Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettshjelp bilbrann etter verkstedbesøk

Ulrik H.

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer på om noen har nok juridisk kunnskap for å vurdere sjansene mine i en mulig rettsak mot Møllerbil:

Min VW T4 var hos Møllerbil Kalbakken for reparasjon for to uker siden. Tirsdag 14. februar var bilen klar og kona mi hentet bilen fra Møllerbil Kalbakken. De hadde byttet innsprøytningsventil, tennplugger og noen enkelte deler. Fakturaen var litt over 10 000,- kr. Hun kjørte tilbake fra Kalbakken til Oslo sentrum, og la merke til at det lukter bensin i bilen. Da hun parkerte bilen klarte hun ikke å stoppe motoren til tross for hun hadde tatt ut nøkkelen av tenningslåset. På vei til meg (jeg skulle kjøre bilen tilbake til Møllerbil) begynte bilen å brenne på ring 2. rilen brant i løpet av noen minutter fullstendig ut. Se vedlegg.VEDLEGG 2 Bilder.pdf

Takstmannen som ble engasjert av bilforsikringen kunne ikke påvise årsaken, noe som ikke er underlig fordi bilen fullstendig brant ut.

For meg er det mer enn sannsynlig at Møllerbil tok feil ved skifting av innsprøytningsventilet, noe som førte til bensinlekkasje og dermed til brannen. Møllerbil nekter å ta ansvar pga. mangel på bevis. Vi får t.o.m. ikke de 10 000,- kr tilbake vi betalte for reparasjonen en halv time før bilen begynte å brenne.

Finnes det noen her som kan bedømme sjansene mine hvis jeg tar en advokat?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme verkstedet (bare i en annen by) som presterte å ikke skru på oljelokket etter service på firmabilen vår. Resultatet ble at bilen tømte seg for olje, og motoren ble ødelagt. I ettertid har vi vært i tvil om de har fylt på olje i det hele tatt, etter å ha tømt den for olje, da motorrommet ikke var så tilgriset som det burde ha vært. 

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

Det argumentet du har, i mangel av spesifikk brannårsak, er nærhet i tid - bilen begynte å brenne etter i høyden en times kjøring i bytrafikk etter ferdigstilling på verksted. Fullstendig utbrenning i løpet av få minutter er visstnok relativt uvanlig.

På dette stadiet (det vil si med de bevisene du har nå) vil du ikke kunne få noen sikre anslag av utfallet av en eventuell rettssak unntatt fra advokater som har erfaring fra nettopp bilbranner. NAFs advokater vil nok være det nærmeste du kommer advokater med så spesifikk erfaring.

Selv ikke sikre anslag vil være særlig gode. En dag i retten koster fort 50-60 tusen kroner bare i advokatsalærer, og i en sak om ansvar og bilbrann snakker vi fort flere tusen kroner til sakkyndige i tillegg, og hvis saken er usikker/tvilsom vil domstolene fort benytte seg av muligheten til ikke å idømme noen saksomkostninger. En rettssak kan derfor fort koste mer enn den smaker.

På den annen side, å få ansvaret for en slik feil plassert på seg i en offentlig dom (eller bare å få anklagen på seg i offentlig rettergang) kan være knusende for Møllers rykte. Å oppnå et forlik vil kunne være enklere og billigere.

Lenke til kommentar

På den annen side, å få ansvaret for en slik feil plassert på seg i en offentlig dom (eller bare å få anklagen på seg i offentlig rettergang) kan være knusende for Møllers rykte. Å oppnå et forlik vil kunne være enklere og billigere.

Her tror jeg du tar feil. Møller er ikke redd for anklager, de virker heller ikke bekymret for dårlig publisitet. Ved publisering av en sådan sak vil de nok bare avfeie det hele og så tie det ihjel. Jeg har jobbet for Møller og gitt råd "mot" Møller og har erfart at de har en utrolig arrogant holdning. Det kan de forsåvidt ha også, for uansett hvor dårlig rykte Møller har og uansett hvor mye VW jukser så fortsetter folk å handle der, og dette vet Møller.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg lurer på om noen har nok juridisk kunnskap for å vurdere sjansene mine i en mulig rettsak mot Møllerbil:

