Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan skal lagres personalmappe etter en virksomhetsoverdragelse?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

For en tid tilbake fikk jeg en formell muntlig advarsel av sjefen som ble lagt i personalmappen. En stund etter ble det bestemt av min jobb skulle bli en fagavdeling i en tilsvarende virksomhet og dette ble definert av eiende virksomhet som en virksomhetsdragelse. Jeg får ny sjef og ny organisatorisk tilhørighet i forbindelse med virksomhetsoverdagelsen. 

 

Jeg har hørt personalmapper skal tømmes i forbindelse med virksomhetsoverdragelse og at en kan kreve at ting som er der utleveres eller makuleres og at det neste som _skal_ ligge der er den nye arbeidsavtalen. Stemmer dette? Hvis ja; hva er lovhjemmelen? 



Anonymous poster hash: b72e8...e59
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen automatikk i at personalmapper skal tømmes i forbindelse med en virksomhetsoverdragelse. Det kommer an på andre faktorer, som i korte trekk kan oppsummeres i om ny arbeidsgiver har behandlingsgrunnlag for gammel arbeidsgivers personopplysninger om de ansatte.

 

Dette vil som regel være tilfelle hvis ny arbeidsgiver er samme rettssubjekt som gammel arbeidsgiver (der hvor ny og gammel arbeidsgiver har fusjonert, for eksempel), eller der hvor det er sammenslåing med hjemmel i lov (kommunesammenslåing,for eksempel).

 

Dette er et spørsmål som er såpass spesifikt for din situasjon/deres virksomhetsoverdragelse at du bør ta det opp med din fagforening eller en arbeidsrettsadvokat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...