lada1 Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Viser til studier om at arbeids-ledighet tar knekken på mange ungdummer: http://www.aftenposten.no/norge/Ledighet-mest-skadelig-for-unge-579249b.html En kommer som taper inn i en voksen-verden sentrert rundt materialisme, karriere og jobb. Enkelte sosionomer ser det vel som en karriere-mulighet å hjelpe disse inn i dette ikke bærbare systemet basert på kamp om posisjoner. Bruker en milliarder på et hjelpe-system så kan en selvsagt vise til eksempler der det hjelper å hjelpe. Imidlertid: hva tror man ville være mest effektivt dersom en kunne velge løsninger som henger på greip på lengre sikt? Jeg ser for meg at det vil bygges opp en "industri" for å hjelpe ungdum inn i "systemet": Få de inn i arbeidslivet, få de til å fullføre definerte utdannelser etc etc. Da ser en burt fra at f.eks. å tillate Uber (kjøre-tjeneste) kan hjelpe mange (kanskje flere?) ungdummer. Jeg tror at et minimum av sosial trygghet/forutsigbarhet og frihet kombinert med et deregulert arbeidsliv, kan hjelpe mange flere ungdummer som sliter sammenlignet med en hel milliardindustri av sosionomer etc. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Er det en grunn til at du skriver ungdum? Ung og dum? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Det er vel mer sånn at mennesket strever etter å oppnå forutsigbarhet og trygghet, derfor vil vel en mangel på trygge rammer gjøre at enda flere individer blir miljøskadde i ett såkalt "uberfritt mijø" enn det miljøet vi har akkurat nå Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Norge er vel det landet med mest forutsigbarhet og trygghet så det stemmer ikke her til lands hvertfall. Her hjemme så er det som lada1 skriver at fokuset rundt materialisme og karriere lager problemer. Man har et ønske om å passe inn, men hvis man ikke når opp til glansbildelivet folk presenterer på FB og man ikke har råd til ny telefon hvert år som koster 10.000,- så er man en taper. Men man klarer sikkert å vri det til å handle om forutsigbarhet og trygghet hvis man vil. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 At vi er trygge innenfor våre grenser, betyr ikke at vi ikke er betinget av resten av verden og hvordan den utvikler seg Det handler ikke om vri noe til å handle om trygghet, men biologiske fakta so du kan se beviser for gjennom hele evolusjonen At materialistisk tankegang er ødeleggende er også noe vi allerede vet mye om, men vi er samtidig så slavebundet og gjensidig avhengig av det materialistisk/kaptalistiske systemet vi har bygd opp og som også forer det vi kaller velferdsstaten, at å fjerne det ene vil ta bort det andre Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Misunnelse er også biologiske fakta, merkelig nok. Det går på samlerinnstinktet. Jo det er å vri det til å handle om trygghet da det vi ser handler om andre biologiske fakta enn det. Trygghet er et vidt begrep. Å ha mye gir trygghet så samlerinnstinktet er en måte å få trygghet, dermed handler dette om trygghet. Det blir dog feil måte å se på problemet og fører ikke til noe godt. Skal vi gjøre det enda bedre å være uten jobb? Mer penger så folk på sosialen kan kjøpe seg akkurat hva de vil? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Nei, jeg tror vi kan begynne å hjelpe ungdommen til å klare seg med mye mindre og få dem til å oppdage at det i seg selv gir langt større trygghet og personlig frihet, kan være veien å gå Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Da er vi inne på spesifiseringen. Materialisme og karriere. Vi må altså gjøre noe med den generelle tankegangen og gjøre det greit å ha lite, man er ikke dårligere enn andre selv om man er "lavere på rangstigen". Blir veldig feil å bruke trygghet, blir et "politikerord" i denne sammenhengen. Lenke til kommentar
martin1d Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Jeg tror det med ledighet virker veldig forskjellig på folk. Har en kamerat som har gått på sykepenger grunnet hard fysisk jobb, som bare sitter inne dag etter dag og sliter med å gjøre noe produktivt i mer enn en time dagen. Og en annen som mistet jobben, men aktivt søker nye jobber, imens han bruker den ekstra fritiden sin på trening, nye hobbyer og personlig utvikling generelt. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Da er vi inne på spesifiseringen. Materialisme og karriere. Vi må altså gjøre noe med den generelle tankegangen og gjøre det greit å ha lite, man er ikke dårligere enn andre selv om man er "lavere på rangstigen". "rangstige" er en ide som springer ut fra instinkter og våre vaner til å sammenlige og bedømme, så det er bare å lære barn at sånt noe er en fantasi basert på primitive instinkter og lite fornuft, og være bedre rollemodeller som voksne, så tror jeg barn lærer dette veldig fort. Simplicity is the best city to live in Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 28. