Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav på avslag på husleie?

jonathan---

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg lurer på om jeg har "retten på min side" i denne problemstillingen.

Jeg leier ett rom i en leilighet, som jeg nå har sagt opp. Vi har ikke skrevet en kontrakt, så da går jeg utifra at husleieloven er den gjeldende. Eieren ønsket jeg skulle betale 3 måneders oppsigelse, det har jeg selvfølgelig godtatt, og betaler derfor til 1. juni.

Nå har eieren bestemt seg for å selge, og har leid inn snekkere for å pusse opp leiligheten, de skal bo i leiligheten (og på rommet mitt) de neste 14. dagene. Jeg har fått meg et annet sted å bo (i en annen by) og bruker nå leiligheten kun 2 dager i uka (1 overnatting). For meg er det ikke et stort problem å ikke ha den leiligheten tilgjengelig i 2 uker, men jeg synes det allikevel er fair at jeg skal få avslag på leien.

Husleieloven virker ganske tydelig på temaet:

§ 2-11.Avslag i leie
Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet 
til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av 
husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til 
forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen. I den tid husrommet 
lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og 
avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig 
stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting 
som leieren pliktet å motta.

Men, i punkt 5-6, blir det plutselig ikke såå tydelig allikevel.

§ 5-6.Utleierens adgang til husrommet
(...)Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det 
trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som 
må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene 
ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at 
ulempen ikke er ubetydelig. (...)

(https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17)

Har jeg krav på avslag på husleien?
Hvis jeg har det, hvor mye skal jeg kreve? Halv husleie?
Hva ville dere gjort?

Endret av jonathan---
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste du siste delen i §5-6? "Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at

ulempen ikke er ubetydelig. (...)"

Du kan i utganspunktet kreve å ikke betale husleie for de dagene som arbeiderne okkuperer rommet ditt og/eller andre sentrale funksjoner som bad/kjøkken. Jeg ville krevd 14 dagers fratrekk i leie.

Lenke til kommentar

Eieren ønsket jeg skulle betale 3 måneders oppsigelse, det har jeg selvfølgelig godtatt, og betaler derfor til 1. juni.

(Er du sikker på at husll. § 9-6 (2) 1. pkt ikke gjelder? "For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned." )

Lenke til kommentar

Eieren ønsket jeg skulle betale 3 måneders oppsigelse, det har jeg selvfølgelig godtatt, og betaler derfor til 1. juni.

(Er du sikker på at husll. § 9-6 (2) 1. pkt ikke gjelder? "For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned." )

Takk for tips. Nei, den leste jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...