PantZman Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Det kalles å feilsøke. Prøv litt forskjellig og se om det hjelper. Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 (endret) Batteriet på hovedkortet er for å holde klokka og kalender igang. Edit: OG for å holde på endret bios. Fjernes batteriet vil bios gå tilbake til fabrikkinnstilling. Endret 1. mars 2017 av Baardsen Lenke til kommentar
FB.554173158 Skrevet 1. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2017 Batteriet på hovedkortet er for å holde klokka og kalender igang. Edit: OG for å holde på endret bios. Fjernes batteriet vil bios gå tilbake til fabrikkinnstilling. men bios har vel ikke noe med at pcen er helt Baardsen... Lenke til kommentar
FB.554173158 Skrevet 1. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2017 (endret) Batteriet på hovedkortet er for å holde klokka og kalender igang. Edit: OG for å holde på endret bios. Fjernes batteriet vil bios gå tilbake til fabrikkinnstilling. men bios har vel ikke noe med at pcen er helt Baardsen... Jeg vet ikke hvordan en skal feilsøke PantZerman, det er lett å si for de som har greie på dette..men når pcen er helt død er vel sannsynligvis hovedkortet ødelagt? Kan det være kun strømforsyning? Er det annet som kan være galt? Hvis hovedkortet er blitt ødelagt, er det likevel liten sjanse for at harddiskene er blitt ødelagt? Endret 2. mars 2017 av FB.554173158 Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Første jeg gjør er å sjekke sikringen på powersupplyen´n. Har du et multimeter så kan du måle om det strøm på kontaktene ut fra powersupplye´n. Har du et ekstra supply så kan du jo prøve det. Er maskinen full av støv så den er blitt overopphetet så tar ofte RAM kvelden, sjelden hovedprosessor fordi den har innebygd beskyttelse. Er du helt clueless så kan du ta et søk på YouTube, ofte en får noen supre innspill der. Lykke til Lenke til kommentar
FB.554173158 Skrevet 2. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2017 Første jeg gjør er å sjekke sikringen på powersupplyen´n. Har du et multimeter så kan du måle om det strøm på kontaktene ut fra powersupplye´n. Har du et ekstra supply så kan du jo prøve det. Er maskinen full av støv så den er blitt overopphetet så tar ofte RAM kvelden, sjelden hovedprosessor fordi den har innebygd beskyttelse. Er du helt clueless så kan du ta et søk på YouTube, ofte en får noen supre innspill der. Lykke til Har ikke noe ekstra supply og kjenner ingen som har det heller. Det kan være bare RAM brikkene som er ødelagt? Er det uansett liten sjanse for at harddiskene er blitt ødelagt? Men kan det være bare power supply når det er svakt lys i kabinettet, kan det være lys der uten strøm fra psu? Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Første jeg gjør er å sjekke sikringen på powersupplyen´n. Har du et multimeter så kan du måle om det strøm på kontaktene ut fra powersupplye´n. Har du et ekstra supply så kan du jo prøve det. Er maskinen full av støv så den er blitt overopphetet så tar ofte RAM kvelden, sjelden hovedprosessor fordi den har innebygd beskyttelse. Er du helt clueless så kan du ta et søk på YouTube, ofte en får noen supre innspill der. Lykke til Har ikke noe ekstra supply og kjenner ingen som har det heller. Det kan være bare RAM brikkene som er ødelagt? Er det uansett liten sjanse for at harddiskene er blitt ødelagt? Men kan det være bare power supply når det er svakt lys i kabinettet, kan det være lys der uten strøm fra psu? Det kan være litt liv i Power´n ja. Mange kontakter med forskjellige spenninger ut til de forskjellige delene, så ja noe kan få strøm. Lenke til kommentar
FB.554173158 Skrevet 2. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2017 (endret) Første jeg gjør er å sjekke sikringen på powersupplyen´n. Har du et multimeter så kan du måle om det strøm på kontaktene ut fra powersupplye´n. Har du et ekstra supply så kan du jo prøve det. Er maskinen full av støv så den er blitt overopphetet så tar ofte RAM kvelden, sjelden hovedprosessor fordi den har innebygd beskyttelse. Er du helt clueless så kan du ta et søk på YouTube, ofte en får noen supre innspill der. Lykke til Har ikke noe ekstra supply og kjenner ingen som har det heller. Det kan være bare RAM brikkene som er ødelagt? Er det uansett liten sjanse for at harddiskene er blitt ødelagt? Men kan det være bare power supply når det er svakt lys i kabinettet, kan det være lys der uten strøm fra psu? Det kan være litt liv i Power´n ja. Mange kontakter med forskjellige spenninger ut til de forskjellige delene, så ja noe kan få strøm. så psu kan være delvis ødelagt, problemet ligger altså enten i psu, hovedkort eller ram? Når vil reparasjon lønne seg? Kan kun rambrikkene være ødelagt, da er det vel bare å bytte ramen? Endret 2. mars 2017 av FB.554173158 Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Skjønner ikke hvorfor du spør om dette.Du viser ikke vilje til å teste ut noe av det som blir nevnt.Finn en lokal butikk som fikser PCer og få dem til å feilsøke. Eller bare kjøp en ny pc. Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Første jeg gjør er å sjekke sikringen på powersupplyen´n. Har du et multimeter så kan du måle om det strøm på kontaktene ut fra powersupplye´n. Har du et ekstra supply så kan du jo prøve det. Er maskinen full av støv så den er blitt overopphetet så tar ofte RAM kvelden, sjelden hovedprosessor fordi den har innebygd beskyttelse. Er du helt clueless så kan du ta et søk på YouTube, ofte en får noen supre innspill der. Lykke til Har ikke noe ekstra supply og kjenner ingen som har det heller. Det kan være bare RAM brikkene som er ødelagt? Er det uansett liten sjanse for at harddiskene er blitt ødelagt? Men kan det være bare power supply når det er svakt lys i kabinettet, kan det være lys der uten strøm fra psu? Det kan være litt liv i Power´n ja. Mange kontakter med forskjellige spenninger ut til de forskjellige delene, så ja noe kan få strøm. så psu kan være delvis ødelagt, problemet ligger altså enten i psu, hovedkort eller ram? Jeg hadde en laptop som var inne til repp fordi den nektet å starte opp. Tror den var inne 3-4 ganger men tilslutt ga de opp og jeg fikk pengene igjen. Jeg satt å rota litt med den en kveld og prøvde ny e RAM brikker og da startet den opp med en gang. Der var det ikke antydning til liv. De lager hovedkortene på forskjellig vis regner jeg med, fordi maskinen visste at noe var galt før jeg trykket på ON knappen.Men det å finnet ut sånt om hovedkort og hvordan oppstartsprosedyrer ovs er på de enkelte kortene er er vel kanskje vanskeig å finne ut av. Lenke til kommentar
FB.554173158 Skrevet 2. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2017 (endret) Skjønner ikke hvorfor du spør om dette. Du viser ikke vilje til å teste ut noe av det som blir nevnt. Finn en lokal butikk som fikser PCer og få dem til å feilsøke. Eller bare kjøp en ny pc. PantZman, ingen lokal butikk her som vil feilsøke, ingen som vil oppgi noe om hva det kan koste... igjen..ikke så lett å teste ut alt som virker enkelt for de som har peiling... Vil jo selvsagt helst slippe kjøpe en ny pc, den blir ca 10.000...og om jeg skulle kjøpt en ny pc, hvordan kan jeg vite hva som fortsatt virker i denne pcen, kan dere si hva som i alle fall en kan være sikker på fortsatt virker, har forstått det slik at skjermkort i alle fall ikke er noe galt med? Hvis det blir til at jeg kjøper ny pc, må jeg jo selge de komponentene som en vet virker.. Endret 2. mars 2017 av FB.554173158 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 (endret) Jeg ser at hovedkortet m4a89gtd var reviewet i 2010. Om pcen er fra rundt da er det kanskje på tide med en ny. Harddisker kan du gjenbruke. Dette med at "pc'en er død" som du sier . Moderne psuer har kortslutning sikring. Det vil si at hvis noe har røket intern på hovedkort som vrm (voltage regulatorer,) dioder , f.eks en vifte har brent spole og kortslutter en fan utgang, så detekteres vanligvis dette av psu og den vil ikke gi ut spenning for å starte hovedkort. Det røde lyste kan være indikasjon på +5V standby spenningen (som alltid er tilstede i en moderne atx pc). Så problemet ditt kan være hva som helst . Og feilsøke vil være å eliminere komponent for komponent og man vil i fleste tilfeller trenge andre deler for å klare å stadfeste noe med sikkerhet. Det er lite man kan "gjøre for deg" over internett for at du selv skal løse problemet. Få noen hjem til deg som har erfaring med å bygge pc. Spør kamerater, folk du kjenner på jobb eller skole. Tilby eventuelt å ta med pcen til de . Endret 2. mars 2017 av syar2003 Lenke til kommentar
FB.554173158 Skrevet 2. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2017 Jeg ser at hovedkortet m4a89gtd var reviewet i 2010. Om pcen er fra rundt da er det kanskje på tide med en ny. Harddisker kan du gjenbruke. Dette med at "pc'en er død" som du sier . Moderne psuer har kortslutning sikring. Det vil si at hvis noe har røket intern på hovedkort som vrm (voltage regulatorer,dioder , f.eks en vifte har brent spole og kortslutter en fan utgang, så detekteres vanligvis dette av psu og den vil ikke gi ut spenning for å starte hovedkort. Det røde lyste kan være indikasjon på +5V standby spenningen (som alltid er tilstede i en moderne atx pc). Så problemet ditt kan være hva som helst . Og feilsøke vil være å eliminere komponent for komponent og man vil i fleste tilfeller trenge andre deler for å klare å stadfeste noe med sikkerhet. Det er lite man kan "gjøre for deg" over internett for at du selv skal løse problemet. Få noen hjem til deg som har erfaring med å bygge pc. Spør kamerater, folk du kjenner på jobb eller skole. Tilby eventuelt å ta med pcen til de . Kjenner ingen som kan hjelpe med dette, kjenner ingen som har erfaring med å bygge pc...sier du at det kan kun være problem med en vifte, eller misforsto jeg? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 (endret) Jeg sier at du må skaffe deg hjelp. På stedet. Så sier jeg at problemet ikke er identifisert og kan være "hva som helst". Endret 2. mars 2017 av syar2003 Lenke til kommentar
FB.554173158 Skrevet 2. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2017 Jeg sier at du må skaffer deg hjelp. På stedet. Men, kan det være kun vifte som er problrem mener du? Hvordan skaffe hjelp på stedet når en ikke kjenner noen som kan hjelpe, og de som selger pcer her, ikke vil oppgi hvor mye det kan koste å feilsøke? Vil jo ikke få en regning kanskje på flere tusen bare for feilsøking... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Du vil heller kjøpe en ny pc til 10000 for bare å kaste den du har da eller ? Hvor bor du ? Lenke til kommentar
FB.554173158 Skrevet 2. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2017 (endret) Du vil heller kjøpe en ny pc til 10000 for bare å kaste den du har da eller ? Hvor bor du ? Ulsteinvik, sunnmøre...Ja, er vel bedre å kjøpe en ny pc en vet vil fungere, enn å betale flere tusen kun for feilsøking, og så skal en fikse pcen, blir vel da fort nesten like dyrt som ny pc... Fractal Design Define R3 Black Pearl kabinettet kan jeg jo uansett selge... Endret 2. mars 2017 av FB.554173158 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 (endret) Du kunne f.eks tatt kontakt og forhørt deg hos Ulsteinvik VGS , Der er både elektrofag og IKT Service fag linje. Ofte tar og trenger skoler oppdrag i opplærings øyemed eller som trening (og det koster ikke noe). Det værste som kan skje er at du får et nei. Ellers høres det rart ut at du ikke har noen bekjentskaper som har bygget en pc (eller noen som kjenner noen). Har du skrevet på facebook veggen din at du trenger hjelp ? Et familiemedlem har jobbet i pc repasjons firma. Og de tar en analyse av pcen som du må betale en times arbeid for eller et diagnose gebyr. Så kontakter de deg føre noe gjøres videre eller deler bestilles. Så om du finner en "pc service" så er det bare å bli enig ved innlevering at det ønskes en diagnose av hardware. Endret 2. mars 2017 av syar2003 Lenke til kommentar
FB.554173158 Skrevet 2. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2017 (endret) Du kunne f.eks tatt kontakt og forhørt deg hos Ulsteinvik VGS , Der er både elektrofag og IKT Service fag linje. Ofte tar og trenger skoler oppdrag i opplærings øyemed eller som trening (og det koster ikke noe). Det værste som kan skje er at du får et nei. Ellers høres det rart ut at du ikke har noen bekjentskaper som har bygget en pc (eller noen som kjenner noen). Har du skrevet på facebook veggen din at du trenger hjelp ? Et familiemedlem har jobbet i pc repasjons firma. Og de tar en analyse av pcen som du må betale en times arbeid for. Så kontakter de deg føre noe gjøres videre eller deler bestilles. Så om du finner en "pc service" så er det bare å bli enig ved innlevering at det ønskes en diagnose av hardware. Tør ikke la noen som er under opplæring rote med pcen, det må i så fall være siste utvei hvis jeg blir nødt å kjøpe ny pc, og ikke har mye å tape, jeg kjenner som sagt ingen som har greie på å bygge pc, jeg er 47 år og bor på et lite sted...enklere å få ting ordna om en bor i en stor by... Endret 2. mars 2017 av FB.554173158 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Tipper at alle som er under opplæring der kan såpass mye om data at de ikke ødelegger noe Sjansen er tusen gamger mindre enn viss du selv skal fikle med den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå