til kommentar

Du kan vel velge Fractal design R5 i byggeoppsett fra komplett? Det er omtrent som kabinettet du har i dag. Det er litt større plass bak hovedkortet, samt skuffene til disker har fått et litt annet design (akkurat denne endringen ser du knapt, om du ikke har begge for hånden).

Lenke til kommentar

Du kan beholde kabinettet og bytte ut den/de defekte komponentene i din eksisterende pc. Dette er det mest økonomiske dersom du ikke krever mer av nåværende pc. Innmaten er så standardisert at dette ikke er noe problem.

Det kabinettet du har rom for 8(!) harddisker. At du vil bytte ut dette fordi du trenger plass til 3 disker høres ikke logisk ut. Mitt råd blir å snakke med noen i din vennekrets som kan å bygge en pc, og som kan hjelpe deg å feilsøke maskinen for å finne ut hva som må byttes for å få den opp og kjøre igjen.

Det blir litt som med en bil, du bytter ikke ut hele bilen fordi tenninga er gåen. Du bytter ut tenninga og kjører videre.

Lenke til kommentar

Du kan beholde kabinettet og bytte ut den/de defekte komponentene i din eksisterende pc. Dette er det mest økonomiske dersom du ikke krever mer av nåværende pc. Innmaten er så standardisert at dette ikke er noe problem.

Det kabinettet du har rom for 8(!) harddisker. At du vil bytte ut dette fordi du trenger plass til 3 disker høres ikke logisk ut. Mitt råd blir å snakke med noen i din vennekrets som kan å bygge en pc, og som kan hjelpe deg å feilsøke maskinen for å finne ut hva som må byttes for å få den opp og kjøre igjen.

Det blir litt som med en bil, du bytter ikke ut hele bilen fordi tenninga er gåen. Du bytter ut tenninga og kjører videre.

Men jeg kjenner ingen som har så god greie på pc at de kan med slikt...og er jo ikke så enkelt å finne ut av hva som er galt? Hvor mye kan det koste ca å få f.eks Elkjøp til å finne ut hva som er galt med Pcen?

Noen som har erfaring med disse forresten?http://bygge-pc.harddisk.no/?gclid=CNCStdSGstICFRfGsgodcwAGtA

Spurte de, og fikk dette til svar:

Vi setter sammen opp til hundrevis av maskiner i året for både privatkunder og bedriftskunder, så vi kan levere i alle smaker som de sier :)

Bruker du maskinen kun til gaming, eller skal det brukes til andre tunge oppgaver?

Vi anbefaler å legge 12-15 tusen i en skikkelig gaming maskin, men vi leverer og budsjettløsninger ned i rundt 7 000 kroner. men det er mer for enkel gaming.

Gi meg litt innblikk i dine forventinger for ytelse og evt. hvor mye du hadde planer om å faktisk legge i det, så skal jeg sette opp ett konkret forslag basert på dette!

Endret av FB.554173158
Lenke til kommentar

Men jeg kjenner ingen som har så god greie på pc at de kan med slikt...og er jo ikke så enkelt å finne ut av hva som er galt? Hvor mye kan det koste ca å få f.eks Elkjøp til å finne ut hva som er galt med Pcen?

Noen som har erfaring med disse forresten?http://bygge-pc.harddisk.no/?gclid=CNCStdSGstICFRfGsgodcwAGtA

Spurte de, og fikk dette til svar:

Vi setter sammen opp til hundrevis av maskiner i året for både privatkunder og bedriftskunder, så vi kan levere i alle smaker som de sier :)

Bruker du maskinen kun til gaming, eller skal det brukes til andre tunge oppgaver?

Vi anbefaler å legge 12-15 tusen i en skikkelig gaming maskin, men vi leverer og budsjettløsninger ned i rundt 7 000 kroner. men det er mer for enkel gaming.

Gi meg litt innblikk i dine forventinger for ytelse og evt. hvor mye du hadde planer om å faktisk legge i det, så skal jeg sette opp ett konkret forslag basert på dette!

Går det an å legge ved filer heri forumet`?

Går det an å legge ved filer når en poster noe her?

Lenke til kommentar

Harddisk tar litt for å bygge PCen, men jeg har inntrykk av at de legger litt mer kvalitet i byggene (kabelrydding, bios-instillinger for minne m.m.) enn Komplett. 

Antar du har lagringsdisker fra før?

Du bør vurdere et større kabinett? Antall SATA-kontakter er litt vanskelig å gjette ut i fra denne listen, men jeg antar det er 6. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...