Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

installere trådløs router

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begynne med det mest grunnleggende da.

Hvilken port på ruteren er ledningen fra modemet koblet til?

Og hvilken port er datamaskina koblet til?

beklager at jeg spør men hvordan finner jeg ut av det er det utgangene?

jeg har null peiling på pc..

Lenke til kommentar

beklager at jeg spør men hvordan finner jeg ut av det er det utgangene?

jeg har null peiling på pc..

Det går fint. For å lære må man spørre. :)

Hvis du ser bak på ruteren din finner du fem porter. Disse er merket LAN1-LAN4 og WAN.

Hvilken av disse portene er koblet til modemet ditt?

Lenke til kommentar

Prøv dette:

Koble PC-en fra modemet og slå av modemet.

Koble routeren til modemet og slå på begge.  Vent noen minutter til begge har startet opp skikkelig.

Dersom internetleverandøren din bare gir ut en IP-adresse, blir den låst til PC-en din, og når du kobler til routeren, får den derfor ikke en IP.  Som oftest løses ved å slå av og på modemet.

Lenke til kommentar

Okay.

Prøv først å koble en ethernetkabel fra modemet og til WAN-porten. Så kobler du en ethernetkabel fra en av LAN-portene. Sjekk så om du har nett.

Modem skal alltid kobles til WAN og PC skal alltid kobles til LAN.

med engang jeg kobler til routern får jeg opp en gul trekant

Lenke til kommentar

Jeg er ikke nettverksguru, men jeg trodde det gikk an å koble det som normalt kobles i WAN på en av LAN-portene, for å oppnå at router oppfører seg som et annen type nettverksutstyr. Ikke at det nødvendigvis var svaret på trådstarters spørsmål.

Koble ledningen på WAN som L4r5 foreslår. Så må du dersom det er din egen router skrive inn noe ala:

192.168.1.1 i et nettleservindu. Kan være konfigurert med andre tall alt etter hvilken routerfabrikat og modell det dreier seg om. Bør stå oppgitt i brukerguide. 192.168.1.1 er mye brukt av slike adresser.

Da får du opp et påloggingsgrensesnitt i nettleseren. Ofte så er brukernavn ofte valgt å være admin, og passord kan kanskje også være admin. Dette endrer du jo på etterhvert også når du setter ting opp.

Ofte så finnes det en veiviser innebygget i router, men av og til må du kjøre på med manuelle steg for steg inntastinger og valg. Men, noen av disse valgene må du også velge manuellt på noen av veiviserstegene. Enkelte router'e har en slags kjenne etter på hva som er riktig grunninnstilling for å få kontakt med internett. Mens på andre så må du vite nøyaktig informasjon som du må velge manuellt.

Etterhvert i alle disse stegene så kommer enten veiviser eller dine manuelle menybesøk, til å lede deg til WiFi -innstillinger, eller hva de nå enn måtte kalle det. Der kan du sette opp hvordan WiFi-nettverket skal oppføre seg. Du må lage brukere og passord der. Som du også lar PC og annet utstyr få lagt inn når du søker etter WiFi etterpå.

WiFi-nettverket blir behandlet separat i fra LAN (kablede) -nettverket. Derfor er det også helt separate innstillingsmuligheter for disse. Men når ting er satt opp, så vil router'en gjøre rutingen mellom disse helautomatisk, noe du etterpå ikke behøver å bekymre deg for.

Dersom du ønsker at de som kobler seg til WiFi ikke skal se enhetene som er på LAN (lokalnettverket), så skal du velge å sette opp ekstra gjestebrukere for disse enhetene (evt. vennene dine som stikker innom på besøk). Har du f.eks. en WiFi-skriver, så kan det være lurt at denne ser lokalnettet, dersom du har en PC eller noe stasjonært utstyr som ikke er WiFi-oppkoblet. Ellers kan du jo la alt gå via WiFi, det velger du jo selv.

Da er "ordinære" WiFi-brukere i stand til å se alt det andre utstyret som henger på WiFi normalt sett. Med unntak av gjestebrukerne som ikke skal ha disse rettighetene, for gjestebrukeren skal kun ha internettilgang. Om du da ikke har helt spesielle venner som du ønsker at skal ta i bruke skrivere og annet gjennom router'en din - og da vil du jo selvsagt gi dem en ordinær WiFi-bruker og passord.

Dersom router'en din støtter flere WiFi-hastigheter, slik som g, n eller ac (snart nå også ad). Så kan du som regel velge om at du ønsker at g + n + ac skal være synlig, eller f.eks. n+ ac, eller kun ac. Er router litt gammel så stryk ac, og da kan du kanskje velge om den skal være synlig via g + n eller bare n. Dette gir en effekt der eldre enheter som f.eks. kun har g eller kun har g- og n-støtte kan parkeres utenfor uten tilgang, om du velger den hurtigste standarden. Ellers så har også Gigahertz utviklet seg over noen år, så det er ofte flere valg på det også. Det kan gjerne ofte være separering på 2,4 Ghz og 5 Ghz ved at du kan opprette separate pålogginger til disse frekvensene.

Dersom det er noen særlig fordel å slå av f.eks. g dersom det står ubrukt likevel, så slipper ihvertfall router å syssle med trafikk for g -enheter. Og den slipper også å besvare alle naboens g -enheter som måtte sveipe lys-strålene sine innom din leilighet likevel.

Endret av G
Lenke til kommentar

Modemet skal stå mot den kablingen som internettleverandøren har gitt deg. Så skal router som du selv har anskaffet plugges med ledning fra WAN-kontakten på router inn i en av LAN-portene på modemet. Ikke motsatt.

7sbmx.png

Som du ser av bildet så er modemet et modem enten i ekte forstand, ellers så er det også routerfunksjon på det, bare det kun er utstyrt med 1 stk LAN-kontakt. Noen modem ser ut som en router på baksiden.

Det høres ikke ut som du har en secondary router. Men tar med den, så ser folk den koblingen jeg nevnte tidligere også. Den sekundære router tror jeg da oppfører seg som en switch. Den er koblet slik som du ville ha koblet en hver PC til routeren din, altså på en LAN-kontakt. Så drit i den sekundære router på bildet. Sekundær-routeren mister mye av de spennende router-funksjonene, om du da ikke kobler den på annet vis. Men du slipper unna double NAT-problematikk, som likevel gjort på riktig måte skal kunne fungere det også.. Også for å forvirre ekstra mye så går det ofte an å omstille en slik sekundær router til å oppføre seg som et AP (access punkt)

Nå må jeg holde tungen rett i munnen:

Dersom ditt modem har 5 kontakter slik en router kommer med, så ..

.. skal du koble den ledningen du ser gå inn i modemet, på en samme måte som du ser sekundær routeren er koblet til primær routeren, MEN med unntak av på router-siden, hvor ledningen skal stå i WAN-kontakten. Men, da er du jo i andre enden av ledningen. Som vist koblet i primær router fra modemet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...