Min VW T4 var hos Møllerbil Kalbakken for reparasjon for to uker siden. Tirsdag 14. februar var bilen klar og kona mi hentet bilen fra Møllerbil Kalbakken. De hadde byttet innsprøytningsventil, tennplugger og noen enkelte deler. Fakturaen var litt over 10 000,- kr. Hun kjørte tilbake fra Kalbakken til Oslo sentrum, og la merke til at det lukter bensin i bilen. Da hun parkerte bilen klarte hun ikke å stoppe motoren til tross for hun hadde tatt ut nøkkelen av tenningslåset. På vei til meg (jeg skulle kjøre bilen tilbake til Møllerbil) begynte bilen å brenne på ring 2. rilen brant i løpet av noen minutter fullstendig ut. Se vedlegg.attachicon.gifVEDLEGG 2 Bilder.pdf

Takstmannen som ble engasjert av bilforsikringen kunne ikke påvise årsaken, noe som ikke er underlig fordi bilen fullstendig brant ut.

For meg er det mer enn sannsynlig at Møllerbil tok feil ved skifting av innsprøytningsventilet, noe som førte til bensinlekkasje og dermed til brannen. Møllerbil nekter å ta ansvar pga. mangel på bevis. Vi får t.o.m. ikke de 10 000,- kr tilbake vi betalte for reparasjonen en halv time før bilen begynte å brenne.

Finnes det noen her som kan bedømme sjansene mine hvis jeg tar en advokat?

Har du ikke delkasko eller kasko som dekker dette, hvorpå forsikringsselskapet kan gå på møller?

Lenke til kommentar

Møller er ikke redd for anklager, de virker heller ikke bekymret for dårlig publisitet. Ved publisering av en sådan sak vil de nok bare avfeie det hele og så tie det ihjel.

Stemmer 100% med min erfaring med dem. Har kjøpt bil for første og definitivt også siste gang der.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, og takk for svarene.

Ja, jeg har en delkasko forsikring som dekker restverdien (minus 4000,- kr egenandel). Delkaskoen dekker imidlertid ikke løsøre. Det brant opp omtrent 32000,- fordi bilen var full med skistøvler osv.

Bilforsikringen vil dessverre ikke kreve regress mot Møllerbil, noe som evt. har noe å gjøre med bilens lav restverdi.

Pengene er en sak men det er fryktelig urettferdig at Møllerbil ikke tar ansvar for at de mest sannsynlig har laget en "brannbombe" (selvfølgelig ikke med vilje). Og jeg har betalt 10.000 for "bomben".

Jeg skal prøve at saken behandles i Forbrukertvistutvalget.

Takk igjen for deres innspill.   

Lenke til kommentar

Skal ikke forsikring også dekke eventuelt tap av gjenstander under denne typen omstendighet?

Det vil være avhengig av forsikringsvilkåra. Typisk er tap av gjenstandar i bilen begrensa til nokre få tusenlappar. Ein vil nok fort også kunne få anklager om at det var unødvendig/uansvarlig å ha så dyrt utstyr i bilen når bilføraren ikkje hadde til hensikt å bruke utstyret på denne kjøyreturen.

Ofte kan ein ha betre vilkår i eventuell reiseforsikring.

Lenke til kommentar

Skal ikke forsikring også dekke eventuelt tap av gjenstander under denne typen omstendighet?

Delkasko dekker veldig lite.

Eksempel fra Gjensidige:

Med Bil Delkasko dekker vi løsøre og fastmontert ekstrautstyr i bilen. Med ekstrautstyr mener vi her utstyr som er montert etter at bilen forlot fabrikken.

• Personlig løsøre dekkes med inntil 5 000 kroner
  • Fastmontert ekstrautstyr dekkes med inntil 10 000 kroner. Summen kan utvides til inntil 100 000 kroner, mot tillegg i prisen.

•  

Også har vi "Kasko pluss":

Løsøre og fastmontert ekstrautstyr

Med Bil Pluss dekkes løsøre og fastmontert ekstrautstyr i bilen. Med ekstrautstyr menes utstyr som er montert etter at bilen forlot fabrikken.

• Personlig løsøre dekkes med inntil 10 000 kroner
  • Fastmontert ekstrautstyr dekkes med inntil 50 000 kroner. Summen kan utvides til inntil 100 000 kroner mot tillegg i prisen.

Fortsatt ganske lite altså.

Det er en mulighet som nevnt, at reiseforsikringen vil kunne dekke løsøret utover det delkaskoen dekker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...