Mephisto- Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Hei, jeg la nylig easy cover ("Sparkel tapet") på et soverom. Ser at skøytene ikke har blitt helt perfekt, men skal male over uansett. Hva tenker dere om å sparkle for å være helt sikker på at skøytene ikke vises? Noen tips i tilfelle? Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Ut fra hva jeg så da far og jeg malte i leiligheten hjemme og vi malte i boden. Alt man ser burde spakles før man maler og ikke gjør noe med ser man tre ganger bedre etter å ha malt. Masse sparkling, tynne sparkelllag og grundig pussing med 600-pussepapir etter siste lag er veien til godt resultat når man maler. Skal det være struktur og ikke ensfarget glattest mulig (som hos oss) må man også "imiitere" stukturen i sparkelflaten, ellers blir den glatt og alt annet rundt ikke glatt. 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 27. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2017 Ut fra hva jeg så da far og jeg malte i leiligheten hjemme og vi malte i boden. Alt man ser burde spakles før man maler og ikke gjør noe med ser man tre ganger bedre etter å ha malt. Masse sparkling, tynne sparkelllag og grundig pussing med 600-pussepapir etter siste lag er veien til godt resultat når man maler. Skal det være struktur og ikke ensfarget glattest mulig (som hos oss) må man også "imiitere" stukturen i sparkelflaten, ellers blir den glatt og alt annet rundt ikke glatt. Takk for svaret, er litt lei av tapet og maling nå. Så jeg snudde likegreit i døra og la litt sparkel langs alle skøytene Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Masse sparkling, tynne sparkelllag og grundig pussing med 600-pussepapir etter siste lag er veien til godt resultat når man maler. 600? Det var da voldsomt. Er du i et land som ikke bruker det metriske systemet? Selv bruker jeg 120-papir, deretter er det strukturen i malerrullen samt at man har passe mye maling på rullen som styrer sluttfinishen. 2 Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Masse sparkling, tynne sparkelllag og grundig pussing med 600-pussepapir etter siste lag er veien til godt resultat når man maler. 600? Det var da voldsomt. Er du i et land som ikke bruker det metriske systemet? Selv bruker jeg 120-papir, deretter er det strukturen i malerrullen samt at man har passe mye maling på rullen som styrer sluttfinishen. Bor utenfor Norge nå, men er norsk og det var i Norge vi malte leliigheten fra gulvlistene og opp, alle rom. Vi brukte en del meter 120-papir ved sparkling underveis, men ved siste finsis var det først 240, så 400 og til slutt 600, og vi "pusset vått" med vann på de to siste. Unntatt i boden da, der bruke vi bare 120. Iflg far var det slikt som skilte "noenlunde arbeid" fra "ordentlig arbeid", og når jeg så forskjellen i resultat i bod og de andre stedene må jeg si jeg er enig med ham. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Interessant. Å våtslipe på sparkel og gips vil vel fort bli grøtete og ekkelt, men om man gjør det til slutt på siste malingsstrøk med riktig maling kan det kanskje fjerne spor etter penselhår eller nupper fra rull, og få en nærmest polert overflate? Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Interessant. Å våtslipe på sparkel og gips vil vel fort bli grøtete og ekkelt, men om man gjør det til slutt på siste malingsstrøk med riktig maling kan det kanskje fjerne spor etter penselhår eller nupper fra rull, og få en nærmest polert overflate? Sparkelet vi brukte tålte i hvert fall forsiktig våtslip, men naturlgivis ikke at man plasket som en gammeldags rengjøringshjelp (da ble det suppe slik du nevner og det var "fjern alt vått og rykk tilbake til starn". Vi brukte metoden på alle malingsstrøk også, og poenget var nettopp en sprøytemalt (eller polert) overflate. Alle veggene hos oss unntatt i boden ble malt med 90-blank maling.Far liker veldig godt hvordan slik maling ser ut, og for så vidt mor og jeg også - og mor liker at den tåler alt av vasking og nesten bare blir penere jo mer man gnikker og nir på den. Alt ble malt først runde pensler som "slurpet" godt med maling når man dyppet, og så med en tynn bred pensel kalt "fordriver" som glattet den og gjorde flaten "sprøytemalt" når sparklingen og pussingen var grundig gjort. Stort sett samarbeidet far og jeg - jeg med stor eller liten rund pensel og han like bak med "fordriverpensel". I taket - kjøkken og bad unntatt - brukte vi derimot en 40-blank maling som var mye mer grøt og rull som laget det mor kalte "appelsinhud", for der var det slik maling fra før. Der vasket vi forresten også rullen i vann og ikke terpentin (=ikke whtie-spirit, white-spirit hadde vaktmesteren på barneskolen og den luktet æsj, mens terpentinen luktet furunåler!) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå