Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PC slo seg brått av, vil ikke starte igjen...

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en stasjonær pc, og som plutselig slo seg av, og vifta gikk ganske høyt. Jeg kobla fra alt, tok den fram, tok av dekselet og sjekka, kunne ikke se noe galt utenom at det var mye støv, men den var veldig varm, den er helt død..Kobla på strøm igjen, og ikke noe liv... Den har stått lenge, og prøvd flere ganger, ikke liv..Er pcen sansynligvis død, og hva er sansynligvis ødelagt? Strømforsyning, prosessor, hovedkort? Håper ikke harddiskene kan ha blitt ødelagt, hadde flere harddisker i den...Håper noen kan svare...

Endret av FB.554173158
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ødelagt harddisk ville ikke gitt dette problemet.

Problemet ligger mest sannsynlig i hovedkortet eller evt. skjermkortet.

Koble fra alt du ikke trenger for å få bilde.

Det du trenger er:
Strømforsyning

Hovedkort
CPU (m/ kjøler seff)

1 minnebrikke

Skjermkort (eller det integrerte i HK/CPU)

Resten kobler du fra.

Har du et annet skjermkort tilgjengelig så tester du med dette.

Har du flere minnebrikker så prøver du med 1 om gangen.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Ødelagt harddisk ville ikke gitt dette problemet.

Problemet ligger mest sannsynlig i hovedkortet eller evt. skjermkortet.

Koble fra alt du ikke trenger for å få bilde.

Det du trenger er:

Strømforsyning

Hovedkort

CPU (m/ kjøler seff)

1 minnebrikke

Skjermkort (eller det integrerte i HK/CPU)

Resten kobler du fra.

Har du et annet skjermkort tilgjengelig så tester du med dette.

Har du flere minnebrikker så prøver du med 1 om gangen.

Så harddiskene er mest sannsynlig ikke blitt ødelagt selv om hovedkort, skjermkort  kan ha blitt ødelagt? Frykter jeg blir nødt å kjøpe en ny pc, men mest redd for at harddiskene kan ha blitt ødelagt, veldig mye ganske uerstattelig data på de jeg ikke har fått tatt back up av..

Endret av FB.554173158
Lenke til kommentar

Jeg tipper PSU eller hovedkort er gåent.

Men om Psu ellere hovedkort er gåent, så er det mest sannsynlig at ikke harddiskene er gåen også? Jeg er ingen erfaren pc bygger, så hvis hovedkort er gåent må jeg vel kjøpe ny pc...Noen som har anbefalinger til ny pc evnt? Den skal ha plass til minst 3 ide harddisker + ssd til operativsystemet...

Lenke til kommentar

Så harddiskene er mest sannsynlig ikke blitt ødelagt selv om hovedkort, skjermkort  kan ha blitt ødelagt? Frykter jeg blir nødt å kjøpe en ny pc, men mest redd for at harddiskene kan ha blitt ødelagt, veldig mye ganske uerstattelig data på de jeg ikke har fått tatt back up av..

Det er sjeldent mer enn 1 ting som blir ødelagt (om ikke lynet tok PCen).

Du skal fremdeles få bilde på skjermen om harddisk er ødelagt. Så jeg tviler på at Harddisk er problemet.

Problemet ligger mest sannsynlig i hovedkortet (flest ting som kan bli ødelagt der), men test det som jeg og flere andre skrev tidligere for å utelukke de andre komponentene.

Lenke til kommentar

Det er sjeldent mer enn 1 ting som blir ødelagt (om ikke lynet tok PCen).

Du skal fremdeles få bilde på skjermen om harddisk er ødelagt. Så jeg tviler på at Harddisk er problemet.

Problemet ligger mest sannsynlig i hovedkortet (flest ting som kan bli ødelagt der), men test det som jeg og flere andre skrev tidligere for å utelukke de andre komponentene.

Ja, harddisk er jo ikke hovedproblemet, det skjønner jo jeg også, men hvor stor er sjansen for at harddiskene også kan ha blitt ødelagt?

Lenke til kommentar

Har holdt på med dette en stund.

Hvor mye kan du selv?

Vet du hva de forskjellige komponentene heter og er plassert?

ja, jeg vet i alle fall hva de heter, men ikke helt hvor alt er plassert vel...Er det en mulighet at pcen kan starte igjen hvis jeg kobler fra alle ide harddiskene? hva annet må ieg evnt koble fra? stod og gikk mye forskjellig på pcen når den slo seg av, kan programkrasj på en harddisk gjøre at pcen slo seg av, evnt da kan den harddisken muligens være ødelagt i tillegg til hovedkort og psu? er det en mulighet at det er bare strømforsyningen som er ødelagt? da er det vel i så fall bare å skifte den? men må vel evnt til reparasjon for å finne ut om det er bare den, og reparasjon vil vel ikke lønne seg? har du anbefalinger til en evnt ny pc? Skal ha ssd oppstartdisk, og plass til minst 3 idedisker... Er denne elller noen andre av dagstilbuda på komplett anbefalt? https://www.komplett.no/product/912134/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/pc-i-deler-intel/pc-i-deler-pro-gamer-gtx-1070# Trenger ikke noe pc for gaming, vil bare ha en rask pc...

Endret av FB.554173158
Lenke til kommentar

Kommer det noen lyd når du prøver å skru på maskinen? Går viftene? Om viftene går så kan det være alt fra skjermkort til cpu og ram. Om det ikke er noen form for respons, så er det sikkert PSU/hovedkort.

Nei, den er helt død, skjer absolutt ingenting når jeg prøver slå den på... Kan det være kun psu som er gåen? Den er vel ikke vanskelig å skifte? men er vel ikke enkelt å finne ut om det er bare den?

Endret av FB.554173158
Lenke til kommentar

Kommer det noen lyd når du prøver å skru på maskinen? Går viftene? Om viftene går så kan det være alt fra skjermkort til cpu og ram. Om det ikke er noen form for respons, så er det sikkert PSU/hovedkort.

Nei, den er helt død, skjer absolutt ingenting når jeg prøver slå den på... Kan det være kun psu som er gåen? Den er vel ikke vanskelig å skifte? men er vel ikke enkelt å finne ut om det er bare den?

Det er enkelt å sjekke om det er strømforsyninga som har tatt kvelden.

Du må koble frå 24 pins tilkoblinga på hovedkortet og "tjuvkoble" den.

Det gjer du ved å bruke ein binders eller liten bit med ledning og koble grønn ledning på svart ledning.

PSU1.jpg

Dersom vifta starter på strømforsyninga, så fungerer den, og problemet er mest sannsynleg hovudkortet eller skjermkortet.

Lenke til kommentar

Nei, den er helt død, skjer absolutt ingenting når jeg prøver slå den på... Kan det være kun psu som er gåen? Den er vel ikke vanskelig å skifte? men er vel ikke enkelt å finne ut om det er bare den? Det er ikke mulig å kunne se på komponentene om de er gåen, om jeg hadde tatt et par bilder og sendt?

Det er enkelt å sjekke om det er strømforsyninga som har tatt kvelden.

Du må koble frå 24 pins tilkoblinga på hovedkortet og "tjuvkoble" den.

Det gjer du ved å bruke ein binders eller liten bit med ledning og koble grønn ledning på svart ledning.

PSU1.jpg

Dersom vifta starter på strømforsyninga, så fungerer den, og problemet er mest sannsynleg hovudkortet eller skjermkortet.

Ok, så pcen kan gi liv kun med strømforsyning, selv om evnt hovedkort er gåent? Kan vel ikke være kun skjermkortet? da hadde det vel vært noe liv i pcen eller?  <Det du sier jeg skal teste for å se om det er strømforsyninga er vel ikke uten risiko, om jeg skulle gjøre noe feil, bør vel ha noen som har god greie på det til å gjøre det, eller er det ingen risiko med å gjøre dette om jeg gjør noe feil? Det er altså mulig at det kan kun være strømforsyning som er gåen? Er vel ingen hjelp i om jeg hadde tatt et par bilder, er vel ikke mulig å se noe kun på bilder ? Hvis vifta ikke starter når en prøver det du sier her, så er det vel mest sansynlighovedkortet, og i så fall er det vel best å kjøpe en ny pc, lønner seg vel ikke å ha til reparasjon?

Endret av FB.554173158
Lenke til kommentar

Du må koble frå alle kabler som gir straum til komponentane i pcen din. Hovudkort, skjermkort, harddisker.

Så lenge strømforsyninga ikkje er kobla til noko, så er det ingen risiko ved å tjuvkoble den som på bilete.

Det kan hende at skjermkortet er syndaren her, men det er lett å teste dersom det skulle vise seg at strømforsyninga funker.

Dessverre så må det vere ganske åpenbare feil for at ein skal kunne sjå det på bileter, og då ville det ikkje vore eit problem å feilsøkt det heller.

Lenke til kommentar

Du må koble frå alle kabler som gir straum til komponentane i pcen din. Hovudkort, skjermkort, harddisker.

Så lenge strømforsyninga ikkje er kobla til noko, så er det ingen risiko ved å tjuvkoble den som på bilete.

Det kan hende at skjermkortet er syndaren her, men det er lett å teste dersom det skulle vise seg at strømforsyninga funker.

Dessverre så må det vere ganske åpenbare feil for at ein skal kunne sjå det på bileter, og då ville det ikkje vore eit problem å feilsøkt det heller.

Med andre ord sier du at jeg må koble fra omtrent alle kabler på pcen? Hovedkortet sitter jo fast, og blir ikke aktuelt å ta det av...  Vil det koste mye å levere den inn og få den testa hva som er galt? bare testing? Du sier skjermkortet kan være synderen, men så lenge det er helt dødt kan det vel ikke være det? Er et blått lys fremme som pleier komme på, skjermkortet kan gjøre at det ikke blir bilde på skjermen, men pcen er helt død...

Endret av FB.554173158
Lenke til kommentar

Trenger ikkje ta ut hovudkortet eller noko sånt. Berre koble frå alle kablene som går frå strømforsyninga og til komponentane i pcen din.

Dersom du ikkje er komfortabel med å gjere dette sjølv, så høyr med ein venn om dei kan hjelpe deg. Det er ingen vits i å kaste bort penger på å sende den inn.

Skjermkortet kan hindre at pcen starter, det skjedde med min stasjonære pc i forrige veke faktisk. Der eg først trudde det var strømforsyninga og så hovudkortet, før eg tok ut skjermkortet av pcen og då starta den. 

Lenke til kommentar

Trenger ikkje ta ut hovudkortet eller noko sånt. Berre koble frå alle kablene som går frå strømforsyninga og til komponentane i pcen din.

Dersom du ikkje er komfortabel med å gjere dette sjølv, så høyr med ein venn om dei kan hjelpe deg. Det er ingen vits i å kaste bort penger på å sende den inn.

Skjermkortet kan hindre at pcen starter, det skjedde med min stasjonære pc i forrige veke faktisk. Der eg først trudde det var strømforsyninga og så hovudkortet, før eg tok ut skjermkortet av pcen og då starta den. 

Ok, har du hatt problem med din pc også, har ingen venner som har veldig god peiling på sånt, skjermkortet kan vel hindre at pcen starter, men ikke at den skal vere heilt død?? Ingen vifter som går, ingen lys, komplett død... hvis jeg må ha bygd en ny pc, så vil jeg gjerne ha anbefalinger om hvor, og hvilke komponenter jeg bør velge, vil ha en rask pc, men trenger ikke være av de aller raskeste, spiller lite, det skal ikke være en spill pc, vil ha ssd oppstartdisk, og plass til minst 3 ide harddisker...Hvilke webshoper tilbyr å levere ferdigbygd pc satt opp slik en vil ha det, og evnt hvilke stasjonære pcer er ellers å anbefale for mitt behov om jeg må ha ny pc? Skal ha en stasjonær pc med mulighet for å koble til minimum 3 ide harddisker, og ssd harddisk oppstart... Noen som har kjennskap til denne sida? http://bygge-pc.harddisk.no/?gclid=CL79jPDvsdICFU7cGQodVysK-Q

Endret av FB.554173158
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...