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2017 (endret) Jeg tror at dersom man føler seg økonomisk trygg, så kan man (kanskje ikke alle) ta sjansen på å ta fram nerden i seg og satse på noe man kan bli flink til. Dersom livet/karrieren skal dreie seg om å "posisjonere" seg i et mer og mer ekskluderende arbeidsliv, så fremmer man missunnelse og oppmerksomhet rundt det materielle. I land med mer økonomisk utrygghet er det gjerne enda mer materialisme. I enkelte samfunn er folk rent "gale" i forbindelse med penger og materielle ting selv om de klarer seg rimelig bra i praksis rent rasjonelt sett. En person som er økonomisk trygg og kan dyrke "nerden" i seg, har vel en tendens til ikke å være så materialistisk og sammenligner seg ikke så mye med andre. Dvs mindre missunnelse og følelse av å være materiell taper dersom man tjener mindre enn andre. Jeg tipper at ungdum med psykologiske utfordringer gjerne er like vanlig i arbeidslivet som blant arbeidsløse (ok, kanskje ikke helt da). Å være taper bare forsterker problemene og gjør dem synlige. "Arbeidslinjen" kombinert med en milliardindustri for å ta vare på taperne, vil bare øke problemene med en arbeidsledighet som vi nå ser begynnelsen på. Våre barn vil vanligvis ikke ha en fast jobb. Vi kan bare drømme oss tilbake til gamle dager da vi alle virkelige levde av vårt arbeid. En grunn til at ungdum er spesielt sårbare for arbeidsledighet er at å være NAV-er er et dårlig sjekketriks. Arbeidsledighet betyr ikke bare at man må unngå materielle ting, men blir også ofte satt utenfor det romantiske markedet. Dette gjelder nordmenn. Nylige innvandrere stifter gjerne familie som NAV-ere :-) Mange av dem føler vel at det allerede er "Borgerlønn" i Norge. Norske NAV-ere forblir helst barnløse. Slike muligheter som Uber bør komme som en berikelse for folk flest - ikke som en tryssel mot "systemet". NB: jeg tror jeg stemmer MDG - om ikke for annet så i protest :-) Endret 28. februar 2017 av lada1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 28. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2017 Da er vi inne på spesifiseringen. Materialisme og karriere. Vi må altså gjøre noe med den generelle tankegangen og gjøre det greit å ha lite, man er ikke dårligere enn andre selv om man er "lavere på rangstigen". "rangstige" er en ide som springer ut fra instinkter og våre vaner til å sammenlige og bedømme, så det er bare å lære barn at sånt noe er en fantasi basert på primitive instinkter og lite fornuft, og være bedre rollemodeller som voksne, så tror jeg barn lærer dette veldig fort. Simplicity is the best city to live in Da er vi inne på spesifiseringen. Materialisme og karriere. Vi må altså gjøre noe med den generelle tankegangen og gjøre det greit å ha lite, man er ikke dårligere enn andre selv om man er "lavere på rangstigen". "rangstige" er en ide som springer ut fra instinkter og våre vaner til å sammenlige og bedømme, så det er bare å lære barn at sånt noe er en fantasi basert på primitive instinkter og lite fornuft, og være bedre rollemodeller som voksne, så tror jeg barn lærer dette veldig fort. Simplicity is the best city to live in Er det ikke slik at dersom en føler seg som offer for urettferdighet, så øker det missunnelsen? Mye psykologi her. Og hvorfor missunner du ikke frimerke-samlingen min? Dersom materielismen ikke "treffer en i hjertet" så blir man ikke missunnelig. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 28. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2017 "Ungdummer" Ja? (den opprinnelige posten refererte til sak om ungdummer) Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Ungdummer? Er de unge og dumme? Det heter Ungdommer. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 1. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2017 (endret) Ungdummer? Er de unge og dumme? Det heter Ungdommer. Alsheimern har kommet snikende innpå lenger en forventet :-) Av ren nysgjerrighet: hvorfor finner noen på å skrive "ungdum" ? Noen språkgenier her? Noe med dansk å gjøre? Svensk? Noe gammelt som dukker opp når man begynner å bli senil? Finner mye "ungdum" via google. http://ungdum.dk/ Endret 1. mars 2017 av lada1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Kanskje det er en ny og hipp måte å skrive ungdom på..får med ung og dum på en gang. Jeg er for gammel til å vite om alle slike slangord ungdummen bruker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå