Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kjæresten drømmer om meg

Anbefalte innlegg

Min kjæreste har en fortid som er veldig preget av vold og mishandling, både som barn og i voksen alder, vi har nå vert sammen i snart et halvt år, og jeg opplever til stadighet at hun har fæle mareritt.

I starten så vekket jeg henne og jeg opplevde at hun hadde helt panikk og dyttet meg vekk fra henne. Og hun har innrømt at hun har drømt flere ganger at jeg banker henne.

Dette føles jo utrolig kjipt for meg som får dårlig samvittighet av å heve stemmen rundt henne.

Jeg vet ikke helt hva jeg prøver å oppnå ved å skrive dette her, regner ikke med at jeg kan gjøre noe annet enn å stille opp for henne å ta vare på henne og håpe at dette går over. Trenger sikkert bare å "snakke med noen om det"

Anonymous poster hash: c84ce...586

Anonymous poster hash: c84ce...586

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke stort man får gjort med drømmer. Er jo uansett ikke noe personlig mot deg. 

Skjønner det er kjipt for deg at kjæresten din drømmer at du gjør ting mot henne som har vært et problem tidligere.

Har vært borti det samme og det er ikke noe man får gjort, sånn egentlig. 

Lenke til kommentar

Anbefaler at du oppfordrer henne til å søke hjelp, om hun ikke får det allerede. Når det er sagt, siden hun har opplevd vold tidligere er det kanskje slik at hun forventer dette fra deg også? I så fall er det jo kanskje bra for henne at du bryter med denne forventningen?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er ingen er spesielt kvalifiserte til å si hva du burde gjøre. Jeg vil derfor støtte det de andre sier her om at det høres ut som om hun burde søke profesjonell hjelp. Dersom hun ikke har oppsøkt slik støtte fra før av så kan det være flere årsaker til dette. For eksempel dårlige erfaringer tidligere når hun har søkt hjelp, en bekymring for at hun da må akseptere at dette faktisk er et reelt problem, eller tanken på fordommer (eksisterende eller imaginære) i samfunnet mot psykologiske utfordringer.

Hvis hun ikke ønsker å søke hjelp selv, så vil jeg faktisk foreslå at du selv søker hjelp. Både for din egen del, og for hennes del. Du vil kanskje kunne få vite både hva som er konstruktivt for at du skal håndtere denne situasjonen på en god måte, og for at hun skal håndtere det på en god måte.

Dette høres ut som en brutal greie for dere begge, men jeg syntes også at innstillingen og holdningen din virker fornuftig. Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis hun ikke ønsker å søke hjelp selv, så vil jeg faktisk foreslå at du selv søker hjelp. Både for din egen del, og for hennes del. Du vil kanskje kunne få vite både hva som er konstruktivt for at du skal håndtere denne situasjonen på en god måte,

At TS snakker med en psykolog for å få litt info om problemet og tips til hva han bør gjøre i forhold til dette er nok lurt hvis jenta ikke vil. Trenger ikke fortelle henne det heller, men det er også viktig at du ikke forandrer deg pga dette. Jeg vil tro at dette er som mye annet at stabilitet er viktig, du er den du er hele tiden og at du ikke får "panikk".

Lenke til kommentar

Min kjæreste har en fortid som er veldig preget av vold og mishandling [...]

Og hun har innrømt at hun har drømt flere ganger at jeg banker henne.

Dette føles jo utrolig kjipt for meg som får dårlig samvittighet av å heve stemmen rundt henne.

Når du bor sammen med ei dame som kontrollerer deg ved å få deg til å føle skyld, skam og dårlig samvittighet i relasjon til hennes offermentalitet, så må du vurdere hvorvidt forholdet er verdt å opprettholde. Forholdet er kun 6 måneder gammelt. Dere er fortsatt i perioden hvor dere finner ut om dere virkelig vil ha hverandre. Det faktum at du skriver denne tråden for å lufte problemene viser at du allerede mistrives i forholdet. Dette er egentlig ingenting å tenke to ganger over. Det er kun følelsen som holder deg igjen. Og denne følelsen er ikke en gang god...

Det at du er glad i henne betyr ikke at du må fortsette å være sammen med henne dersom du kjenner at forholdet bryter deg ned. Dette hjelper ingen av dere. La deg aldri tro at det er din jobb å helbrede henne. Som mange andre har sagt bør du oppfordre henne til å søke profesjonell hjelp. Det er ikke riktig at hennes problemer skal være din byrde, og du har ikke profesjonell kompetanse til å håndtere det.

Uavhengig av hvorvidt hun får profesjonell hjelp synes jeg at du bør avslutte forholdet, da du allerede mistrives. Det er kanskje kaldt å si det, men hun er damaged goods inntil hun fikser seg selv. Du er ikke forpliktet til å opprettholde forholdet med henne bare fordi det er synd på henne. Det er hennes ansvar å fikse seg selv fremfor å la seg bli en annens problem.

Jeg vet selvfølgelig at du er glad i henne. Men ville du ikke heller foretrukket å være glad i ei mentalt frisk dame? Det er jo et desidert bedre valg enn hva du nå sliter med. Er det virkelig nødvendig for deg å la henne tvinge frem en depresjon i dere begge før du avslutter forholdet?

Hvor mange her inne har noen gang valgt å avslutte et forhold fordi de ikke trives i forholdet? Er ikke dette den mest åpenbare begrunnelsen i verden?

Her har du konkrete råd i rekkefølge:

1. Be henne oppsøke profesjonell hjelp.

2. Ta nødvendigve forhåndsregler for å ikke sette barn på henne.

3. Slå opp med henne.

Og virre virre vapp du slapp!

:)

Lenke til kommentar

Veldig, veldig bra post over meg her. Enig med alt, men ville byttet plass på nr 1 og 2 på listen der. Uten at jeg skal offisielt anbefale det, så viser nyere forskning at MDMA også kan ha stor effekt når det kommer til behandling av PTSD og andre lidelser, blant annet ved å hjelpe pasienten til å akseptere hva de har vært gjennom og finne måter å leve med det på. Du kan for øvrig kontakte EmmaSofiaklinikken i Oslo, lurer på om du kanskje kan få tak i det lovlig der. 

Uansett. Har selv vært sammen med ei som slet med mareritt, faren som skulle drepe henne osv. Dette er så klart veldig kjipt. Akkurat det med drømmene hennes var ikke et problem for meg, dog. Prøv å vær der, trøst henne, hold rundt henne, la henne være lei seg og ha en varm skulder å gråte på, det tror jeg er det eneste du kan gjøre. Når det gjelder å være i forhold med en som har alvorlig psykisk bagasje så er det ikke å anbefale. Igjen viser jeg til posten over. Selv var jeg naiv og tenkte at jeg kunne akseptere alt hun hadde vært gjennom, og omtrent at jeg skulle kurere henne. Dette var et grovt feilgrep og det håper jeg du aldri tror. Personlig tror jeg at en del psykiske lidelser, spesielt dem som skyldes misbruk i barndom, er nesten umulig å kurere. Dette er noe du bør tenkte deg om to, tre eller ti ganger før du aksepterer som noe du må forholde deg til "resten av livet". Hvis det fins noe hun ikke klarer å leve med, hva får deg til å tro at du kan leve med det? Et spørsmål til ettertanke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...